Encounter between Grupo Galpão, Eid Ribeiro and Nelson Rodrigues: the staging of Álbum de família

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0105

Keywords:

Grupo Galpão, Eid Ribeiro, popular theater, Álbum de família

Abstract

This article discusses the staging of Álbum de família by Grupo Galpão from Belo Horizonte in 1990. Created in  1982 and recognized as one of the most important groups in the country, Galpão has a long trajectory, and many stagings that dialogue with social issues through popular lens. The editing of Nelson Rodrigues dramatic text, directed by Eid Ribeiro was a milestone in the group´s career, especially because it was a tragic play. In this text, we discuss the assembly project and also the importance of Nelson Rodrigues work and the meaning of its reinterpretation in BH at the beginning of the 1990s. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo de Freitas Costa, Federal University of Triângulo Mineiro

Estágio pós-doutoramento junto ao Programa de Pós Graduação em História da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutorado, mestrado e graduação em História pela Universidade Federal de Uberlândia. Professor Associado do Departamento de História da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM - Uberaba-MG). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). 

References

ÁLBUM de Família estreia hoje. O Estado de Minas, Belo Horizonte. 19 dez. 1990. Segunda Seção, p. 1. Segunda Seção.

ALVES, Junia; NOE, Marcia. O palco e a rua: a trajetória do teatro do Grupo Galpão. Belo Horizonte: Editora PUC MG, 2006.

DEPOIMENTOS V. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, Secretaria da Cultura, Serviço Nacional de Teatro, 1981.

GARROCHO, Luiz Carlos. Eid Ribeiro: notas sobre um autor. In: RIBEIRO, Eid. Coleção Eid Ribeiro, v.1 – Livro I Teatro. Belo Horizonte: Javali, 2016, p. 315-331.

GOMES, Edmundo de Novaes. Teatro político em Belo Horizonte: entre a resistência e a persistência. 2013. Tese (Doutorado em Artes) -Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

GRUPO Galpão volta ao palco e mostra peça de Nelson Rodrigues. Hoje em dia, Belo Horizonte. 19 dez. 1990. Cultura, p. 1. Cultura.

GUSMÃO, Henrique Buarque de. Ficções purificadoras e atrozes: Entre a crônica e o teatro de Nelson Rodrigues. Rio de Janeiro: 7 Letras: Faperj, 2022.

GUSMÃO, Henrique Buarque de. “Toda nudez, sem amor, será castigada”: o sentido proposto por Nelson Rodrigues a uma de suas peças mais controversas. Revista Tempo, Niterói Vol. 27, n. 2, Maio/Ago. 2021.

LUIZ, Macksen. Poética desagradável. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro. 27 abr. 1991, p. 9. Caderno B.

MAGGIOLLI, Ailton. Negócios da fé, com muito humor e malícia. Tribuna de Minas, 04 nov. 1988, s/p.

MOREIRA, Eduardo. (Org.). Grupo Galpão: tempos de viver e de contar. São Paulo: Edições Sesc de São Paulo, 2021.

MOREIRA, Eduardo. Grupo Galpão: uma história de encontros. Belo Horizonte: DUO Editorial, 2010.

MOREIRA, Eduardo. Textos de rua. Belo Horizonte: Autêntica/PUC Minas, 2007.

NEVES, Vitória. A mágica do ator que respira, vive e se alimenta de teatro. Estado de Minas, Belo Horizonte. 16 jun. 1991, p. 8. Segunda Seção.

RIBEIRO, Eid. O teatro sai de cena e vai à rua. O Estado de Minas, Belo Horizonte. 04 jan. 1989. Segunda Seção, s/p.

SADER, Eder. Quando novos personagens entraram em cena: experiências e lutas dos trabalhadores da grande São Paulo: 1970-1980. São Paulo: Paz e Terra, 1988.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Crítica do Teatro I: da utopia ao desencanto. Tradução de Letícia Mei. São Paulo: Editora Temporal, 2021Á.

Published

2023-12-13

How to Cite

COSTA, Rodrigo de Freitas. Encounter between Grupo Galpão, Eid Ribeiro and Nelson Rodrigues: the staging of Álbum de família. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 49, p. 1–27, 2023. DOI: 10.5965/1414573104492023e0105. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24343. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Nelson Rodrigues no chão do palco