Escolinha de Arte de São Paulo: instantes de uma prática
DOI:
https://doi.org/10.5965/2447267222016009Keywords:
Escolinha de Arte de São Paulo, Práticas pedagógica, Arte/educação, HistóriaAbstract
Neste artigo busco apontar, entre os diferentes ‘instantes’2 observados do processo de ensino/aprendizagem/formação na Escolinha de Arte de São Paulo (EASP), algumas experiências pedagógicas com a finalidade de tecer (ou desfiar) algumas ideias sobre os posicionamentos metodológicos assumidos para o ensino e aprendizagem de arte na Escolinha de Arte de São Paulo. Para escrita, considero como fonte primária, o relatório de atividades da Escolinha3, documentos imagéticos da EASP4 e os depoimentos, contemporâneos, de Ana Mae Barbosa e Madalena Freire, arte/educadoras na EASP, Regina Stella B. Machado, Célia Cymbalista e Regina Gomes, então estagiárias na Escolinha e Betty Leirner, estudante matriculada na EASP.Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Escolinha de Arte de São Paulo: fundamento, andamento. Revista Educação para o Desenvolvimento. São Paulo, nº 14, p. 09-18, 1969.
A cultura Visual antes da cultura visual. Porto Alegre: Revista educação. V. 34, nº 03, set/dez 2011, p. 293-301.BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da (org.). Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais.São Paulo: Cortez, 2010.
BREDARIOLLI, Rita Luciana B. Das lembranças de Suzana Rodrigues:tópicos modernos de arte e educação. Dissertação de mestrado. São Paulo: ECA-USP, 2004.
CARVALHO, Cibele Regina de. Um estudo sobre a docência na vida e na obra de Anita Malfatti. Dissertação, Instituto Presbiteriano Mackenzie. 2007.
CIRNE, Moacy. A explosão criativa dos quadrinhos. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 1970.
COUTINHO, Rejane G. A Coleção de Desenhos Infantis do Acervo Mário de Andrade.Tese de Doutorado, São Paulo: ECA-USP, 2002.
________. Sylvio Rabello e o desenho infantil. Dissertação, ECA/USP,1997.
___________. O que fazer com a Cultura Visual da Escola? VIS-Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte. Brasília, v. 8, nº 1, jan/jun 2009, p. 60-67.
________. Considerações sobre a construção do ideário da Arte Infantil In:OLIVEIRA, Marilda O. de (org.). Arte, Educação e Cultura.Santa Maria: UFSM, 2007.ECO, Umberto. Apocalípticos e Integrados.São Paulo: Perspectiva, 1979.
___________. Obra Aberta.2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1985.FREEDMAN, Kerry. Cultura visual e identidad.Cuadernos de Pedagogía. Barcelona,n.312, p.59-61, 2002.
LIMA, Sidiney Peterson F. de. Escolinha de Arte de São Paulo: instantes de uma história. Dissertação. IA-UNESP, São Paulo, 2014.
___________. Escolinha de Arte no Brasil: movimentos e desdobramentos In ANPAP, 2012.
LIMA, Sidiney Peterson F. de; COUTINHO, Rejane Galvão. Abordagem Triangular:ziguezagueando entre um ideário e uma ação reconstrutora para o ensino de artes In:Arte/Educação:Corpos em trânsito, XXII CONFAEB, São Paulo: UNESP, 2012.
LISPECTOR, Clarice. Água Viva.Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
LOWENFELD, Viktor; BRITTAIN, W. L. Desenvolvimento da Capacidade Criadora.São Paulo: Mestre Jou. 1977.
RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula.São Paulo: Contexto, 2004.SILVA, Marta Regina Paulo da. Histórias em quadrinhos e leitura de mundo: a linguagem quadrinhística na formação de professores e professoras. In: NETO, Elydio dos Santos; SILVA, Marta Regina Paulo da. (Orgs). Histórias em Quadrinhos e Educação: formação e prática docente. São Bernardo do Campo: UMESP, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.