Accessible images: a connection between audio description and visual design grammar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182023296

Keywords:

multimodality, intersemiotic translation, assistive technology, accessibility, inclusion

Abstract

Academic and scientific productions are increasingly multimodal with the popularization of graphic production and image editing software. However, these images need to be accessible for people with some limitation in reading this type of resource. And one of the resources to make these images accessible is audio description. This study aims to analyze the multimodal arrangement of images that are part of academic productions that were directed to be made accessible through audio description. The focus is to verify how the constituent elements of the images were arranged in the visual space and how this is reflected in the audio description script. Based on the assumptions of Social Semiotics and Multimodality (Ribeiro, 2016, 2018; Gualberto e Pimenta, 2019) and Intersemiotic Translation (Plaza, 2003), the composition function of the Visual Design Grammar - GDV - by Kress and Van Leeuwen (2006); and the principles of audio description by Lima (2011). Ten images classified into categories based on ABNT standards for academic work were selected. The theoretical-empirical evaluation raised questions and possibilities in the work of creating and producing these images. By knowing the translational process of audio description, it is possible to better think about the multimodal arrangement of elements for the composition of more accessible images.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FECAP, F. E. de C. Á. P. Manual ABNT: Regras gerais de estilo e formatação de trabalhos acadêmicos. Biblioteca FECAP, 2021. Disponível em https://www.fecap.br/wp-content/uploads/2021/04/Manual-ABNT-2021-1.pdf. Acesso em: 26. set. 2021.

FELTEN, P. Visual literacy. Change: The magazine of higher learning. Washington, v. 40, n. 6, p. 60-64, novembro-dezembro, 2008.

GUALBERTO, C.; PIMENTA, S. Semiótica social, multimodalidade, análises, discursos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. Disponível em https://books.google.com.br/books?id=MRjNDwAAQBAJ&lpg=PP1&hl=pt-BR&pg=PP1#v=onepage&q&f=false . Acesso em: 10. jun. 2021.

Halliday, M.A.K. Language as Social Semiotic. London, Edward Arnold, 1978.

———— An Introduction to Functional Grammar. London, Edward Arnold, 1985.

———— Language in a Changing World. Canberra, ALAA Occasional Paper 13, 1993.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2ª ed. London/New York: Routledge, 2006.

LIMA, F. J. de. Introdução aos Estudos do Roteiro para Áudio-Descrição: Sugestões Para a Construção de um Script Anotado. Revista Brasileira de Tradução Visual, nº 7, 2011, p. 1-31. Disponível em https://www.associadosdainclusao.com.br/enades2016/sites/all/themes/berry/documentos/08-introducao-ao-estudo-do-roteiro.pdf Acesso em: 26. set. 2021.

LIMA, F. J. de; TAVARES, F. S. S. Subsídios para a construção de um código de conduta do áudio-descritor. Revista Brasileira de Tradução Visual, nº 6, 2010. Disponível em http://www.associadosdainclusao.com.br/enades2016/sites/all/themes/berry/documentos/07-subsidios-para-a-construcao-de-um-codigo-de-conduta.pdf. Acesso em: 26. set. 2021.

MACEDO, F.; PIMENTA, S. Sustentabilidade e Risco Social: A representação da empresa Samarco na mídia jornalística brasileira. In GUALBERTO, C., e PIMENTA, S. (Org.), Semiótica social, multimodalidade, análises, discursos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019, p. 141–157.

PERDIGÃO, Luciana Tavares; LIMA, Neuza Rejane Wille; MOREIRA, Cristiano Marins. O audioguia do Museu do Amanhã: um paralelo entre a experiência de um cego e um vidente. In: 3° Encontro (Inter)nacional de Audiodescrição Recife, 2017. Disponível em <https://encontrointernacionalad.files.wordpress.com/2017/03/o-audioguia-do-museu-doamanhc3a3.pdf >. Acesso em julho de 2017.

PLAZA, J. Tradução intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 2003.

RIBEIRO, A. Textos multimodais: leitura e produção. 1ª ed., São Paulo: Parábola Editorial, 2016, 128 p.

RIBEIRO, A. Escrever, hoje – palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. 1ª ed., São Paulo: Parábola Editorial, 2018, 128 p.

Published

2023-12-31

How to Cite

PERDIGÃO, Luciana; FERNANDES, Edicléa. Accessible images: a connection between audio description and visual design grammar. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 096–119, 2023. DOI: 10.5965/19843178182023296. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/21402. Acesso em: 20 may. 2024.