REPORT ON THE 2022 ONLINE COURSE ON EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS
DOI:
https://doi.org/10.5965/259464120901e199208Keywords:
Online course, Education, Ethnic-racial relations, Anti-racist awareness, Anti-racist professional actionsAbstract
This paper presents an experiential report on the 2022 Online Extension Course on Education for Ethnic-Racial Relations. The course was developed within the scope of UEMG's extension projects at the Carangola campus, reaching students from the local unit, other units, and even other universities. The course aimed to foster an anti-racist awareness among teachers and professionals in training. To achieve this, video conferencing classes were offered, along with study materials in text and video formats, as well as online assessment activities designed to structure learning and collaboration within the class. The course concluded with the creation of lesson plans and anti-racist professional actions, which demonstrated excellent student engagement with the topic. This paper will present the overall structure of the course – its planning, execution, and results – while reflecting on its impact through selected excerpts from students' reflections, highlighting the significant effects that an extension activity can have on the community.
Downloads
References
ABROMOWICZ, A.; BARBOSA, L. M. A.; SILVERIO, V. R. (org.). Educação como prática da diferença. Campinas: Armazém do Ipê, 2006.
ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
BARRETO, M. A. S. C. et al. (org.). Africanidade(s) e afrodescendência(s): perspectivas para a formação de professores. Vitória, ES: EDUFES, 2013.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico- Raciais e para o Ensino da História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC- SEPIR, 2004.
CARREIRA, D.; SOUZA, A. L. S. Indicadores da qualidade na educação: relações raciais na escola. São Paulo: Ação Educativa, 2013.
D`AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. 5 ed. São Paulo: Ática, 1998.
DAMATTA, R. A ilusão das relações raciais. In: DAMATTA, R. O que faz o brasil, Brasil? Rio de Janeiro: Rocco, 1986, p. 35-48.
GOMES, N. L. Diversidade e currículo. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Indagações sobre currículo. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2008.
GOMES, P. G. da S.; MARCONDES, F. G. V. Geometria Sona: uma proposta da inclusão da temática nas aulas de matemática da educação básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. ISSN 2178-034X. Disponível: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7092_3582_ID.pdf. Acesso em: 24 jul. 2020.
MATSUE, C.; GARCIA, Í.; ASSIS, M. Educação antirracista é desafio para professores, mostra pesquisa. Valor Econômico, São Paulo, 14 nov. 2023. Disponível em: https://valor.globo.com/google/amp/brasil/noticia/2023/11/14/educacao-antirracista-e-desafio-para-professores-mostra-pesquisa.ghtml. Acesso em: 26 fev. 2024.
NASCIMENTO, E. L. A matriz africana do mundo. São Paulo: Selo Negro, 2008. (Coleção Sankofa).
NOGUEIRA, O. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo social, [s. l.], v. 19, p. 287-308, 2007.
OLIVEIRA, L. R. C. Racismo, direitos e cidadania. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, p. 81- 93, abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/VfpmFwCFbrRLFJcxW96NQxy/#. Acesso em: 26 jul. 2020.
PINSKY, J. Escravidão no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 1992.
REVISTA DA ABPN. Por uma produção de ciência negra: experiências nos currículos de química, física, matemática, biologia e tecnologias. Revista da ABPN, [s. l.],v. 9, n. 22, mar./jun. 2017. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/392. Acesso em: 24 jul. 2020.
SANTOS, L. B. dos. Conhecimentos etnomatemáticos produzidos por mulheres negras trançadeiras. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [s. l.], v. 9, n. 22, p. 123-148, jun. 2017. ISSN 2177-2770. Disponível em: http://abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/401. Acesso em: 24 jul. 2020.
SEGRETO, L. de O. O eurocentrismo como problema filosófico. In: ENPROF FILO, 5., nov. 2023, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2023. Disponível em: https://youtu.be/mvli7JZdiOM?si=ggfIIRaiW3AENY5C. Acesso em: 26 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.