Bertolt Brecht: far beyond didactic theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e103

Keywords:

Bertolt Brecht, epic theater, V-effect, political pedagogy, pedagogical politics

Abstract

In this article, we analyze Bertolt Brecht's contributions to education as a process of human formation, emphasizing his method and methodology in their convergence toward reflective and transformative learning. Drawing on the concepts of epic theater and the V-effect, we discuss the possibility of a political pedagogy emerging from a pedagogical politics. It is inferred that the application of Brechtian theatrical principles to teaching and learning significantly alters the ways in which pedagogical work is understood, offering a perspective that both questions and transforms the individuals involved as well as reality itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julio César dos Santos, Instituto Federal de Goiás

Doutorado em Arte e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Especialização em Educação à Distância pela Universidade Federal de Brasília (UnB). Graduação em Comunicação Social pela UFG. Professor de artes (teatro e cinema), ator, diretor, roteirista, figurinista, documentarista, cineasta. Professor aposentado de artes (teatro e audiovisual) no Instituto Federal de Goiás (IFG).

References

BADER, Wolfgang (org.). Brecht no Brasil: experiências e influências. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Trad. Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.

BRECHT, Bertolt. Antologia poética. Seleção e tradução: Edmundo Muniz. 2. ed. Rio de Janeiro: Elo, 1982.

BRECHT, Bertolt. Brecht: poemas 1913-1956. 3. ed. Trad. Paulo Cesar Souza. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRECHT, Bertolt. Teatro completo em 12 volumes. Trad. Wolfgang Bader, Marcos Roma Santa e Wira Selanski. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988. v. 3.

BRECHT, Bertolt. Sobre a profissão do ator. Trad. Laura Brauer e Pedro Mantovani. São Paulo: Ed. 34, 2022.

BORNHEIM, Gerd Alberto. Brecht: a estética do teatro. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

DORT, Bernard. O teatro e sua realidade. Trad. Fernando Peixoto. São Paulo: Perspectiva, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido: (o manuscrito). Org. Jason Ferreira Mafra, José Eustáquio Romão e Moacir Gadotti. São Paulo: Instituto Paulo Freire: Uninove: Big Time Editora/BT Acadêmica, 2018.

GAMA, Ruy. A tecnologia e o trabalho na história. São Paulo: Nobel, 1986.

JAMESON, Fredric. O método Brecht. Trad. Maria Silvia Betti. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

PEIXOTO, Fernando. Brecht: vida e obra. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 1985.

SANTOS, Júlio César dos. Mediação. In: ECHALAR, Jhonny David; PEIXOTO, Joana; ALVES FILHO, Marcos Antônio (org.). Trajetórias: apropriação de tecnologias por professores da educação básica pública. Ijuí: Ed. Unijuí, 2020. p. 93-94.

SOUSA, Daniela Rodrigues de. Consciência. In: ECHALAR, Jhonny David; PEIXOTO, Joana; ALVES FILHO, Marcos Antônio (org.). Trajetórias: apropriação de tecnologias por professores da educação básica pública. Ijuí: Ed. Unijuí, 2020. p. 92-93.

VASQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da práxis. Trad. Luiz Fernando Cardoso. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VIEIRA PINTO, Álvaro. A tecnologia. In: VIEIRA PINTO, Álvaro. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 1, capítulo IV, p. 219-355.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. Trad. José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

WEKWERTH, Manfred. Diálogo sobre a encenação: um manual de direção teatral. Trad. Reinaldo Mestrinel. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

WILLET, John. O teatro de Brecht: visto de oito aspectos. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.

Published

2025-04-28

How to Cite

SANTOS, Julio César dos. Bertolt Brecht: far beyond didactic theater. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e103. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26845. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Brecht e Educação