LEMMEX: an agile approach to service design consultancies

Authors

  • Helouíse Hellen de Godoi Viola Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml
  • Israel de Alcântara Braglia Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x14312021222

Keywords:

service design, agile methodologies, user experience, user-centered design

Abstract

This article deals with the application of an agile approach to projects in service designused in consultancies of the LEMME -UFSC group in partnership with Sebrae/SC. The methodological procedure used for the case study (LEMMEX) adapts an adaptation of the flowchart of Teixeira, Henrique, Braglia & Gonçalves (2018); developed from the approaches of Garret (2010) and Teixeira, Benedet and Hoppe (2015). The standardized method of optimization in the analysis time, greater depth in the relevant items for the proposed solution and more security for decision making.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helouíse Hellen de Godoi Viola, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra em Gestão da Informação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

Israel de Alcântara Braglia, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor adjunto na Universidade Federal de Santa Catarina [UFSC] no curso de design pelo departamento de expressão gráfica [EGR/CCE/UFSC]. Possui os títulos de doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento e de mestre em Design pela mesma instituição. É bacharel em Design Gráfico pela Universidade do Estado de Santa Catarina [UDESC] além de ser bacharel em Teologia pela Faculdade de Teologia Filadélfia [FATEFI]. 

References

DEWEY, J. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GARRET, J. J. The elements of User Experience: user-centered design for the web and beyhond. New Riders Press, 2010.

Gil, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2015.

HIGHSMITH, J., & COCKBURN, A. Agile software development: The business of innovation. Computer, n.34, v.9, p.120-127, 2001.

HIGHSMITH, J. R. Agile project management: creating innovative products. Pearson Education, 2009.

KOTLER, P., KARTAJAYA, H., SETIWAN, I. Marketing 4.0: do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

MARCONI, M. A. & LAKATOS, E. M. Metodologia científica: ciência e conhecimento científico, métodos científicos, teoria, hipóteses e variáveis. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

NIELSEN, J. & LORANGER, H. Usabilidade na Web: projetando websites com usabilidade. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

NORMAN, D. & DRAPER, S. W. User centered system design: New Perspectives on Human-Computer Interaction. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. 1986

NORMAN, D. Emotional Design: why we love (or hate) everyday things. NY: Basic Books, 2004.

NORMAN, D. O design do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.

TEIXEIRA, J. M., BENEDET, G. B., & HOPPE, A. Um passo-a-passo para transformar pesquisa informacional e personas em requisitos de projeto. E-revista logo. Florianópolis, pp. 1-16, 2015. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/eRevistaLOGO/article/view/3705/4386. Acesso em 10 julho 2020.

TEIXEIRA, Júlio M.; HENRIQUE, Caroline D.; BRAGLIA, Israel A.; GONÇALVES, Berenice S.; "Proposta de fluxograma para design de interfaces digitais: um exemplo prático de como transformar informações de projeto em requisitos de função e conteúdo", p. 2567-2581. In: Anais do 13º Congresso Pesquisa e Desenvolvimento em Design (2018). São Paulo: Blucher, 2019. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/proposta-de-fluxograma-para-design-de-interfaces-digitais-um-exemplo-prtico-de-como-transformar-informaes-de-projeto-em-requisitos-de-funo-e-contedo-30132. Acesso em 10 julho 2020.

Downloads

Published

2021-01-29

How to Cite

VIOLA, Helouíse Hellen de Godoi; BRAGLIA, Israel de Alcântara. LEMMEX: an agile approach to service design consultancies. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 222–243, 2021. DOI: 10.5965/1982615x14312021222. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/19503. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)