An invitation to build our bridges:
autobiographical narratives of inclusive teachers in an initial teacher education program
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431782112025e0074%20%20Keywords:
TEA, formação de professores, Formação Docente – Prática Pedagógica - Saberes Docentes – Educação Básica - PIBIDAbstract
Initial Teacher Educational (ITE) programs are expected to expand concepts and knowledge about teaching, especially when it includes practices in real schools, dealing with diverse students. During their professional career, many teachers mention that they were not properly prepared, during their undergraduate studies, to work in an inclusive way with disable students. The present work intends to reflect about the experience of two undergraduates in the context of an Initial Teacher Educational program, who were in contact with autistic students. We investigate, through autobiographical narratives, the importance of early contact with disable students, for developing teachers aligned with the perspective of inclusive education especially considering a panorama of increased diagnoses and enrollment of disable students, in regular classes. In this investigation we highlight (i) the presence of “not knowing” and “not doing” as a crucial part of the performance and training of teachers; (ii) the need for everyone’s willing to build and cross bridges between expectations and realities; (iii) the need for reception teachers in ITEs and teacher’s initiation, establishing a safe and supervised start.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena M. B. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 14, p. 79-95, set. 2003.
ARAUJO, Patrícia Cardoso Macedo do Amaral. Considerações sobre a formação docente na perspectiva da inclusão escolar. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 13, n. 3, p. 099–119, 2017. Disponível em: <https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/9862>. Acesso em: 6 out. 2023.
ARRUDA, Edna Regina da Silva Aguiar. Inclusão em Educação e Formação de Professores: caminhadas e labirintos no (re)inventar das práticas pedagógicas. 2022. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.
BRASIL. Portaria Nº 959, de 27 de setembro de 2013. Estabelece as diretrizes e normas gerais para o funcionamento dos Colégios de Aplicação vinculados às Universidades Federais. Ministério da Educação. Diário Oficial da União, Brasília, 30 setembro 2013.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023.
BRUNO, M. M. G. Educação inclusiva: componente da formação de educadores. Benjamin Constant, n. 38, 2007.
BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online], n.19, pp.20-28, 2002.
BUENO, J.G.S. A educação especial nas universidades brasileiras. Brasília: MEC, 2002.
CALDEIRA, M.C.S. Currículo de formação docente inicial e inclusão de estudantes PAEE: uma análise do Projeto Imersão Docente. Educação, n. 46(1), pp.1-27, 2021
FREIRE, J. M. de S.; NOGUEIRA, G. S. . Considerações sobre prevalência do autismo no Brasil: uma reflexão sobre inclusão e políticas públicas. Revista Foco, [S. l.], v. 16, n. 3, p. e1225, 2023.
GOMES DE OLIVEIRA, Francisco Nilton; BRANCHER, Vantoir Roberto; LIMA DA SILVA, Suzel; BERTOLDO PIOVESAN, Josiane. A formação do professor na sala de aula: atitude frente à pessoa com deficiência. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 230–250, 2019. Disponível em: <https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/13371>. Acesso em: 6
out. 2023.
KASSAR, M. de C. M. Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Educar em Revista, Curitiba, v. 2, n. 41, p. 61-79, jul./set. 2011.
MAENNER, J. M.; WARREN, Z.; WILLIAMS, A. R. et al. Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2020. MMWR Surveill Summaries, Atlanta, GA. v. 72, n. 2, p. 1-14, mar. 2023.
MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e de trans-formação. In NÓVOA,. António (org.). Vidas de Professores. Portugal: Porto Editora, 2° ed., 1995.
PASSEGGI, M.; NASCIMENTO, G.; OLIVEIRA, R. As narrativas autobiográficas como fonte e método de pesquisa qualitativa em Educação. Revista Lusófona de Educação, n. 33, p. 111-125, 2016.
PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisa. Educar, Curitiba, n.33, p.143-156, 2009.
PORTOCARRERO, V. Instituição Escolar e Normalização em Foucault e Canguilhem. Educação & Realidade, [S. l.], v. 29, n. 1, 2004.
SCHMID, Carlo et al. Inclusão Escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 18(1), 222-235. São Paulo, SP, jan.-abr.2016.
TAVARES, Lídia M. F. L.; SANTOS, Larissa M. M. dos; FREITAS, Maria N. C. A Educação Inclusiva: um estudo sobre a formação docente. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 4, p. 527-542, out.-dez. 2016.
ZERBATO, A. P. Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa. 298 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vivian Alvarenga Pereira, Bernardo de Pinho Tavares Dornela, LUIZA COUTINHO MARTINS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.