Body-book: weaving knowledge at the crossroads of artifice and asceticism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965.25944630932025e7252

Keywords:

book, body, presence, repetition

Abstract

This article is based on qualitative theoretical-practical research that aims to investigate the interweavings experienced in artisanal bookbinding, a device for shaping the book object, and in yoga as a means of asceticism in life. These topics are presented as—more than objects of study—an epistemological approach. Thus, the article seeks to elaborate on principles common to artisanal and ascetic practices, perceived as potential resources for the production of knowledge in alteritarian dynamics and polyrational exercises of conversations between feelings, thoughts, and actions of different traditions. The identified principles are based on skills developed through the ability to sustain a state of presence and attentive, careful repetition, open to the unexpected. These techniques involve engaging body, mind, and spirit in consistent and conscious processes that provoke intuition, understood here as access to knowledge made possible precisely by the persistence of this engagement. Procedures operated in time, rhythm, and with rigor that enable reflection during the process and create spaces for the emergence of new modes of (co)existence, beyond a regime of hierarchies and obligations. Connections are made through the assumption of the condition of not knowing and incompleteness. Book and body share a spine, the support of their physical and motor manifestation, and a vehicle for expansion and unfolding in the subtle realm.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Viana Tenenbaum, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Possui graduação em Desenho Industrial pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1995). Possui Especialização em Tecnologias no Ensino Superior pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. É professora no Departamento de Artes e Design e atua em projetos de extensão comunitáriada mesma instituição. Tem 30 anos de experiência na área de Artes, com ênfase em encadernação artesanal e artística, à frente da Palmarium Encadernações de Arte LTDA., com projetos comerciais e autorais. Mestranda em Design pela PUC-Rio.

Carlos Eduardo Felix da Costa, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Possui bacharelado em Pintura pela Escola de Belas Artes da UFRJ, mestrado (2006) e doutorado (2013) em Linguagens Visuais pela mesma instituição. Realizou o pós-doutorado no PPGAV UFRJ na linha de pesquisa Poéticas Interdisciplinares. Professor adjunto da PUC-Rio no departamento de Artes e Design e diretor do Museu Universitário Solar Grandjean de Montigny na mesma instituição. 

References

ARIEIRA, G. O yoga que conduz à plenitude: os Yoga Sutras de Patañjali. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

GOY, A. Reliure Crisscross: the secret belgian binding. Noville-sur-Mehaigne: Éditions Esperluète, 2013.

HERMÓGENES. Autoperfeição com Hatha Yoga: um clássico sobre saúde e qualidade de vida. 61ª Edição. Rio de Janeiro: Best Seller, 2018.

IYENGAR, B. K. S. Luz sobre o yoga – Yoga Dipika: o guia clássico de yoga escrito pelo embaixador do yoga no ocidente. São Paulo: Pensamento, 2016.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

KUPFER, P. Visões do yoga: antologia dos Sastras. Pedro Kupfer, 2018. Disponível em: https://www.yoga.pro.br/wp-content/uploads/2019/11/Vis%C3%B5es-do-Yoga-2020.pdf. Acesso em: 2 mai. 2025.

KUPFER, P. Sivasutra de Sri Vasugupta: tradução e comentário. Yogabindu, 2020. Disponível em: https://www.yoga.pro.br/wp-content/uploads/2019/11/Vis%C3%B5es-do-Yoga-2020.pdf. Acesso em: 2 mai. 2025.

PORTINARI, D. Queerizar o design. Arcos Design. Rio de Janeiro, Edição especial Seminário Design.Com, pp. 1-19, out. 2017.

SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

SENNETT, R. O artífice. 10ª Edição. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SIMAS, L. A.; RUFINO, L. Fogo no mato: A ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

SOUZA, M. A. Nietzsche: Um Tipo Asceta. Revista de Estudos da Religião, São Paulo, Nº 2 / 2006 / pp. 24-42. Disponível em: http://www.pucsp.br/rever/rv2_2006/p_sousa.pdf. Acesso em: 02 set. 2025.

Published

2025-10-01

How to Cite

TENENBAUM, Cristina Viana; COSTA, Carlos Eduardo Felix da. Body-book: weaving knowledge at the crossroads of artifice and asceticism. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5965.25944630932025e7252. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/27252. Acesso em: 3 oct. 2025.