University Extension and the training of theater graduates: divergences and confluences
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0209Keywords:
theater pedagogies, university extension, educator trainingAbstract
When dialoguing with legal frameworks related to University Extension, we chose to reflect on some extension actions that problematize the challenges imposed by the curricularization of extension in Theater Degree courses, paying attention to CNE/CP Resolution No. 4, of May 29, 2024. It is concluded that such a resolution, by restricting the execution of curricular extension actions to Basic Education institutions, highlights a paradox: it expands the horizons of theater practices at school, but tends limiting the training experiences of people with a degree in theater, prevented from developing curricular extension actions in non-formal education.
Downloads
References
ABREU, Luis Alberto de. Processo Colaborativo: relato e reflexões sobre uma experiência de criação. Cadernos da ELT, n. 2, p. 1-10. jun./2004.
ALMEIDA, Evany Bettine de; AZEVEDO-MARTINS, Anna Karenina; NUNES, Viviane Abreu. O corpo como espaço de aprendizagem: reflexões a partir das vivências de um grupo de teatro formado por adultos na maturidade. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n. 3, p. 201-217, set./dez. 2013.
BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 4, de 29 de maio de 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução do Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 4, de 8 de março de 2004.
DE PAULA, João Antônio. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 5-23, 2013.
FREIRE, Paulo. Extensão e comunicação? Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1977.
GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê? Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Ga-dotti_fevereiro_2017.pdf Acesso em: 13 out. 2020.
HARTMAN, Saidiya. Vidas Rebeldes, Belos Experimentos: Histórias Íntimas de Meninas Negras Desordeiras, Mulheres Encrenqueiras e Queers Radicais. São Paulo: Fósforo, 2022.
LARANJEIRA, Denise Helena P.; TEIXEIRA, Ana Maria F. Vida de jovens: educação não-formal e inserção socioprofissional no subúrbio. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 22-34, jan./abr. 2008.
MARQUES, Laís Jacques; CONCILIO, Vicente; SILVEIRA, Túlio Fernandes; MACHADO, Flávia. O Teatro entre as grades do patriarcado: privação de liberdade e de experiências em uma prática no regime socioeducativo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, nov./dez. 2020.
NOGUEIRA, Márcia Pompeu. A Opção pelo Teatro em Comunidades: alternativas de pesquisa. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.10, p. 127-136, dez. 2008.
RODRIGUES, Thiago. Coro dos Maus Alunos. Lisboa: Editora Artes Cênicas, 2008.
SOARES, Carmela. Teatro Renascer: da pedagogia à poética da cena. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, n. 17, p. 29-36, set. 2011.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.