Thinking and exploring the Education of Visual Arts for individuals with Visual Impairments
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267932023193Keywords:
visual arts education, special education, visual impairment, research-creationAbstract
This article contributes to the fields of Visual Arts Education and Special Education, specifically focusing on the education of blind and visually impaired individuals. By revisiting the historical contexts of Art Education in Brazil, we mapped out a thought process and exploration of ways to facilitate experimental creative processes within two disciplines of a Technical Crafts Course – Proeja, offered by an institution specialized in the education of visually impaired individuals. These processes were made possible by the clues found in the course syllabi and were put into practice through the research-creation method. In this manner, contributions emerge from the rhizomatic notes of these experiments, which constitute evolving worlds with each experience and life made possible by the lessons. Rhizomatic notes do not contain within themselves the possibilities of experimentation in the field of teaching, but are presented as triggers to continue creating paths and ways to make Visual Arts Education more accessible.
Downloads
References
ARAÚJO, N. S. de; AMORIM, F. R.; MARCHI, S. R.; ANDRADE, A. F.; DELAZARI, L. S.; SCHMIDT, M. A. R. Avaliação do Sistema de Código de Cores “See Color” em Mapa Tátil. Revista Brasileira de Cartografia, [S. l.], v. 72, n. 1, p. 34–48, 2020. DOI: 10.14393/rbcv72n1-51660. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistabrasileira cartografia/article/view/51660. Acesso em: 6 jul. 2023.
BARBOSA, Ana Mae (org.). Ensino da Arte: memória e história. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estud. av., São Paulo, v.3, n.7, p.170-182, 1989.
BARBOSA, Ana Mae. Ensino da Arte e do Design no Brasil: unidos antes do Modernismo. Revista Digital do LAV. Santa Maria, v. 8, n. 2, p. 143 – 159, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19869. Acesso em: 3 ago. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
CASTRO, Amilcar de. Corte e dobra. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
CASTRO, Amilcar de. Enciclopédia: Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa2448/ amilcar-de-castro. Acesso em: 3 ago. 2023.
CATUNDA, Leda. Enciclopédia: Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa10215/leda-catunda Acesso em: 3 ago. 2023.
CATUNDA, Leda. Obras. Site oficial da artista Leda Catunda. Rio de Janeiro: Fortes D’Aloia & Gabriel, S/data. Disponível em: http://www.ledacatunda.com.br/portu/comercio.asp?flg_Lingua=1&cod_Artista=92&cod_Serie=24. Acesso em: 3 ago. 2023.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI; Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Vol.1/ tradução Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, G. e GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Vol. 3/ tradução Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012.
FERRAZ, Maria Heloísa C. de T.; FUSARI, Maria F. de Resende e. Metodologia do Ensino da Arte: fundamentos e proposições. 2ª ed. - revista e ampliada por Maria Heloisa C. de T. Ferraz. São Paulo: Editora Cortez, 2009.
HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na Educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
IBC, Instituto Benjamin Constant -. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Artesanato Integrado à Educação de Jovens e Adultos. DED/IBC: Rio de Janeiro, 2019.
KASTRUP, Virgínia; CARIJÓ, Filipe Herkenhoff; ALMEIDA, Maria Clara de. Abordagem da Enação no Campo da Deficiência Visual. Informática na Educação: teoria & prática Porto Alegre, v.12, n.2, jul./dez. 2009. ISSN impresso 1516-084X.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444. Acesso em: 3 ago. 2023.
MARCHI, Sandra Regina. Design universal de código de cores tátil: contribuição de acessibilidade para pessoas com deficiência visual. 2019. 252 p. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2019.
OHTAKE, Tomie. Enciclopédia: Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa4437/tomie-ohtake. Acesso em: agosto de 2023.
PEREIRA, Géssica; FERRONATO, Rubens. Código tátil de identificação de cores para pessoas com deficiência visual. Depositantes: Géssica dos Santos Pereira e Rubens Ferronato. Depósito: 26 nov. 2019.
REILY, Lúcia. O ensino de Artes Visuais na escola no contexto da inclusão. Cad. Cedes. Campinas, vol. 30, n. 80, p. 84-102, jan.-abr. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/CWsw5Zfd3dR8xhZVyQrXjBd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 ago. 2023.
SANTOS, Caue de Camargo dos. Corpo-ateliê: memórias performadas por um professor-artista. 2022. Tese de Doutorado em Educação e Arte – Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022. p. 1-135.
SILVA, Cristiane da; HOSTINS, Regina Célia Linhares; MENDES, Regina da Silva. O lugar do Atendimento Educacional Especializado nas práticas culturais de escolarização em contextos de inclusão escolar. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 35, p. 10-29, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/ 1984723817352016010. Acesso em: 3 ago. 2023.
PLAZA CARVAJAL, M. L. Entrevista à Profa. Dra. Lúcia Reily. Revista Educação, Artes e Inclusão. Florianópolis, v. 6, n. 2, 2012. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index. php/arteinclusao/article/view/3021 Acesso em: ago. 2023.
WEISSMANN, Franz. Enciclopédia: Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa9471/franz-weissmann. Acesso em: 3 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Caue de Camargo dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.