Duets with the future: An Invitation to Participate in Lume Teatro’s Body Archives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0111

Keywords:

self-documentation, open work, invitation to participation, Lume Teatro, body archive

Abstract

This study proposes new approaches to body archives, inspired by the relational and presence-based perspectives of Lume Teatro and the concept of the open work (Campos, 1955; Eco, 1976). It considers contemporary forces such as cultural hybridization (Canclini, 2008) and the deconstruction of the individual (Hall, 2006). The research highlights body archives that encourage interpretative multiplicity and creative interaction, as in the Bottle Duets project, which performs an open invitation to resignify memories and experiences through dialogue with a collective and  open becoming.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Mizutani , Ghent University

 

                                                                                                   

References

BELLA CIAO. Canção popular italiana. Interpretada por Giovanna Daffini. 1962.

CAMPOS, Haroldo de. A obra de arte aberta. Diário de São Paulo, São Paulo, 03 jul. 1955.

CAMPOS, Haroldo de. Da Razão Antropofágica: Tese apresentada no III Congresso Brasileiro de Crítica e História Literária. João Pessoa: Universidade da Paraíba, 1962. Publicada originalmente na revista Tempo Brasileiro, n. 4-6, jun./set. 1963.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. 4.a ed. São Paulo: EDUSP, 2008.

BERIO, Luciano. Sequenza I per flauto solo. 1958.

DELACROIX, Eugène. La Liberté guidant le peuple [pintura]. 1830. Óleo sobre tela, 260 x 325 cm. Museu do Louvre, Paris, França. Acesso em: 4 nov. 2024.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Luiz B. Orlandi e Carolina Magalhães. 5. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

ECO, Umberto. Obra aberta. Trad. Giovanni Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 1976.

FERRACINI, Renato; FEITOSA, Charles. A questão da presença na filosofia e nas artes cênicas. Ouvirouver, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 106-118, 2017.. DOI: 10.14393/OUV20-v13n1a2017-8.. Acesso em: 9 jun. 2025.

GHENT UNIVERSITY. Practicing Odin Teatret’s Archive (POTA). Disponível em: https://asil.ugent.be/projects/pota/. Acesso em: 4 nov. 2024.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JOYCE, James. Finnegans Wake. London: Faber & Faber, 1939.

KORDA, Alberto Díaz. Guerrillero Heroico [fotografia]. 1960. Fotografia de Ernesto "Che" Guevara. Arquivo Korda, Havana, Cuba.

LÉVY, Pierre. O que é o virtual? 2o ed., Editora 34, 2011.

LUME TEATRO. Lume Teatro - Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais da Unicamp. Disponível em: https://www.lumeteatro.com.br/. Acesso em: 4 nov. 2024.

Published

2025-08-31

How to Cite

MIZUTANI , Luciana. Duets with the future: An Invitation to Participate in Lume Teatro’s Body Archives . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–28, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0111. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27394. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Acervos Ex-cêntricos: as materialidades diversas da documentação nas Artes Cênicas