Performance of electronics e-commerce during the COVID-19 pandemic: a comparative analysis
DOI:
https://doi.org/10.5965/2764747112222023001Keywords:
digital marketing, social media, pandemicAbstract
Objective(s): This study aimed to analyze the performance of electronics e-commerce during the pandemic and verify which were the most used resources in this process, listing the digital marketing strategies used to boost online sales within organizations. Method(s): Thus, a basic, descriptive, and quantitative research was developed in the first half of 2022, when a structured questionnaire was applied to the e-commerce of electronics in Sananduva, Rio Grande do Sul, Brazil. By the results presented, it was found that digital marketing is important for companies and organizations that seek to apply it on social media, in which the number of users and consumers has increased. It was found that 37% of companies believe that digital marketing has increased the dissemination of products and services and improved communication and connection with customers. Results: It is concluded that the interactivity that digital marketing provides between market and consumer has improved the approach of companies with their potential customers, since the internet offers an opening to expose products and services, in addition to knowing the opinion of the public. Contributions: It is suggested to verify consumer behavior and e-commerce after the pandemic period in the municipality of Sananduva, with the possibility of extending the study to the region.
Downloads
References
Assad, N. (2016). Marketing de conteúdo: como fazer sua empresa decolar no meio digital. São Paulo, Atlas.
Bitu, M. J. F. (2014). Um estudo sobre a utilização do marketing digital nas redes sociais pelas empresas de confecção da cidade de Quixadá-Ceará [Monografia de Graduação, Universidade Federal do Ceará]. https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/25216.
Borges, V. (12 de abril de 2021). Cresce a demanda por computadores durante a quarentena. Rudge Ramos Online. http://www.metodista.br//rronline/cresce-a-demanda-por-computadores-durante-a-quarentena.
Bulhões, G. (13 de maio de 2021). Durante a pandemia, consumo de internet dobra no Brasil. Olhar Digital. https://olhardigital.com.br/2021/05/13/coronavirus/durante-a-pandemia-consumo-de-internet-dobra-no-brasil/.
Brasil, L. (2017). Marketing empresarial nas mídias sociais [Monografia de Graduação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro]. https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/32729/32729.PDF.
Carneiro, B. (30 de julho de 2021). A evolução do delivery durante a pandemia. Canaltech. https://canaltech.com.br/inovacao/a-evolucao-do-delivery-durante-a-pandemia/.
Cobra, M. (2009). Administração de marketing no Brasil. Rio de Janeiro: Campus.
Costa, R., Conceição, M. M., Conceição, J. T. P., & Sales, M. D. (2021). Marketing e propaganda: ferramentas de gestão na busca dos consumidores. Revista Científica Acertte, 1(1), e111. https://doi.org/10.47820/acertte.v1i1.
Crespo, C. F., & Pereira, A. (2014). O impacto das redes sociais no relacionamento entre empresas e consumidores. International Journal of Marketing, Communication and New Media, 2(3), 57-73. http://u3isjournal.isvouga.pt/index.php/ijmcnm/article/view/53/28.
Datareportal (2022). Digital 2022: global overview report. https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report.
E-commerce brasileiro: vendas online seguem crescendo em 2021. (22 de julho de 2021). Instituto Propague. https://institutopropague.org/pagamentos/e-commerce-brasileiro-vendas-online-seguem-crescendo-em-2021/.
Favorete, A. P. Z., & Pereira, A. T. (2021). Impactos da pandemia sobre o e-commerce. Caderno PAIC, 22(1), 117-130. https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/444/400.
Fortes, T. S., & Gambarato, V. T. (2021). A importância do comércio eletrônico durante a pandemia de Covid-19. Tekhne e Logos, 12(2), 10-19. http://revista.fatecbt.edu.br/index.php/tl/article/view/730/452.
Gabriel, M. (2010). Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec.
Georgiana, B. (17 de dezembro de 2019). Como atrair clientes com o marketing digital. Rock Content. https://rockcontent.com/br/blog/atrair-clientes-com-marketing-digital/.
Gioia, R. M. (Coord.). (2006). Marketing: perspectivas e tendências, 4. São Paulo: Saraiva.
Goossen, R. J. (2009). E-empreendedor: vencendo no mercado virtual corporativo. Rio de Janeiro: Elsevier.
Gouveia, M. (10 de setembro de 2018). Marketing digital no turismo. Marco Gouveia: Digital Marketing Consultant. https://www.marcogouveia.pt/marketing-digital-turismo/.
Hildebrand, Y. (28 de junho de 2021). Venda de PCs cresce no Brasil em 2021, mas preços sobem cerca de 20%. TechTudo. https://www.techtudo.com.br/noticias/2021/06/venda-de-pcs-cresce-no-brasil-em-2021-mas-precos-sobem-cerca-de-20percent.ghtml.
Kotler, P. (1998). Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle (5a ed.). São Paulo: Atlas.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2007). Princípios de marketing (9a ed.). São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2015). Administração de marketing (12a ed.). São Paulo: Prentice Hall.
Lins, B. F. E. (2013). A evolução da internet: uma perspectiva histórica. Cadernos Aslegis, 17(48), 11-45. http://www.belins.eng.br/ac01/papers/aslegis48_art01_hist_internet.pdf.
Macedo, R. G. (2009). A história da propaganda digital no Brasil: sua estrutura e perspectivas de crescimento. In Machado, M. B. (Org.), Publicidade e propaganda: 200 anos de história no Brasil (193-204). Novo Hamburgo: Feevale.
Maia, G. (2022). Marketing digital e redes sociais: a importância para as empresas durante a pandemia. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 8(2), 929-950. https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.4249.
Marcondes, P. (2002). Uma história da propaganda brasileira. Rio de Janeiro: Ediouro.
Marketing digital: empresas apostam cada vez mais na estratégia. (14 de março de 2022). Sebrae. https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/mt/artigos/marketing-digital-empresas-apostam-cada-vez-mais-na-estrategia,4a85103e3b88f710VgnVCM100000d701210aRCRD.
Marques, V. (2018). Marketing digital 360 (2a ed.). Lisboa: Leya.
Marteleto, R. M. (2001). Análise de redes sociais: aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, 30(1), 71-81. https://www.scielo.br/j/ci/a/6Y7Dyj4cVd5jdRkXJVxhxqN/?format=pdf&lang=pt.
Mendes, B. N. (2 de setembro de 2021). Empresas investem cada vez mais em marketing digital como estratégia de crescimento para se manter no mercado competitivo. Terra Notícias. https://www.terra.com.br/noticias/empresas-investem-cada-vez-mais-em-marketing-digital-como-estrategia-de-crescimento-para-se-manter-no-mercado-competitivo,02e84a0a11090e0978c2616cc3d1119ex7274fpd.html.
Mercado Livre: veja lista com os produtos mais vendidos em 2021. (6 de janeiro de 2022). IstoÉ Dinheiro. https://www.istoedinheiro.com.br/mercado-livre-veja-lista-com-os-produtos-mais-vendidos-em-2021/.
Minjoro, M. S., & Costa, T. R. M. (2021). A evolução do mercado de e-commerce no Brasil e como a pandemia da Covid-19 impactou este processo. Repositório Universitário da Ânima. https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/19012/1/Mariana%20Minjoro%20-%20TCC%20Ci%C3%AAncias%20Econ%C3%B4micas%20-%202021.pdf.
Moreira, R. D. (2021). O marketing digital nas pequenas empresas [Monografia de Graduação, Pontifícia Universidade Católica de Goiás]. https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/handle/123456789/2930.
Mundo se aproxima da marca de 5 bilhões de usuários de internet, 63% da população. (15 de fevereiro de 2022). Insper Notícias. https://www.insper.edu.br/noticias/mundo-se-aproxima-da-marca-de-5-bilhoes-de-usuarios-de-internet-63-da-populacao/.
Oliveira, L. P., Pinto, M. C., & Morais, G. L. (2021). Delivery: o crescimento do sistema de entregas no Brasil durante a pandemia. 2021. In Congresso de Logística das Faculdades de Tecnologia do Centro Paula Souza, 12, São Paulo. https://fateclog.com.br/anais/2021/parte3/1105-1572-1-RV.pdf.
Peçanha, V. (25 de novembro de 2020). O que é marketing digital? tudo sobre o conceito, como fazer e começar sua estratégia de marketing online em 2023. Rock Content. https://rockcontent.com/br/blog/marketing-digital/.
Pesquisa desenvolvida na PUCRS analisa engajamento do cliente nas redes sociais. (21 de dezembro de 2021). PUC-RS. https://www.pucrs.br/blog/pesquisa-engajamento-do-cliente-nas-redes-sociais/.
Positivo Tecnologia. (4 de outubro de 2021). Quais foram os impactos da pandemia no setor de TI? Panorama Positivo: de olho na tecnologia. https://www.meupositivo.com.br/panoramapositivo/impactos-da-pandemia/.
Prado, I. C. (2021). O uso das mídias sociais durante a pandemia da Covid-19 [Monografia de Graduação, Universidade Federal de Uberlândia]. https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/33332/1/UsoM%c3%addiasSociais.pdf.
Prado, M (2021). A tecnologia foi essencial na pandemia e será mais ainda no futuro do país. CNN Brasil. https://www.cnnbrasil.com.br/economia/a-tecnologia-foi-essencial-na-pandemia-e-sera-mais-ainda-no-futuro-do-pais/.
Queiroz, A. (2006). Primórdios da publicidade e o pioneirismo de João Castaldi, in GOMES, N. D. (org). Fronteiras da publicidade: faces e disfarces da linguagem persuasiva, Porto Alegre: Sulina.
Rezende, A. A., Marcelino, J. A., & Miyaji, M. (2020). A reinvenção das vendas: as estratégias das empresas brasileiras para gerar receitas na pandemia de Covid-19. Boletim de Conjuntura, 2(6), 53-69. https://doi.org/10.5281/zenodo.3834095%20.
Rodrigues, C. A. (2020). O marketing digital como ferramenta de captação de novos clientes [Dissertação de Mestrado, Universidade Beira Interior]. https://ubibliorum.ubi.pt/bitstream/10400.6/10608/1/7869_16556.pdf.
Rossi, F. (2012). As mídias sociais: um estudo comparativo de casos sobre a utilização do Facebook nas empresas [Monografia de Graduação, Faculdade Cenecista de Capivari]. https://www.scribd.com/document/180026460/as-Midias-Sociais-Na-Empresa-Um-Estudo-Comparativo-de-Casos-Sobre-a-Utilizacao-Do-Facebook-Nas-Empresas.
Safko, L., & Brake, D. K. (2010). A bíblia da mídia social: táticas, ferramentas e estratégias para construir e transformar negócios. São Paulo: Blucher.
Santos, F. A. (2014). Marketing na era digital: análise da marca Chico Rei [Monografia de Graduação, Universidade Federal de Juiz de Fora]. https://www.ufjf.br/facom/files/2014/03/Marketing-na-Era-Digital.pdf.
Saraiva, P. M. (2019). Marketing digital: a utilização das mídias sociais como um canal de comunicação no varejo de moda de Barbalha-CE. ID On Line: Revista de Psicologia, 13(44), 486-507. https://doi.org/10.14295/idonline.v13i44.1638.
Semrush (2020). Produtos de consumo de maior crescimento de volume de pesquisa no Google. https://flo.uri.sh/visualisation/2015694/embed?auto=1.
Silva, I. F., Silva, M. S., & Oliveira, R. L. (2021). A utilização do marketing digital pelas microempresas de Poá-SP durante a pandemia da Covid-19. Refas: Revista Fatec Zona Sul, 7(4), 36-52. https://revistarefas.com.br/RevFATECZS/article/view/491/311.
Silva, S. S., Souza, R. O., & Mendes, G. L. (2019). Análise do marketing digital nas diretrizes empresariais. CPMark: Caderno Profissional de Marketing Unimep, 7(1), 75-90. https://www.cadernomarketingunimep.com.br/ojs/index.php/cadprofmkt/article/view/118/127.
Silva Junior, D. J., & Huzar, V. (2020). Marketing digital: uma estratégia para a empresa Arte Mania. Administração, 2020, 1-12. http://repositorio.ucpparana.edu.br/index.php/adm/article/view/122/123.
Souza, B. C. I., Souza, I., & Beloti Filho, J. A. (2021). Covid-19, os seus impactos no avanço do e-commerce. In Congresso de Trabalhos de Graduação da Faculdade de Tecnologia de Mococa, 8. Mococa. https://congresso.fatecmococa.edu.br/index.php/congresso/article/download/336/94/599.
Souza, T. (1º de julho de 2015). História da internet. Toda Matéria. https://www.todamateria.com.br/historia-da-internet/.
Stival, L. (25 de abril de 2022). 2022 e os novos rumos do investimento em marketing. Metrópoles. https://www.metropoles.com/colunas/m-buzz/2022-e-os-novos-rumos-do-investimento-em-marketing.
Tomé, L. M. (2021). Comércio eletrônico x pandemia de coronavírus. Caderno Setorial Etene, 6(178), 1-6. https://www.bnb.gov.br/s482-dspace/bitstream/123456789/908/1/2021_CDS_178.pdf.
Torres, C. (2009). A bíblia do marketing digital. São Paulo: Novatec.
WhatsApp Business. (12 de agosto de 2022). WhatsApp Business. https://business.whatsapp.com/.
Xavier, C. A. A. (2021). Estratégias de marketing e mídias digitais: análise com empreendedores de Aracaju/SE [Monografia de Graduação, Universidade Federal de Sergipe]. https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/15759/2/Carlos_Alberto_Alencar_Xavier.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcia Porsch

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.