Create and Counter-Narrate Research Methodologies and Non-hegemonic Creation Processes in Visual Arts at the Federal University of Sergipe and Federal University of Bahia
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267932023124Keywords:
visual arts research, non-hegemonic teaching, research methodology, rceation processesAbstract
This article arises from the exchange of experiences between two professors of the college degree at the Federal University of Bahia and Federal University of Sergipe. Debates different pedagogical practices in the teaching of the visual arts that contemplate anti-colonial and intersectional counter-narratives, considering several markers of difference, not dissociating the different subordination axes, as race, class and sexuality to think about academic research and creation processes in Visual Arts. This text reflects how the practices and readings of the writings by Grada Kilomba, bell hooks, Nêgo Bispo, Luiz Antônio Simas, Luiz Rufino, Kimberlé Crenshaw and Patrícia Hill Collins influence the construction of methodologies for reflection, discussion and production crossed by themes understood as dissident. In this way, they propose a critical look at the curricular components Research Methodology in Visual Arts and Ceramic I and II.
Downloads
References
ALCOFF, Linda. Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e Estado, Brasília, n. 01, v. 31, 2016. Disponível em: . Acesso em: 04 jun. 2023.
BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. D.O.U. de 10 de janeiro de 2003.
BRASIL. Lei 11.645, de 10 março de 2008. D.O.U. de 11 de março de 2008.
CATTANI, Icleia Borsa. Arte Contemporânea: o lugar da pesquisa. In: BRITES, Blanca e TESSLER, Elida (org). Meio como ponto zero. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2002.
COLLINS, Patrícia Hill. Epistemologia feminista negra. In: COSTA, Joaze Bernardino; TORRES, Nelson Maldonado, GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte. Autêntica, 2018.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos feministas. Ano 10, 2002.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade/ bell hooks. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo : Editora WMF, Martins Fontes, 2017.
hooks, bell. Talking Back:Thinking Feminist, Talking Black. Boston: South End press, 1989.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019.
LORDE, Audre. Não Há Hierarquias de Opressão. In: LORDE, Audre.I Am Your Sister - Collected and unpublished writings of Audre Lorde, Oxford University Press, 2009.
LOSE, Alícia Duhá; MAGALHÃES, Lívia Borges Sousa. Metodologia do trabalho científico: Elaboração de projeto. Salvador: UFBA, Faculdade de Educação; Superintendência de Educação a Distância, 2019.
MATTOS, Nelma Cristina Silva Barbosa. Arte Afro-brasileira: identidade e artes visuais contemporâneas. Jundiaí, São Paulo. Paco Editorias, 2020.
OYWÙMÍ, Oyèrónk. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero / Oyèrónk Oywùmí; tradução Wanderson Flor do Nascimento. – 1. ed. – Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: Meio como ponto zero. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2002.
SANTOS, Antônio Bispo dos (NÊGO BISPO). Colonização, Quilombos, modos e significados. Brasilia: Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa - INCTI . 2015.
SIMAS, Luiz Antonio, RUFINO, Luiz. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas / Luiz Antônio Simas, Luiz Rufino. Rio de Janeiro : Mórula, 2018.
ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em Arte: um paralelo entre arte e ciência. 4 ed. Revisada- Campinas, SP: Autores associados, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yasmin de Freitas Nogueira, Luisa Magaly Santana Oliveira Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.