The contributions of art exhibitions to the teaching and learning process in visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0005

Keywords:

Visual Arts, School, Exhibition space

Abstract

School art exhibitions are part of pedagogical practices in visual arts, occupying classrooms and hallways with students' artistic productions displayed on bulletin boards, walls, or panels. Their presence highlights the need to broaden the discussion about the importance of schools having spaces that can be dedicated to showcasing student work, as well as developing activities in galleries, art centers, or museums. But how do school art exhibitions contribute to the teaching and learning process in visual arts? Do they establish a relationship with exhibition spaces outside the school? In what way? Based on a historical and critical approach, we conducted a literature review aiming to understand how school art exhibitions contribute to the teaching and learning process in visual arts, evaluating the relationship between these practices and exhibition spaces outside the school environment. The results indicate that exhibitions represent a teaching and learning strategy in visual arts that helps bring the art world into the school, focusing on the school's own reality by creating environments that allow for the display of students' artistic productions, in accordance with their context. These actions promote closer ties between students, teachers, and the school community, strengthening affective bonds and reinforcing pedagogical and aesthetic intentions. They also indicate the need for systematized actions that integrate digital platforms, contemporary art, and exhibition spaces, both inside and outside the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUGMANN, S. R. C. O espaço da arte na escola: a exposição dos trabalhos artísticos dos alunos. UNIrevista, São Leopoldo, v. 1, n. 2, 2006.

CARVALHO, C.; Freitas, A. A.; Neitzel, A. de A. Salas de arte: Espaço de formação estética e sensível na escola. Educação, Sociedade & Culturas, Itajaí, v. 42, p. 67– 86, 2014.

FERNANDES, V. L. P. A criatividade no ensino de artes visuais: da reprodução a inclusão. Curitiba: Appris, 2016.

KRIECK, S. L.; Braga, M. L. O convênio do programa institucional Arte na Escola: Polo FURB e sua atuação na formação continuada da rede pública municipal de Indaial. Revista de Letras, Artes e Comunicação, Blumenau, v. 10, n. 3, p. 564- 577, 2016.

MOGNOL, L. C. A arquitetura do espaço escolar: um espaço/lugar para a arte na educação. 2007. In: PILLOTTO, Silvia Sell Duarte (Org.). Linguagens da arte na infância. Joinville: UNIVILLE, 2007. p. 118-128.

OSTETTO, L. MELO, M. I. Na escola, na cidade, no museu: fazer e pensar artes visuais na educação infantil. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 6, n. 3, p. 497-513, 2019.

PEREIRA, M. G. Ateliê Escola: um espaço de criação e fruição estética. 144 f. 2016. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.

SANTOS; P. J.; TROTTA, L. A importância da Arte no ambiente escolar para a construção do saber crítico e reflexivo: uma análise por meio de debate sobre a exposição Queer Museu. Tendências Pedagógicas, n. 33, p. 127- 139, 2019.

SANTOS, F. M. dos. Mostra de arte na Escola Estadual Professora Sílvia de Alencar Zschaber em Buritizeiro-MG: um novo olhar metodológico a partir do ensinar e aprender na experiência do cotidiano escolar. 2020. 155 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2008. 112 p.

SIEBERT, E. C. Representações históricas e investigações sobre as exposições de arte escolar. Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 210-233, jul. set. 2018.

SIEBERT, E. C. “Quando eles terminam, eu recolho, exponho e nunca escolho”: encaminhamentos pedagógicos nas aulas de artes. 2010. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2010.

SOUSA, M. P. Artista-professor: práticas em uma obra-aula. Brasília: Universidade de Brasília, 2021.

Published

2025-11-20

How to Cite

GRAEFF, Elivane Gonçalves; FERNANDES, Vera Lúcia Penzo. The contributions of art exhibitions to the teaching and learning process in visual arts. Palíndromo, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/2175234617422025e0005. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/27268. Acesso em: 21 nov. 2025.