Experimentum Cyborg: Investigating the school in a Drama process in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0102Keywords:
performing arts pedagogy, theater education, Drama, schoolAbstract
This article presents an analytical account of an artistic-pedagogical process carried out with a second-semester class from the undergraduate Theater Teaching Degree program at Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. In this theatrical process, the school was used as a thematic pre-text for scenic investigation through the Drama approach. The structuring and creation process of the drama Experimentum Cyborg, as well as some of the chosen materialities and strategies, were described and analyzed. The text includes a description of the real context of the artistic experimentation and the fictional context developed in the classroom, with an emphasis on the methodology of practice as research.
Downloads
References
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. 12. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
CABRAL, Beatriz A. V. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2012.
CABRAL, Beatriz A. V. A Prática como pesquisa na formação do professor de teatro. In: III CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 2003, Florianópolis. Anais do III Congresso Brasileiro de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas. Florianópolis: Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas - ABRACE, 2003, p. 342-344. Disponível em: https://portalabrace.org/Memoria%20ABRACE%20VII%20.pdf. Acesso em: 09 jun. 2025.
HARAWAY, Donna J. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 37-129.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
PEREIRA, Diego de Medeiros. Que Drama é esse?!?: práticas teatrais na educação infantil. São Paulo, Hucitec, 2021.
RODRIGUES, Gerson da Silva. A BNCC e o ensino de Arte. In: Evento de Extensão Ciclo de Conversas Artes, Educação e Culturas: tensões e desafios na contemporaneidade, [s.l.], out. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=doh3AS0gw6g. Acesso: 20 maio 2025.
SALES, Shirlei R. Tecnologias digitais e juventude ciborgue: alguns desafios para o currículo do Ensino Médio. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (Org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
SILVEIRA, Túlio Fernandes. Perigo em alto mar: reflexões acerca do tempo da aula de arte/teatro, da escola e da vida de todos os dias. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 57, n. 57, p. e1283, 2023. DOI: 10.19179/rdf.v57i57.1283. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/1283. Acesso em: 8 jun. 2025.
VIDOR, H. B. O professor assume um papel e traz, por que não, um personagem para a sala de aula: desdobramentos do procedimento teacher in role no processo de drama. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 10, p. 009-017, 2018. DOI: 10.5965/1414573101102008009. Acesso em: 18 maio. 2025.
VIDOR, Heloise B. Sobre as materialidades na aula de teatro: vestígios do drama na prática de uma professora-artista. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 375–391, 2020. DOI:10.14393/OUV-v16n2a2020-53421. Acesso em: 13 mai. 2025.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.