Multiple gazes: artistic and poetic studio for/with teachers of childhoods – the encounter with art through networks
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267932023032Keywords:
aesthetic teacher training, museal education, education and new media, COVID19 pandemicAbstract
This article, based on a Doctoral research in Education, narrates the processes of a proposal for aesthetic education for/with teachers of Early Childhood Education, carried out amid the COVID-19 pandemic. The proposal, named “Multiple gazes: artistic and poetic studio”, developed through social networks, which used a digital media device (podcast), was based on the conception of museum as a space of knowledge and training, in (auto)biographical and life story approaches and in studies on cultural mediation and teacher training. The investigation, in a movement of dialog between school and art museum, started from listening to Early Childhood Education teachers who claimed opportunities for aesthetic training. The research showed that weaving virtual networks with teachers, in dialog with works of art from the collection of a museum, can be one of the paths.
Downloads
References
BIBIAN, Simone. Crianças e professoras no museu: narrativas no encontro com a arte brasileira do século XIX. Orientadora: Luciana Esmeralda Ostetto. 2017. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2017
BIBIAN, Simone. Professoras das infâncias e museus de arte: tecendo encontros, entrelaçando saberes na rede. 2022. 282f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.
ALVES, Rubem. A complicada arte de ver. Folha de S. Paulo, São Paulo, 20 out. 2004. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/sinapse/ult1063u947.shtml. Acesso em: 18 out. 2023.
BARROS, Manoel. Meu quintal é maior que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987a. (Obras escolhidas, v. 1).
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987b. (Obras escolhidas, v. 2).
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio (org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2008. p. 65-88.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012. E-book. Disponível em: https://books.scielo.org/id/f6qxr/pdf/braganca-9788575114698.pdf. Acesso em: 17 out. 2023.
BRASIL. Parecer nº 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica, [2009]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf. Acesso em: 17 out. 2023.
CARVALHO, Cristina. Quando a escola vai ao museu. Campinas: Papirus, 2016.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 1, n. 1, p. 133-147, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147
GABRE, Solange. Habitar o museu com a criança pequena: formação colaborativa como possibilidade. Curitiba: Appris, 2021.
HOLM, Anna Marie. Fazer e pensar arte. São Paulo: MAM, 2005.
HOLM, Anna Marie. Baby-art – os primeiros passos com a arte. São Paulo: MAM-SP, 2007.
JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 11-23, jul./dez. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000200002
MARTINS, Miriam Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação Cultural para professores andarilhos na cultura. 2. ed. São Paulo: Intermeios, 2012.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; KOLB-BERNARDES, Rosvita. Modos de falar de si: a dimensão estética nas narrativas autobiográficas. Pro-Posições, v. 26, n. 1(76), p. 161-178, abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201507611
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697. Acesso em: 17 out. 2023.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Simone Bibian, Luciana Esmeralda Ostetto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.