The body in the art museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781722021001

Keywords:

museum, corpo, aesthetics, art exhibitions

Abstract

Considering the importance of art museums and related spaces as loci for the promotion of different aesthetic experiences, we discuss how the configurations and paths of artistic exhibitions can shape the behavior of visitors' bodies of these spaces. To this end, we have chosen four artistic exhibits for analysis: exhibition “L'ultimo Caravaggio eredi and nuovi maestri” at her Scala Gallery in Milan, Italy (2018); Nathan Sawaya's “Art of the Brick” exhibition at Oca - Usp in Ibirapuera Park, São Paulo (2016); the exhibition of the fixed collection of Modern and Contemporary Art and, finally, the art workshops promoted by Tate Modern in London, England (2018). These shows express two distinct models. In the Italian and São Paulo exhibitions, the spaces are predetermined and shaped to meet the model conveyed by companies that promote artistic mega exhibitions; in them there is a quick and formatted presence of the visiting bodies. In London exhibitions, there is less rigidity in the setting, providing a greater degree of freedom and slowing the dancing of visitors' bodies in the exhibition spaces. Therefore, it is noticed that art museums and related spaces are organized from broad educational projects that include a body education of their visitors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila de Souza Chisté, Instituto Federal do Espírito Santo

Possui doutorado e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. É graduada em Educação Artística pela Universidade Federal do Espírito Santo e licencianda em Letras no Instituto Federal do Espírito Santo. Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Na Graduação atua nas licenciaturas de Pedagogia e Química (Campus Vila Velha), no nível Stricto Sensu atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades como docente das disciplinas Metodologia de Pesquisa e Produção de Materiais Educativos. É líder do Grupo de Pesquisa CNPq "Educação na CIdade e Humanidades (Gepech)". No Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades (PPGEH) orienta pesquisas que versam sobre Educação na Cidade. Participa como colaboradora do Mestrado Profissional em Letras (Profletras) orientando pesquisas que versam sobre as contribuições das Histórias em Quadrinhos para a Educação.

Sandra Soares Della Fonte, Federal University of Espírito Santo

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2002), e graduação em Educação Física pela mesma universidade (1993). Fez mestrado em Educação (linha Filosofia da Educação) pela Universidade Metodista de Piracicaba (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006), com estágio de doutoramento na School of Education da University of Nottingham (Inglaterra-2003-2004). É professora da Universidade Federal do Espírito Santo desde 1997.

References

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, A. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira. São Paulo: Zouk, 2003.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 2019.

FERGUSON, Bruce W. Exhibition rhetorics: material speech and utter sense. In: GREENBERG, Reesa; FERGUSON, Bruce W.; NAIRNE, Sandy (Org.). Thinking about exhibitions. Londres/ Nova Iorque: Routledge, 2005. p. 126-136.

GONÇALVES, Lisbeth Rebollo. Entre cenografias: o museu e a exposição de arte no século XX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Fapesp: 2004.

LAMOUR, Catherine; GRANET, Daniéle. Grandes e pequenos segredos do mundo da arte. Rio de Janeiro, Tinta Negra, 2014.

LIL, Philippe Van. Catálogo da exposição The Art of the Brick: Nathan Sawaya, 2016.

MARX, Karl. Grundrisse. São Paulo/ Rio de Janeiro: Boitempo/UFRJ, 2011.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço de arte. São Paulo: Brasiliense, 2002.

Published

2022-06-23

How to Cite

CHISTÉ, Priscila de Souza; DELLA FONTE, Sandra Soares. The body in the art museum. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 001–024, 2022. DOI: 10.5965/198431781722021001. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/16821. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

INCLUSÃO E ARTE: DEBATES ATUAIS