SOBRE DESENHO, MEMÓRIA E APRENDIZAGEM: uma abordagem neurocientífica visando a educação inclusiva
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267312017072Keywords:
Learning , Memory , Drawings, Children's drawings, Inclusive educationAbstract
This is an essay on memory and its place in human learning. The theoretical foundations are organized from current authors, doctors and psychologists working in the vast field of neuroscience. Children's drawings are presented as an object of research and reflection, as well as the graphic schemes that this production provides and the way of making the pictograms that Piekas and I (2013) suggest for the teaching of children with special learning needs.
Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual. (nova versão) São Paulo: Pioneira EDUSP, 1980.
BIDEAUD, Jacqueline. HOUDÉ, Olivier, PEDINIELLI, Jean-Louis. L´homme en développement. Paris: PUF, 2004.
COX, Maureen. Desenho da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2000. Tradução: Evandro Ferreira.
DAMÁSIO, Antonio. O mistério da consciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2000. Trad: Laura Teixeira Motta.
DAMÁSIO, Antonio. Como o cérebro cria a mente. Scientific American. Ed Especial: Os segredos da mente, n.4, 2004, p.6-11.
DAMÁSIO, Antonio. E o cérebro criou o homem. São Paulo: Companhia da Letras. 2011.
DARRAS, Bernard. “L' image un vue de l' esprit. Étude comparée de la pensée figurative et de la pensée visuelle. Recherches em communication, n.9, Bélgica, 1998.
DOIDGE, Norman. O cérebro que se transforma. Como a neurociência pode curar as pessoas. Rio de Janeiro : Record, 2011.
DUARTE, Maria Lúcia Batezat. Pedras e água: um estudo sobre desenho e cognição. In: XI Encontro Nacional da ANPAP, 2001, São Paulo. Anais do XI Encontro da Associação Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas, CD-R, São Paulo: ANPAP, 2001.
DUARTE, Maria Lúcia Batezat “Sobre o funcionamento cerebral e a importância do desenho para os cegos”. In: MEDEIROS, Maria Beatriz (org) A arte pesquisa I. Ensino e aprendizagem da arte e linguagens visuais. Brasília, DF: UnB, V1, 2003, p.113-127.
DUARTE, Maria Lúcia Batezat. “Imagens mentais e esquemas gráficos: ensinando desenho a uma criança cega.” In: MEDEIROS, Maria Beatriz (org) Arte em pesquisa: especificidades. Ensino e aprendizagem da arte e linguagens visuais. Brasília, DF: UnB, V2, 2004, p.134-140.
DUARTE, Maria Lúcia Batezat. Representação, categoria cognitiva e desenho infantil. In: ROCHA, Cleomar (org) Anais do 15° encontro Nacional da ANPAP Arte: limites e contaminações. Salvador: ANPAP, 2007, p.468-481.
DUARTE, Maria Lúcia Batezat. A imitação sensório-motora como uma possibilidade de aprendizagem do desenho por crianças cegas. Revista Ciências & Cognição; vol.13 (2) 14-26, 2008. www.cienciasecognicao.org. (2008a)
DUARTE, Maria Lúcia Batezat. Dibujo infantil y cognición: un estudio sobre las propiedades formales de los objetos y la elaboración de las categorías cognitivas in: RUIZ, Antonio. et al (coord) Protótipos, Lenguaje y representación en las personas ciegas. Cádiz, ES. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2008. pp. 97-122.(2008b)
DUARTE, Maria Lúcia Batezat. Desenho infantil e seu ensino a crianças cegas. Razões e método. Curitiba: Insight, 2011.
DUARTE, Maria Lúcia Batezat e PIEKAS, Mari Ines. Vocabulário pictográfico para educação inclusiva. 1 Animais. Curitiba: Insight, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.