Black History in the United States and Brazil
DOI :
https://doi.org/10.5965/2175180317452025e0103Mots-clés :
história, população negra, black studies, relações raciais, raçaRésumé
Black History, emerged as scholarship in the United States in the second half of the 19th century, gaining recognition in the following century. In Brazil, historiography on the Afro-Brazilian experience has developed since the 20th century, establishing an intellectual foundation that, at the same time, meets the demands of the context and engages with foreign production. This article aims to report and analyze the emergence and consolidation of Black History in the United States, as well as to discuss how, in Brazil, historical writing has addressed the Black experience during the period of slavery and post-Abolition, posing the question: Has Brazil formulated prescriptions for Black History? If so, find out whether the one here resembles the American paradigm
Téléchargements
Références
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe. Em torno das “Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana”: uma conversa com historiadores”. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 5-20, jan./jun. 2008.
ALENCASTRO, Luiz Felipe de. África, números do tráfico atlântico. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos (orgs.). Dicionário da escravidão e liberdade: 50 textos críticos. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 57-63.
ALVES, Iracélli da Cruz; PEREIRA, Bethânia Santos. Nossas histórias contadas por nós: Rede HN, história pública e antirracismo. In: PRIORI, Claudia; ALVES, Iracélli da Cruz (orgs.). História pública, direitos humanos e diversidade: práticas e experiências. Curitiba: CRV, 2025. p. 97-114.
ANDREWS, George Reid. Negros e brancos em São Paulo (1888-1988). Bauru: EDUSC,1998.
BALDWIN, James. A talk to teachers. In: ZINN EDUCATION PROJECT, [s. l.], 16 Oct. 1963. Disponível em https://www.zinnedproject.org/materials/baldwin-talk-to-teachers. Acesso em: 10 jan. 2025.
BUFFINTON, Arthur Howland. [Carta de A. H. Buffinton, professor de História no Williams College]. The Journal of African History, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 229, jan. 1916.
BUTLER, Kim D. Freedoms given, freedoms won: afro-brazilians in post-abolition São Paulo and Salvador. New Brunswick: Rutgers University Press, 1998.
BUTLER, Kim D. From black history to diasporan history: Brazilian abolition in Afro-Atlantic context. African Studies Review, [s. l.], v. 43, n. 1, p. 129-139, 2000.
CHESNEAUX, JEAN. Devemos fazer tábula rasa do passado? sobre história e historiadores. São Paulo: Ática, 1995.
COLLINS, Patricia Hill. Black feminist thought: knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. Boston: Unwin Hyman, 1990.
DOMINGUES, Petrônio. A lei 10.639/03 e o ensino de história e cultura afro-brasileira. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 55, e11162, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980531411162. Acesso em: 14 jan. 2025.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: FFLCH/USP, 1964. 2 v.
FONER, Eric. Who owns history? rethinking the past in a changing world. New York: Hill and Wang, 2003.
FORD, Gerald R. Message on the observance of black history month, February 1976. In: PETERS, Gerhard; WOOLLEY, John T. The American Presidency Project. [s. l.], c2025. Disponível em: https://www.presidency.ucsb.edu/node/242460. Acesso em: 10 jan. 2025.
FRAGA FILHO, Walter. Encruzilhadas da liberdade: histórias de escravos e libertos na Bahia (1870-1910). Campinas: Editora da Unicamp, 2006.
FRANKLIN, John Hope. Raça e história: ensaios selecionados (1938-1988). Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
FREDRICKSON, George M. Race and racism in historical perspective: comparing the United States, South Africa, and Brazil. In: FREDRICKSON, George M. Diverse nations: explorations in the history of racial and ethnic pluralism. Boulder, CO: Paradigm Publishers, 2008. p. 137-158.
GOGGIN, Jacqueline. Carter G. Woodson: a life in black history. Baton Rouge: LSU Press, 1997.
GOLDENBERG, David M. The curse of ham: race and slavery in early Judaism, Christianity, and Islam. Princeton: Princeton University Press, 2003.
GOMES, Flávio dos Santos; DOMINGUES, Petrônio. Da nitidez e invisibilidade: legados do pós-emancipação no Brasil. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013.
GOMES, Nilma. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 492-516.
GORENDER, Jacob. O escravismo colonial. São Paulo: Ática, 1978.
GRIN, Monica. Raça”: debate público no Brasil (1997-2007). Rio de Janeiro: Mauad, 2010, p. 109-125.
HARNEY, Stefano; MOTEN, Fred. The undercommons: fugitive planning and black study. New York: Minor Compositions, 2013.
HARTMAN, Saidiya. V. Vênus em dois atos. In: BARZAGHI, Clara; PATERNIANI, Stella; ARIAS, Aandré. Pensamento negro radical: antologia de ensaios. São Paulo: Crocodilo: n-1 edições, 2021. p. 105-129.
HARTMAN, Saidiya. Cenas da sujeição: terror, escravidão e criação de si na América do século 19. São Paulo: Fósforo, 2025.
HERTZMAN, Marc A. After Palmares: diaspora, inheritance, and the afterlives of Zumbi. Durham: Duke University Press, 2024.
HISTORICAL News. The American Historical Review, [s. l.], v. 21, n. 3, p. 640-685, 1916. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/1835044. Acesso em: 2 abr. 2025.
HOLTON, Woody. Chilling affects: the far right takes aim at black history. American Historical Review, [s. l.], v. 129, n. 1, p. 199-216, Mar. 2024.
IBGE. Censo demográfico 2022: identificação étnico-racial da população, por sexo e idade. [s. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/13ee0337cffc1de37bf0cd4da3988e1f.pdf. Acesso em: 14 jan. 2025.
JONES, Brian. Black history is for everyone. Chicago: Haymarket Books, 2025.
JONES, Jones, Daniel; SHMICK, Ethan. Reconstruction-era education and long-run black-white inequality. [S. l.]: Elsevier, 2022. E-book. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=4165983. Acesso em: 14 jan. 2025.
KELLEY, Robin D. G. But a local phase of a world problem: black history's global vision, 1883–1950. Journal of American History, [s. l.], v. 86, n. 3, p. 1045-1077, 1999.
KING, Lagarrett J. The status of black history in U.S. schools and society. Social Education, [s. l.], v. 81, n. 1, p. 14-18, 2017.
KING, LaGarrett J. Black history is not American history: toward a framework of black historical consciousness. Social Education, [s. l.], v. 84, n. 6, p. 335-341, 2020.
MACHADO, Maria Helena P. T. Crime e escravidão: trabalho, luta e resistência nas lavouras paulistas, 1830-1888. São Paulo: Brasiliense, 1987.
MATTOS DE CASTRO, Hebe Maria. Das cores do silêncio: os significados da liberdade no Sudeste escravista – Brasil, século XIX. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 1995.
MOURA, Clóvis. As injustiças de clio: o negro na historiografia brasileira. Belo Horizonte: Oficina de Livros, 1990.
NASCIMENTO, Beatriz. Por uma história do homem negro. Revista de Cultura Vozes, [s. l.], v. 68, n. 1, p. 41-45, 1974a.
NASCIMENTO, Beatriz. Negro e racismo. Revista de Cultura Vozes, [s. l.], v. 68, n. 7, p. 65-68, 1974b.
NASCIMENTO, Maria Beatriz. Beatriz Nascimento, quilombola e intelectual: possibilidade nos dias de destruição. São Paulo: Editora Filhos da África, 2018.
NELL, William Cooper. The colored patriots of the American Revolution, with sketches of several distinguished colored persons to which is added a brief survey of the condition and prospects of colored Americans. Boston: Robert Walcott, 1855. [S. l.]: Documenting the American South, 1999. E-book. Disponível em: https://docsouth.unc.edu/neh/nell/nell.html. Acesso em: 10 jan. 2025.
PASCHEL, Tianna S. Becoming black political subjects: movements and ethno-racial rights in Colombia and Brazil. New Jersey: Princeton University Press, 2016.
PATTERSON, Orlando. Rethinking black history. Harvard Educational Review, [s. l.], v. 41, n. 3, p. 297-315, 1971.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. Contexto: São Paulo, 2007.
RAY, Victor. On critical race theory: why it matters and why you should care. New York: Random House, 2023.
SCOTT, Daryn. The origins of Black History Month. [S. l.]: ASALH, c2025. Disponível em: https://asalh.org/about-us/origins-of-black-history-month/. Acesso em: 10 jan. 2025.
TEDENEKE, Alem. Black history month: what is it and why is it important? World Economic Forum, [s. l.], Feb 7, 2024. Disponível em: https://www.weforum.org/stories/2024/02/black-history-month-what-is-it-and-why-do-we-need-it/. Acesso em: 2 jan. 2025.
TELLES, Edward. Racismo à brasileira: uma nova perspectiva sociológica. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Fundação Ford, 2003.
THOMPSON, Edward Palmer. A história vista de baixo. In: THOMPSON, Edward Palmer. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. São Paulo: UNICAMP, 2001. p. 185-201.
XAVIER, Regina Célia Lima. A conquista da liberdade: libertos em Campinas na segunda metade do século XIX. Campinas: CMU/UNICAMP, 1996.
WALKER, Clarence E. Deromanticizing black history: critical essays and reappraisals. Knoxville, TN: University of Tennessee Press, 1991.
WILLIAM, George Washington. History of the negro race in America from 1619 a 1880: negroes as slaves, as soldiers, as citizens. New York: G.P. Putnam’s Sons, 1882.
WOODSON, Carter (ed.).Negro history week. The Journal of Negro History, [s. l.], v. 11, n. 2, p. 238-242, 1926. Disponível em: https://doi.org/10.2307/2714171. Acesso em: 8 jan. 2025.
WOODSON, Carter (ed.). How the public received The Journal of Negro History. The Journal of African History, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 231, jan. 1916a.
WOODSON, Carter. The mis-education of the negro. Chicago: African American Images, 2000.
WRIGHT, William D. Critical reflections on black history. Westport, CT: Praeger, 2002.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Revista Tempo e Argumento 2025

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Tempo e Argumento.


