Dança, corpo, gestos e movimentos platform: a paradidactic material for teaching dance in the early years of basic education.
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431782112025e0071Keywords:
educação física, dança, ensino fudamentalAbstract
When discussing dance, in all its styles, one comes to an understanding of its importance in human formation, as an educational practice. This physical activity, more than the mere reproduction of steps and movements, can present a great potential in Physical Education classes. In contribution to the vocabulary of the arts, dance can express the different alternatives of knowledge in the world, as a substantial didactic strategy in the formation of Basic Education students. In this sense, the objective of this study was to construct an educational product named “Dança, Corpo, Gestos e Movimentos Platform”, related to the teaching and appreciation of dance, which provides subsidies for Physical Education professionals in Elementary School. The study population consisted of 32 teachers working in Elementary School. For data collection, electronic questionnaires were sent distributed before the use of the electronic platform by professionals and after the work with this paradidactic material. After the analysis of the obtained data, it was found the Platform can assist teachers in preparing their classes, so that the benefits of learning related to dance are obtained in an adequate way, valuing movement and health, but also cognitive and cultural aspects.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): MEC., 2018. Disponível em: <<http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc>.>. Acesso em: 14 abr. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF., 1998. 116 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2020.
CAMPOS, A. P. S.; SOUZA, L. R. A psicomotricidade como ferramenta no processo de alfabetização com crianças do 1º ano no ensino fundamental. Orientadora: Fátima Eliana Frigatto Bozzo. 2014. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Pedagogia) - Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium -UNISALESIANO, Lins – SP., 2014.
FONSECA, V. Introdução às dificuldades de aprendizagem. 2ª. ed. Porto Alegre: Artes Médicas., 1995.
FREIRE, I. M. Dança-educação: o corpo e o movimento no espaço do conhecimento. Cadernos Cedes., v. 21, n. 53, p. 31-55, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/DCrTySKB3KpC9knsrTg7Drf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 ago. 2021.
LE BOULCH, J. A educação psicomotora: a psicocinética na idade escolar. 2ª.ed. Porto Alegre: Artes Médicas., 1988.
MARQUES, I. A. Ensino de dança hoje: textos e contextos. 6ª ed. São Paulo: Cortez. 2012a.
MARQUES, I. A. Interações: crianças, dança e escola. Org. Josca Ailine Baroukh. Coleção InterAções. São Paulo: Blucher, 2012b.
MONTIEL, F. C.; ANDRADE, D. M. Tecnologias da informação e comunicação nas aulas de educação Física - uma experiência no IFSul. In: Anais do Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de pesquisadores em educação a distância - UFSCAR, 2016.
NEVES, A. M. Dança e psicomotricidade: uma proposta aplicada nas aulas de dança para crianças. Orientadora: Maria Ana Azevedo de Oliveira. Monografia de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Dança) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Arte, Escola de Teatro e Dança, Curso Licenciatura Plena em Dança, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3kenssj. Acesso em: 15 jun. 2020.
RUSSETH, Andrew. Facetime with Cindy Sherman: The Artist on Her “Selfie” Project for W, and What’s Behind Her Celebrated Instagram. WMagazine. 11 jun. 2017. Disponível em: https://www.wmagazine.com/story/cindy-sherman-instagram-selfie Acesso em 20 mar. 2023
SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTOS, Edméa. O ensino híbrido como “a bola da vez”: Vamos redesenhar nossas salas de aula no pós-pandemia?. Notícias, Revista Docência e Cibercultura, junho de 2021, online. ISSN: 2594-9004. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/announcement/view/1289. Acesso em: 03 mar. 2023.
SANTOS, Edméa; SANTOS, Rosemary. Cibercultura: redes educativas e práticas. In: Revista Eletrônica Pesquiseduca, v.04, n. 07, jan.-jul.2012, p. 159-183.
SANTOS, Francisco Coelho. As faces da selfie:Revelações da fotografia social. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 31, núm. 92, e319202, 2016, p. 1-16. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/kJwNDbZ9BDYRGNHyXhs3Byp/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.
SCOLARI. Carlos. Carlos A. Scolari: ecologia dos meios de comunicação, alfabetização transmídia e redesign das interfaces. [entrevista a Fernanda Pires de Sá]. MATRIZES, 12(3). 2018a, p. 129-139. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i3p129-139
SCOLARI. Carlos (ed.). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. TRANSLITERACY H2020 Research and Innovation Actions. Barcelona: Ce.Ge, 2018b. Disponível em: http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_es.pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.
SCOLARI. Carlos. Alfabetismo transmedia en la nueva ecología de los medios - Libro Blanco. TRANSLITERACY H2020 Research and Innovation actions. Barcelona: Ce.Ge, 2018c. Disponível em: http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_whit_es.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Trad. de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
PEREIRA, S.; RAQUE, L C. et al. Dança na escola: desenvolvendo a emoção e o pensamento. Revista Kinesis, v.2, n. 25, p. 60-61, 2001.
PIAGET, J. A. Epistelomogia Genética. In: Piaget. Traduções de Nathanael C. Caixeiro, Zilda A. Daeir, Celia E. A. Di Pietro. Coleção: Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
PORTINARI, M. História da dança. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.
RENGEL, L. P. Dicionário Laban. Orientadora: Sylvia Monica Allende Serra. 2001. 138 p. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: https://bit.ly/3rs1KU1. Acesso em: 24 jun. 2020.
SCARPATO, M. T. Dança Educativa: um fato em escolas de São Paulo. Caderno CEDES., v. 21, n. 53, p. 57-68, abr. 2001.
VERDERI, E. Dança na Escola: uma Proposta Pedagógica. São Paulo: Phorte Editora., 2009.
XISTO, P. B.; BENETTI, L. B. A. Psicomotricidade: Uma Ferramenta De Ajuda Aos Professores Na Aprendizagem Escolar. REMOA - Revista Monografias Ambientais, 8(8), 1824–1836, 2012. Disponível em: https://bit.ly/36FX3Or. Acesso em: 08 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dirceu Antônio Cordeiro Júnior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.