CHANGES IN THE HEALTH DIMENSIONS OF VOLLEYBALL PLAYERS IN A UNIVERSITY EXTENSION SPORTS PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.5965/259464120901e6179Keywords:
Health, Volleyball, Extension, Physical ActivityAbstract
The objective was to verify changes in health dimensions in participants of a university extension program. This is a quantitative and cross-sectional study. Levels of physical activity (IPAQ), quality of life (WHOQoL), anxiety (BAI) and satisfaction with spiritual health (SWBQ) were evaluated. A comparison between the groups (frequent and dropouts) was performed with Shapiro Wilk and the paired T-test. There were 55% men, from the biological sciences (35%), without psychological follow- up and associated diseases (90%). With regard to physical activity, participants were considered very active, with average levels in all dimensions of quality of life and spiritual health, as well as mild scores for the level of anxiety. Thus, sports programs, in an extension format, can maintain or improve some health dimensions of the university population.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artmed, 2014.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5-TR. 5. ed. rev. Porto Alegre: Artmed, 2023.
ANTUNES, H. K. M.; SANTOS, R. F.; CASSILHAS, R.; SANTOS, R. V. T; BUENO, O. F. A.; MELLO, M. T. O exercício físico e a função cognitiva: uma revisão. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, São Paulo, v. 12, n. 2, 2006.
ARAÚJO S. R. C.; MELLO M. T.; LEITE J. R. Transtornos de ansiedade e exercício físico. Revista Brasileira de Psiquiatria, [s. l.], v. 29, n. 2, p. 164-171, 2007.
ARRUDA M.; HESPANHOL, J. E. Fisiologia do voleibol. São Paulo: Phorte, 2008.
BARBANTI, V. J. Dicionário de educação física e esporte. São Paulo: Manole, 2016.
BATISTA, J. I.; OLIVEIRA, A. Efeitos psicofisiológicos do exercício físico em pacientes com transtornos de ansiedade e depressão. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 19, n. 3, p. 1-10, 2015.
BECK, A. T.; EPSTEIN, N.; BROWN. G. K.; STEER, R. A. An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol, [s. l.], v. 56, n. 6, p. 893-897, 1988.
BRASIL. Ministério da Saúde. Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Brasília: Ministério da Saúde, 2021.
CAMPOS, L. A. S. Voleibol “da” Escola. São Paulo: Fontoura, 2015.
CARLETO, T. C.; CORNÉLIO, M. P. M.; NARDELLI, G. G.; GAUDENCI, E. M.; HAAS, V. J.; PEDROSA, L. A. K. Saúde e qualidade de vida de universitários da área da saúde. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, Minas Gerais, v. 7, n. 1, 2019.
CARVALHO, Y. M. Atividade física e saúde: onde está e quem é o “sujeito” da relação? Revista Brasileira de Ciência do Esporte, [s. l.], v. 22, n. 2, p. 9-21, 2001.
CZERESNIA, D.; FREITAS, C. M. (org.). Promoção da saúde: conceitos, reflexões e tendências. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2009.
DIMEO, F.; BAUER, M.; VARAHRAM, I.; PROEST, G.; HALTER, U. Benefícios do exercício aeróbico em pacientes com depressão maior: um estudo piloto. British Journal of Sports Medicine, [s. l.], v. 35, p. 114-117, 2001.
DOWNIE, R. S.; FYFE, C.; TANNAHILL, A. Health promotion: models and values. 1990.
FARIAS, J. M.; MINGHELLI, L. C.; SORATTO, J. Promoção da saúde: discursos e concepções na atenção primária à saúde. Cadernos de Saúde Coletiva, [s. l.], v. 26, n. 3, p. 381-389, 2020.
FLECK, M. P. A. O instrumento de avaliação de qualidade de vida da Organização Mundial da Saúde (WHOQOL-100): características e perspectivas. Cien. Saúde Coletiva, [s. l.], v. 5, n. 1, 2000.
GANAM, E. A. S.; PINEZI, A. K. M. Desafios da permanência estudantil universitária: um estudo sobre a trajetória de estudantes atendidos por programas de assistência estudantil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, e228757, 2021.
GOUVEIA, M. J.; MARQUES, M.; RIBEIRO, J. L. P. Versão portuguesa do questionário de bem-estar espiritual (SWBQ): análise confirmatória da sua estrutura factorial. Psicologia, Saúde e Doença, [s. l.], v. 10, n. 2, p. 285-293, 2009.
KNUTH, A. G.; ANTUNES, P. C. Práticas corporais/atividades físicas demarcadas como privilégio e não escolha: análise à luz das desigualdades brasileiras. Sáude Social, [s. l.], v. 30, n. 2, p. 1-11, 2021.
MACEDO, C. F. S. G. et al. Benefícios do exercício físico para a qualidade de vida. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, [s.l.], v. 8, n. 2, p. 19-27, 2003.
MACHADO, S. E. C.; LATTARI, E. Exercício físico e saúde mental: prevenção e tratamento. Rio de Janeiro: Rubio, 2018.
MARQUES, S. M. S.; MARQUES, S. S.; RIBEIRO, T. A. N. Religiosidade, espiritualidade, sentido existencial e saúde. Revista Científica Semana Acadêmica, Fortaleza, 2016.
MATSUDO, S. et al. Questionário Internacional de Atividade Física (IPAQ): estudo de validade e reprodutibilidade no Brasil. Atividade Física e Saúde, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 15, 2001.
MEIRELES, E.; SILVA, L. P.; RABELO, D. F. Dificuldades enfrentadas por estudantes nas instituições federais de ensino superior: a UFRB em perspectiva comparada. SciELO Preprints. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.4297.
NAHAS, M. V. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. Florianópolis: [s. n.], 2001.
NOGUEIRA, E. G.; MATOS, N. C.; MACHADO, J. N.; ARAÚJO, L. B.; SILVA, A. M. T. C.; ALMEIDA, R. J. Avaliação dos níveis de ansiedade e seus fatores associados em estudantes internos de medicina. Rev. Bras. Educ. Med, v. 45, n.1, 2021.
OLIVEIRA, N. R. (org.). Qualidade de vida, esporte e lazer no cotidiano do universitário. Campinas: Papirus, 2018.
OMS. Promoción de la salud: glosario. Genebra: OMS, 1998.
SANTOS, A. P. R.; SOUZA, J. N. V. A.; SILVA, B. R. V. S.; COSTA, E. C.; OLIVEIRA M. C.; AQUINO, J. M.; SANTOS, M. A. M.; BARROS, M. V. G.; SILVA, L. M. P.; CORREIA JUNIOR, M. A. V. Impacto da Covid-19 na saúde mental, qualidade de vida e nível de atividade física em universitários. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde, v. 27, p. 1-10, 2022.
SCLIAR, M. História do conceito de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 17, n. 1, p. 29-41, 2007. Acesso em: 19 ago. 2022.
SILVA, E. C.; HELENO, M. G. V. Qualidade de vida e bem-estar subjetivo de estudantes universitários. Revista Psicologia e Saúde, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 69-76, 2012.
SOUZA, L. M. V. Atividade física, esporte e saúde: temas emergentes. Belém: RFB Editora, 2023.
TEIXEIRA, M. Z. Interconexão entre saúde, espiritualidade e religiosidade: importância do ensino, da pesquisa e da assistência na educação médica. Revista de Medicina, São Paulo, v. 99, n. 2, p. 134-147, 2020.
UFAL. Perfil socioeconômico e cultural dos(as) estudantes da UFAL: coleção UFAL e políticas públicas de gestão da educação superior. Maceió: EDUFAL; Proest, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.