A mask to be enchanted: the afro-maranhense baiar and the in(corporation) on scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701282023167

Keywords:

Body, Mask, Tambor de mina, Characterization

Abstract

This article proposes to articulate an analysis of the creative process of the artist Vinicius Viana in his process of visual composition, when he masks himself inspired by the bodies that dance the Tambor de Mina do Maranhão, within a process in which the union of the creative body is established and baiar for the sacred of the terreiros. The experiences shared here permeate the possible place of the body mask, in a bridge with the visuality that transits between society and the sacred, matter and the invisible, between contemporary and tradition, which timelessly relate the connection between Africa and Brazil, and that penetrate the ancestress roots of an artist's dancer and his writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Viana Ferreira, Federal University of Bahia

Doutorando em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia/ UFBA. Mestre em Teatro pelo Programa de Pós Graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina/ UDESC; Graduado em Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão – UFMA. Interessado em processos de criação, produção cênica  afroreferenciada, poéticas populares e afrodiaspórica, afro-religiosidade, escrita em dança entre  outras encruzas. Professor do instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão -  IEMA; Sócio da da Companhia Tapete Criações Cênicas; Diretor Artístico do Núcleo de Criações Cangolé. Profissionalmente atua como Arte-educador/Artista-pesquisador, bailarino, figurinista, encenador. Atua nas áreas das Artes Cênicas, com ênfase em Dança, ressaltando temáticas como: ritos Afro-brasileiros e Cultura popular. 

References

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Global, 11. Edição, 2001.

CONTIN, Claudia. Madeira, couro, cores e carne: histórias entre Commedia dell’Arte e máscaras do mundo. In: BELTRAME, Valmor Níni; ANDRADE, Milton (org.) Teatro de Máscaras. Florianópolis: UDESC, 2010.

COSTA, Felisberto Sabino da. A máscara e a formação do ator. In: Revista Móin-Móin; v. 01, n, 1. Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, 2005.

FERRETTI, Mundicarmo. Encantados e encantaria do Tambor de Mina. In: Boletim da Comissão Maranhense de Folclore, v. 42, p. 15-16,2008.

FERRETTI, Sergio F. Querebentã de Zomadonu. Etnografia da Casa das Minas. São Luís: EDUFMA, 2ª Edição,1996.

MESQUITA, Olênia Aidê Leal de. Significações Culturais e Simbólicas sobre o corpo do balé folclórico da Bahia: Uma herança Sagrada para a educação Física. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, p.149. 2018.

MIRANDA, Maria Brígida de. O afro-dionisíaco no teatro-dança em São Luís. Crítica teatral: (out. 2014). São Luís: II Festival de Teatro Ponto de Vista, 2014.

PEREIRA, Ipojucan. Corpo/objeto: O “mascaramento” na cena contemporânea brasileira. In: Revista Móin-Móin; ano 06, n° 7. Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, 2010.

VIANA, Raimundo Nonato Assunção. O bumba-meu-boi como fenômeno estético: corpo, estética e educação. São Luís: EDUFMA, 2013.

Published

2023-10-27

How to Cite

FERREIRA, Vinicius Viana. A mask to be enchanted: the afro-maranhense baiar and the in(corporation) on scene . Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 28, p. 167–180, 2023. DOI: 10.5965/2595034701282023167. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/24123. Acesso em: 13 may. 2024.