Research in performing arts: the dilemmas of method, the challenges of writing and the relationship between art and pain in dance
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e123Keywords:
dance, method, body, art and pain, dance writtingAbstract
This work aimed to think and reflect on the field shaped by academic research in performing arts today, from three perspectives: the dilemmas faced by researchers regarding methodological guidelines, which sometimes reflect the difficulties in producing and mobilizing so-called scientific knowledge in the arts field; the clash with scholastic paradigms that still permeate the construction of knowledge in universities; and finally, the challenges posed by the painful exercise of attempting to write about the body in the art of dance.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Trad. Alfredo Bosi. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
AVELINO, Nildo. Feudalismo acadêmico. In: GODOY, A.; AVELINO, N.; FIGUEIREDO, G. Pedagogia, sujeito e resistências: verdades do poder e poderes da verdade. Curitiba: Appris, 2013.
CLARK, Lygia. Caminhando. In: Livro Obra, 1964. Lygia Clark Acervo. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/189/caminhando. Acesso em: 22 out. 2024.
FERNANDES, Silvia. Sobre teatros e métodos. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, jul. 2024. Acesso em: 20 set. 2024.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. São Paulo: Paz & Terra, 2022.
FRAYZE-PEREIRA, João. A tentação do ambíguo: sobre a coisa sensível e o objetivismo científico. São Paulo: Editora Ática, 1984.
INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 18, n. 37, p. 25-44, jan./jun. 2012.
LACAN, Jacques. O Seminário, livro 20: mais, ainda. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Trad. Paulo Neves e Maria E. Galvão. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Trad. José Artur Gianotti e Armando M. d’Oliveira. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
RIBEIRO, Renato J. As humanas e sua aplicação prática: proposta para uma nova leitura da política científica e do desenvolvimento. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 4, n. 4, 1999a. Acesso em: 09 set. 2024.
RIBEIRO, Renato J. Não há pior inimigo do conhecimento que a terra firme. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 189-195, maio de 1999b. Acesso em: 09 set. 2024.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. 1ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
SERTORI, Rafael H. V. Dança, corpo e dor: experiência estética e experiência política no Tanztheater de Pina Bausch. Tese (Doutorado em Estética e História da Arte) – PGEHA/USP – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2024.
VELARDI, Marilia. Questionamentos e propostas sobre corpos de emergência: reflexões sobre investigação artística radicalmente qualitativa. Moringa – artes do espetáculo, Universidade Federal da Paraíba, v. 9, n. 1, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.