[im]Possible Experiences: a look at experience, art and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671112025013

Keywords:

Experience, Art, Education

Abstract

The article investigates experience as an essential element in the construction of human knowledge, highlighting its relevance to art and education. Based on authors such as John Dewey (1979), Jorge Larrosa (2002; 2015), and Italo Calvino (1994), the text discusses how experience goes beyond technical and academic knowledge, offering a subjective and transformative perspective on reality. The research explores the proposal “Experiência [Im]possível” (“[Im]possible Experience”), developed in an educational context, reflecting on the importance of pause, feeling, and perception in contemporary society. It argues that experience and art are forms of resistance against neoliberal productivism, enabling a more sensitive and democratic approach to education. The study concludes that valuing experiential knowledge is a political act that restores humanity in an accelerated and mechanized world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rebeca Pereira San Martins, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pelotas. 

Maristani Polidori Zamperetti , Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação (UFPel), Pós-Doutorado em Arte e Cultura Visual (UFG). Professora no Centro de Artes e no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFPel), Mestrado e Doutorado.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CALVINO, Italo. O Universo como Espelho. In: CALVINO, Italo. Palomar. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

DEWEY, John. A arte como experiência. Trad. Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John. Democracia e Educação. 4 ed, São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979a.

DEWEY, John. Experiência e Educação. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979b.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O Sentido dos Sentidos. Petrópolis: Vozes, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 19. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC. Acesso em: 5 de março. 2025.

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre Experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

SACRISTÁN, José Gimeno; GÓMEZ, Ángel Pérez. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-06-04

How to Cite

MARTINS, Rebeca Pereira San; ZAMPERETTI , Maristani Polidori. [im]Possible Experiences: a look at experience, art and education. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 013–022, 2025. DOI: 10.5965/244712671112025013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26940. Acesso em: 22 oct. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.