Theater with the Elderly:reflections on the maturity project (Em) Cena

Authors

  • Renata Patrícia Silva Universidade Federal do Tocantins. Professora do Curso de Licenciatura em Teatro
  • Fernanda Moreira Rodrigues Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129172025e0008

Keywords:

prática teatral, extensão, coletivo, idosos, etarismo

Abstract

The present article intends to present the actions developed by the extension project Maturity (Stage)Scene, whose purpose is the theatrical practice with seniors through workshops, assembly and circulation of shows. Such practice has been based on studies and research in the field of Community Theatre, and seeks to develop in this article some dialogues and approaches between the actions developed by the project and aspects that characterise theatrical practices in communities, with the aim of broadening the discussion in this field of research and deepening the studies and practices that have been carried out within the Extension Project. To this end, the writings of Nogueira (2008), Boal (2011) and Freire (1979; 1987) are used to establish these dialogues and approaches and to demonstrate how the extension project is moving towards a dialogical, collective and collaborative practice, with a focus on the community in which it operates. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Patrícia Silva, Universidade Federal do Tocantins. Professora do Curso de Licenciatura em Teatro

Professor of the Degree in Theater at the Federal University of Tocantins. PhD in Arts from the Universidade Estadual Paulista. Master in Arts from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Researcher in the field of Theater Pedagogy, with studies that are in line with Theater at School, with an emphasis on space as a potentiator of artistic creation by students and teachers in everyday school life. Directs research in the area of ​​Theater in Early Childhood Education, Teacher Training in Theater and Theater in Non-Formal Education.

Fernanda Moreira Rodrigues, Universidade Federal do Tocantins

Graduated in Performing Arts by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins - IFTO. Specialization in Art Teaching: Techniques and Procedures at Cândido Mendes University. Technique in Dramatic Arts by IFTO. She is currently an effective set designer at the Federal University of Tocantins, where she develops work and research in the areas of scenography, theater with the elderly, visualities and narratives.

References

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras Poéticas políticas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

_____________. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

BRASIL. Ministério da Saúde. Estatuto do Idoso. 3ª ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2003.

COHEN CRUZ, Jan. Entre o Ritual e a Arte. Revista Urdimento Especial, Florianópolis, n. 10, p. 95-125, dez. 2008.

COHEN, Anthony. The Symbolic Construction of Community. Londres: Routledge, 1985 apud NOGUEIRA, Márcia. Vento Forte no Teatro em Comunidades. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2015.

DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do Teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006.

ERVEN, Eugene van. Community Theatre: Global Perspectives, Londres: Routledge, 2001.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12ª Edição. Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1979.

_____________. Pedagogia do Oprimido. 17ª Edição. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1987.

KERSHAW, Baz. The Politics of Performance: Radical Theatre as Social Intervention. Londres: Routledge, 1992.

_____________. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

NOGUEIRA, Márcia Pompeo. Buscando uma interação teatral poética e dialógica com a comunidade. Revista Urdimento, Florianópolis, n. 4, p. 70-89, dez. 2002.

_____________. Teatro e Comunidade: dialogando com Brecht e Paulo Freire. Revista Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 9, p. 69-86, dez. 2007.

_____________. A opção pelo teatro em comunidades: alternativas de pesquisa. Revista Urdimento Especial, Florianópolis, n. 10, p. 127-136., dez. 2008a.

______________. Teatro em comunidades, questões de terminologia. In: CONGRESSO DA ABRACE, 5, 2008. Anais. Disponível em:< http://www.portalabrace.org/vcongresso/progpedagogia.html>. Acesso em 20/05/2020.

_____________. Vento Forte no Teatro em Comunidades. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2015.

PEREIRA, Victor Hugo A. LIGIÉRO, Zeca. TELLES, Narciso. Teatro e Dança como Experiência Comunitária. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

PUPO, Maria Lúcia S.B. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Tradução: Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

SOARES, Carmela. Teatro Renascer: da pedagogia à poética da cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, [s.l.], v. 2, n. 17, p. 29-36, dez. 2018. ISSN 2358-6958. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011029>. Acesso em: 29/05/2020. doi:https://doi.org/10.5965/1414573102172011029.

_____________. Teatro de Reminiscência. In: CONGRESSO DA ABRACE, 9, 2016. Anais... [s.l.]: Even3 Publicações, jan. 2017. Disponível em: <https://www.even3.com.br/anais/ixcongressoabrace/32629-teatro-de-reminiscencia/>. Acesso em: 29/05/2020.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais na Sala de Aula: um manual para o Professor. Trad. Ingrid Koudela. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

VENÂNCIO, Beatriz P. Porções de Memória: Oficina de teatro com idosos. In PEREIRA, Victor Hugo A. LIGIÉRO, Zeca. TELLES, Narciso. Teatro e Dança como Experiência Comunitária. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

_____________. Breve dramaturgia da memória: Oficina de teatro com idosos. Estudos interdisciplinares sobre o envelhecimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 291-300, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevEnvelhecer/article/view/8084/4812. Acesso em: 29/05/2020.

Published

2025-09-04

How to Cite

SILVA, Renata Patrícia; MOREIRA RODRIGUES, Fernanda. Theater with the Elderly:reflections on the maturity project (Em) Cena. DAPesquisa, Florianópolis, v. 19, n. 01, 2025. DOI: 10.5965/18083129172025e0008. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/18738. Acesso em: 5 sep. 2025.