The studio class as a teaching and learning experience in the Apotheke Painting Studio Study Group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022146

Keywords:

studio class, Art and Art Education, aesthetic experience, teaching and learning

Abstract

The text seeks to explain the teaching and learning experiences of the Apotheke Painting Studio Study Group in the field of Art Education amidst the space of the painting studio. It is understood as the main of this proposal, the philosophy of Art as experience, based on John Dewey (2010) and the practices developed in studio classes as a space-time of the exercise of aesthetic experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Facco, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Artes Visuais pela UDESC, Mestra em Artes Visuais UDESC, Graduação em Desenho e Plástica UFSM, membro do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens PPGAV/UDESC, participante do Estúdio de Pintura Apotheke Cnpq/UDESC. E-mail: martafacco@hotmail.com. ID Orcid: http://orcid.org/0000-0002-7641-8951. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7820911643666261

Fábio Wosniak, Universidade Federal do Amapá

Professor Adjunto na Universidade Federal do Amapá - UNIFAP. Doutor e Mestre em Artes Visuais – UDESC. Coordenador do Programa de Extensão Apotheke em Dissidência/UNIFAP. Email: f.wosniak@unifap.br, Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6525393533253057, ID Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5881-7414.

References

DEWEY, John. Arte Como Experiência. Trad. Vera Ribeiro – São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Conversas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto Inacabado: processo de criação artística. 4 ed. – São Paulo: Fapesp/Annablume, 2009.

SALLES, Cecília Almeida. Redes de Criação: construção da obra de arte. 2 ed. – São Paulo: Horizonte, 2006.

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Editora 34, 1998.

Published

2022-04-30

How to Cite

FACCO, Marta; WOSNIAK, Fábio. The studio class as a teaching and learning experience in the Apotheke Painting Studio Study Group. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 146–155, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022146. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21677. Acesso em: 14 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4