Drama in education: possible pathways

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0101

Keywords:

Drama, education, theatre education, school

Abstract

The article presented reflections based on the author’s experience with drama in education in elementary schools in the city of Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The guiding question was: what challenges and possibilities emerged when considering the drama in education? Based on processes carried out with children, teenagers and youth, the assay discussed the principles of drama, its implementation in daily school life, and the challenges faced. Strategies, conventions, and artistic and pedagogical possibilities were highlighted, with an emphasis on collective creation and active listening to school contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wellington Menegaz, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-doutorado, Doutorado e Mestrado em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduação em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professor do Curso de Graduação em Teatro e do Programa de pós-graduação em Artes Cênicas na Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

BOWELL, Pamela; HEAP Brian S. Planning Process Drama: enriching teaching and learning. London e New York: Routledge. 2013.

CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. A tensão como pivô da experiência em drama. In: Anais do VI Congresso de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, v. 11, n. 1, 2010. Disponível em:

https://www.iar.unicamp.br/publionline/abrace/hosting.iar.unicamp.br/publionline/index.php/abrace/article/view/3688.html. Acesso em: 9 jun. 2025.

CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec: Edições Mandacaru, 2006.

JANIASKI, Flávia; PEROBELLI, Mariene; MENEGAZ, Wellington. Drama através do espelho: processos artísticos e pedagógicos em ambiente digital. Jundiaí: Paco Editorial, 2023.

MENEGAZ, Wellington. Drama e Ciberespaço: navegações pelo ensino do teatro. 1ª ed. São Paulo: Hucitec, 2025.

NEELANDS, Jonothan; GOODE, Tony. Structuring Drama Work: a handbook of available forms in theatre and drama. 2ª ed. Cambridge University Press, 2000.

PEREIRA, Diego de Medeiros. Que Drama é esse?!?: práticas teatrais na educação básica. 1ª ed. São Paulo: Hucitec: A2, 2021.

Published

2025-08-31

How to Cite

MENEGAZ, Wellington. Drama in education: possible pathways . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–18, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0101. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27429. Acesso em: 5 sep. 2025.