Are you feeling better now, Mr. Schmitt?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e111Keywords:
modern theater, epic model, ruptureAbstract
Bertolt Brecht's epic theater was contextualized as modern theater. In this way, the question was asked: does Brecht's epic theater still dialogue with the present time? As a methodological path, Walter Benjamin's suggestion of returning to the past in a backward reading was adopted. When returning to the foundations of modern. Western theater, specifically the epic theater model, we found procedures that are still resonant for today's scene.
Downloads
References
ANDRÉ, Carminda Mendes. O teatro pós dramático na escola. Inventando espaços: estudos sobre as condições do ensino do Teatro. Ed. Unesp, 2011.
BENJAMIN, Walter. Capitalismo como religião. Trad: Nélio Schncider. São Paulo: Boitempo, 2013.
BRECHT, Bertolt. Pequeno Organon para o Teatro. in Brandão, F. Pais (org.) Estudos sobre o Teatro. Trad: Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
BRECHT, Bertolt. Teatro Completo 3. 3ª ed. Trad. Fernando Peixoto. Paz e Terra, 1990.
DESGRANGES, Flávio. A Pedagogia do Espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.
FOUCAULT, Michel. O que são as Luzes? in Ditos e Escritos. Trad. Tradução de Maria Thereza da C. Albuquerque. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. 7ª ed. Paz e Terra, 2021.
KANT, Immanuel. Resposta à Pergunta: que é “Esclarecimento”? In BUZZI, Arcângelo R.; BOFF, LEONARDO (Org.). Textos seletos. Trad. Raimundo Vier e Floriano de Sousa Fernandes. Petrópolis, Vozes, 1974.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-modema. Tradução: Ricardo Corrêa Barbosa, 12a. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. São Paulo, Perspectiva, 1985.
SANTOS, Boaventura de Souza. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. Para um novo senso comum. Vol. 1. 4ª. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.