Editorial
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671122025007Downloads
References
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 23. reimpr. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GONÇALVES, Mónica Hoff. A virada educacional nas práticas artísticas e curatoriais contemporâneas e o contexto de arte brasileiro [dissertação de mestrado]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/115180. Acesso em: 22 set. 2025.
HELGUERA, Pablo; GONÇALVES, Mónica Hoff (orgs.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2011.
LAMPERT, Jociele; WOSNIAK, Fábio. Arte como experiência: ensino/aprendizagem em artes visuais. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 3, n. 2, p. 208-222, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.62933. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/62933. Acesso em: 22 set. 2025.
LAMPERT, Jociele. Sobre ser artista professor. In: MARTINS, Mirian Celeste; MOMOLI, Daniel; BONCI, Estela (orgs.). Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2018. p. 76-87. ISBN 978-85-8380-069-9.
LOPONTE, Luciana G. Por uma virada artístico-estética dos processos formativos para a docência. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 55, e11345, 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1980531411345.
MÖRSCH, Carmen. Educación crítica en museos y exposiciones en el contexto del “giro educativo” en el discurso comisarial: ambigüedades, contradicciones y alianzas. Proyecto giro educativo, 2011. Disponível em: https://proyectosgiroeducativo.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/11/educacic3b3n-crc3adtica-en-museos-y-exposiciones-carmen-morsch.pdf. Acesso em: 22 set. 2025.
O’NEILL, Paul; WILSON, Mick (eds.). Curating the educational turn. London: Open Editions, 2010. ISBN 978-0-949004-16-1.QUEIROZ, João Paulo. Arte e viragem educativa: alternativas. Estúdio: artistas sobre outras obras, Lisboa, v. 8, n. 17, p. 12-16, 2017a. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/est/v8n17/v8n17a01.pdf. Acesso em: 22 set. 2025.
QUEIROZ, João Paulo. Entendimento, plasticidade e a viragem educativa. Croma,Lisboa, v. 5, n. 9, p. 12-17, 2017b. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/168_ln_KG1y45Kv2L8TX_8gKtcSAvQdlt/view. Acesso em: 22 set. 2025.
QUEIROZ, João Paulo. Educação artística versus competitividade: modelos de desenvolvimento. In: VEIGA, Feliciano H. (org.); PEREIRA, A.; CARVALHO, C.; GOULÃO, F.; MARINHA, F.; OLIVEIRA, I.; FARIA, L.; TAVEIRA, C.; BAHIA, S.; RAPOSO, S.; CALDEIRA, S. (orgs.). Atas do II Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola:Perspetivas da Psicologia e Educação, Motivação para o Desempenho Académico. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2016.
QUEIROZ, João Paulo; OLIVEIRA, Ronaldo. O ensino artístico no horizonte: 2020. In: QUEIROZ, João Paulo (org.). Artes Visuais, Novas Matérias: IV Congresso Matéria-Prima. Lisboa: Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa; Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes, 2015. p. 250-257. ISBN 978-989-8771-26-1.
QUEIROZ, João Paulo. Os novos discursos sobre arte. Revista Visuais, Campinas, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2015. Disponível em: http://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/visuais Acesso em: 22 set. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Paulo Queiroz, Ronaldo Oliveira, Jociele Lampert, Fábio Wosniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.
