Between mediation and platformization: challenges of heritage education and the teaching of visual arts in exhibition spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0007

Keywords:

visual arts education , heritage education, platformization, public school, museums

Abstract

This article investigates the challenges and possibilities of teaching visual arts in connection with museums and exhibition spaces, from the perspective of Brazilian heritage education and the impacts of the platformization of education in the state of Paraná. The analysis starts from the recognition of inequalities in access to culture and the systematic absence of Brazilian cultural heritage in the school curriculum, revealing a scenario marked by the weakening of public policies and the pedagogical control exerted by digital platforms such as RCO+Aulas. We discuss how initiatives aimed at cultural mediation and access to art in museum spaces often remain limited to superficial inclusion strategies, disconnected from meaningful aesthetic education. We argue that, for heritage education to fulfill its emancipatory role, it is essential to ensure adequate material conditions, pedagogical autonomy for teachers, and public policies committed to the right to culture and aesthetic experience within and beyond the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thalita Emanuelle de Souza, Universidade do Estado de Santa Catarina

Secretaria do Estado do Paraná - SEED-PR, Paraná/Brasil. Professora de Arte do quadro próprio do magistério do estado do Paraná desde 2009. Graduada em Arte-Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste, UNICENTRO-PR.Pós-graduada na área de Artes Visuais.Mestra em Arte pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, com mestrado profissional em arte PROF-Artes. Doutoranda em Artes Visuais (PPGAV-UDESC). Integrante ativa do Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte: estudos comparados entre Brasil e Argentina (OFPEA/BRARG). Membro do Grupo de Pesquisa Arte e Formação nos Processos Políticos e Contemporâneos (UDESC). Faz parte do Clube de Fotografia Sopro Coletivo (UDESC).

 

 

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BARBOSA, Adoniran. Viaduto Santa Efigênia. In: ______. Adoniran Barbosa Especial. São Paulo: EMI-Odeon, 1990. 1 CD. Faixa 14.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: LePM, 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 23 mar. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: https://deg.unb.br/images/Diretorias/DAPLI/legislacoes_licenciaturas/Diretrizes_Curriculares_Nacionais_da_Educacao_Basica_-_MEC.pdf. Acesso em: 23 mar. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 23 mar. 2025.

DA SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca. Formação inclusiva para museus de Santa Catarina. Florianópolis, SC: Editora AAESC, 2022.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN; Museu Imperial, 1999.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL – IPHAN. Educação patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: IPHAN, 2014.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL – IPHAN. Educação patrimonial: orientações ao professor. 2. imp. João Pessoa: Superintendência do IPHAN na Paraíba, 2011.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL – IPHAN. Carta de Fortaleza. Brasília: IPHAN, 1997. Disponível em: https://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Carta%20de%20Fortaleza%201997.pdf. Acesso em: 23 mar. 2025.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL – IPHAN. Carta de Fortaleza. Fortaleza, 1999. Disponível em: https://www.gov.br/iphan/pt-br/carta-de-fortaleza. Acesso em: 20 fev. 2024.

OLIVEIRA, Cléo Alves Pinto. Educação patrimonial no IPHAN. 2011. Monografia (Especialização) – Escola Nacional de Administração Pública (ENAP), Brasília, 2011.

OBSERVATÓRIO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO ÂMBITO DO ENSINO DE ARTE: Estudos Comparados entre Brasil e Argentina. Disponível em: https://observatorio.formacaoearte.com.br/. Acesso em: 23 mar. 2025.

Published

2025-10-17

How to Cite

SOUZA, Thalita Emanuelle de. Between mediation and platformization: challenges of heritage education and the teaching of visual arts in exhibition spaces. Palíndromo, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 1–37, 2025. DOI: 10.5965/2175234617422025e0007. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/27076. Acesso em: 22 oct. 2025.