Graphic memory and design training: local culture in design practice in basic disciplines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965.25944630932025e7253%20

Keywords:

graphic memory, teaching methodologies, design

Abstract

To overcome the functionalist and Eurocentric approach to Graphic Design teaching, undergraduate Design courses at the Federal University of Sergipe began including content on local printed matter. The focus, described in this text, was to provide History of Design students with practical experience through the study of graphic memory, emphasizing local sociocultural and political contexts in teaching. To inform this account of the classroom experience, the following were conducted: a theoretical review of the concept of graphic memory combined with a conception of Design teaching in Brazil; and an analysis of teaching experiences that emphasize local visual and cultural repertoires as a basis for practical projects, based on the results of local studies conducted by the Design, Culture, and Society Research Group (CNPq/UFS). The development of pedagogical strategies that connect local graphic memory and design practice through activities that primarily used 20th-century Sergipe printed matter is highlighted. As a result, it was understood that the active and critical integration of graphic memory into Design disciplines in Sergipe contributes to the development of professionals who are attentive to local cultural diversity. The aim is to contribute to the strengthening of teaching methodologies that not only value technique but also recognize graphic memory as an essential training tool, enabling the development of a critical and multifaceted perspective on local cultural artifacts, popular writing, historical archives, and peripheral aesthetics as sources of learning and resistance in the teaching of Design history in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Germana Gonçalves de Araujo, Universidade Federal de Sergipe

Germana Gonçalves de Araújo é professora efetiva do curso de Design Gráfico no Departamento de Artes Visuais e Design (DAVD) da Universidade Federal de Sergipe (UFS), desde 2010. Pós-doutora em Artes Visuais pelo Programa de Pós-doutorado do Instituto de Artes (IA) da Unicamp; Doutora pelo Programa Multidisciplinar em Cultura e Sociedade Pós-Cultura da Universidade Federal da Bahia UFBA (2013), mestra pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Desenho, Cultura e Interatividade da Universidade Estadual de Feira de Santana UEFS (2008), bacharela em Desenho Industrial pela Universidade Federal da Paraíba UFPB (2000). Atualmente, concomitante à atividade de docência na graduação em Design e na pós-graduação (nos programas de Culturas Populares e Ciência da Informação), está envolvida com projeto de pesquisa acerca do Design do Livro (impresso e digital) e da memória gráfica local (Brasil-Nordeste-Sergipe). 

Vicent Bernardo Alves Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Design (UFPE), é professor substituto na UFS e pesquisador em Design Gráfico, integrante dos grupos de pesquisa Design e Interculturalidade e Design e Saberes Populares, com foco em memória gráfica, identidade cultural e narrativas visuais no Nordeste.

References

ANDRADE, Débora; IBARRA, María Cristina. Aproximações em Design para além do Racionalismo: tecendo caminhos para o pluriverso. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 29, n. 1, p. 155-169, 2021.

ARAUJO, Germana Gonçalves de. A formação em Design à margem do centro e a possível ruptura do alfabeto regular. Albuquerque: Revista de História, [S. l.], v. 14, n. 27, p. 119-136, jan./jun. 2022. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8538266.pdf. Acesso em: 16 ago. 2025.

BATISTA, Sâmia; CARVALHO, Ricardo Artur Pereira. Design e decolonialidade: fundamentos, debates e rupturas. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 6-25, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/69742. Acesso em: 29 abr. 2025.

BOSI, Alfredo. Cultura brasileira e culturas brasileiras. In: BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992. p. 308-345.

ESCOBAR, Arturo. Autonomía y diseño: la realización de lo comunal. Popayán: Universidad del Cauca, 2016.

ESCOBAR, Arturo. Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: Ediciones Unaula, 2018.

FARIAS, Priscila; BRAGA, Marcos da Costa (org.). Dez ensaios sobre memória gráfica. São Paulo: Blucher, 2018.

GRUPO DE PESQUISA, DESIGN, CULTURA E SOCIEDADE. Memória Gráfica de Sergipe. São Cristóvão: UFS, 2020. Relatório de pesquisa.

LEON, Ethel. Canasvieiras, um laboratório para o Design Brasileiro: a história do LDP/DI e LBDI – 1983-1997. Florianópolis: UDESC/FAPESC, 2014a.

LEON, Ethel. IAC: Primeira Escola de Design do Brasil. São Paulo: Blucher, 2014b.

LIMA, Edna Cunha; MARTINS, Bianca. Design Social, o herói de mil faces, como condição para a atuação contemporânea. In: BRAGA, Marcos (org.). O papel do design gráfico: história, conceito & atuação profissional. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011.

MELLO, Chico Homem de. Linha do tempo do design gráfico. São Paulo: Cosac & Naify, 2012.

MELLO, Chico Homem de. O design gráfico brasileiro: anos 60. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira. Revista Brasileira de Ciências Sociais, [S. l.], v. 32, n. 94, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 1 jan. 2025.

OKABAYASHI, Júlio C. Tamer. Uma perspectiva decolonial para o design no Brasil: design, eurocentrismo e desenvolvimento. São Paulo: Sabiá, 2021.

PUJOL ROMERO, Mônica. Design: apontamentos para definir o campo. In: BELLUZO, Gisela; LEDESMA, Maria (org.). Novas fronteiras do design gráfico. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.

SANTOS, Marinês Ribeiro dos. Design e cultura: os artefatos como mediadores de valores e práticas sociais. In: QUELUZ, Marilda L. P. (org). Design & Cultura. Curitiba: Editora Sol, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Centro Acadêmico do Agreste. Projeto Pedagógico de Curso de Design. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/2248102/0/PPC+Design+%28CAA%29.pdf/d58f8c3c-ca3f-4d90-a460-24461fb818b8. Acesso em: 8 ago. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. SIDI-Graduação. Relatório de Matriculados no Curso de Artes Visuais. Atualizado em 30 jul. 2025a. Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiODBjOWU5MjYtOTRlNy00OWNkLWI3YWUtZWNlMGQzZjQyYjYxIiwidCI6IjhlNTRmODJjLTBmOWQtNGE2Ny1iNTZlLTk5M2I3Y2ExOWVmMiJ9. Acesso em: 8 ago. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Design Gráfico/DAVD: Projeto Político Pedagógico. Sistema Integrado de Gestão de Atividades Acadêmicas. São Cristóvão: UFS, 2025b. Disponível em: https://www.sigaa.ufs.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=320157. Acesso em: 1 jan. 2025.

Published

2025-10-01

How to Cite

ARAUJO, Germana Gonçalves de; SANTOS, Vicent Bernardo Alves. Graphic memory and design training: local culture in design practice in basic disciplines. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965.25944630932025e7253 . Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/27253. Acesso em: 3 oct. 2025.