Bertolt Brecht: far beyond didactic theater
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e103Keywords:
Bertolt Brecht, epic theater, V-effect, political pedagogy, pedagogical politicsAbstract
In this article, we analyze Bertolt Brecht's contributions to education as a process of human formation, emphasizing his method and methodology in their convergence toward reflective and transformative learning. Drawing on the concepts of epic theater and the V-effect, we discuss the possibility of a political pedagogy emerging from a pedagogical politics. It is inferred that the application of Brechtian theatrical principles to teaching and learning significantly alters the ways in which pedagogical work is understood, offering a perspective that both questions and transforms the individuals involved as well as reality itself.
Downloads
References
BADER, Wolfgang (org.). Brecht no Brasil: experiências e influências. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Trad. Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
BRECHT, Bertolt. Antologia poética. Seleção e tradução: Edmundo Muniz. 2. ed. Rio de Janeiro: Elo, 1982.
BRECHT, Bertolt. Brecht: poemas 1913-1956. 3. ed. Trad. Paulo Cesar Souza. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BRECHT, Bertolt. Teatro completo em 12 volumes. Trad. Wolfgang Bader, Marcos Roma Santa e Wira Selanski. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988. v. 3.
BRECHT, Bertolt. Sobre a profissão do ator. Trad. Laura Brauer e Pedro Mantovani. São Paulo: Ed. 34, 2022.
BORNHEIM, Gerd Alberto. Brecht: a estética do teatro. Rio de Janeiro: Graal, 1992.
DORT, Bernard. O teatro e sua realidade. Trad. Fernando Peixoto. São Paulo: Perspectiva, 1977.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido: (o manuscrito). Org. Jason Ferreira Mafra, José Eustáquio Romão e Moacir Gadotti. São Paulo: Instituto Paulo Freire: Uninove: Big Time Editora/BT Acadêmica, 2018.
GAMA, Ruy. A tecnologia e o trabalho na história. São Paulo: Nobel, 1986.
JAMESON, Fredric. O método Brecht. Trad. Maria Silvia Betti. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
PEIXOTO, Fernando. Brecht: vida e obra. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 1985.
SANTOS, Júlio César dos. Mediação. In: ECHALAR, Jhonny David; PEIXOTO, Joana; ALVES FILHO, Marcos Antônio (org.). Trajetórias: apropriação de tecnologias por professores da educação básica pública. Ijuí: Ed. Unijuí, 2020. p. 93-94.
SOUSA, Daniela Rodrigues de. Consciência. In: ECHALAR, Jhonny David; PEIXOTO, Joana; ALVES FILHO, Marcos Antônio (org.). Trajetórias: apropriação de tecnologias por professores da educação básica pública. Ijuí: Ed. Unijuí, 2020. p. 92-93.
VASQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da práxis. Trad. Luiz Fernando Cardoso. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
VIEIRA PINTO, Álvaro. A tecnologia. In: VIEIRA PINTO, Álvaro. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 1, capítulo IV, p. 219-355.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. Trad. José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
WEKWERTH, Manfred. Diálogo sobre a encenação: um manual de direção teatral. Trad. Reinaldo Mestrinel. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.
WILLET, John. O teatro de Brecht: visto de oito aspectos. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.