Watermill: transformative practices in art and research, ways of being with each other in intense exchanges, to be flow
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267212016246Keywords:
Art, Cience, Life, Education, Knowledge hierarchyAbstract
This article has the purpose to show the possibilities of some transformative experiences on environmental education by the subject of science and art aming the formation of educators and researchers. Trought critical reflection on the production of knowledge directly over reality, it contributes to reinforce the thought over the complex network that is developed in our educational activity spaces- places among different actors- state, academia, industry, non- governmental institutions, communities, local leaders and the collective subjects-simultaneously productors of life and its knowledge. Understanding this web involves alternating experiences on conducting activities in between diferent cultural spaces as UERJ and Mangueira community, in Rio de Janeiro , Brasil. Mixing university and community, we experience non- hierarchized knowledge and sensibilities conjunction.Downloads
References
ALVES, Nilda. Sobre as razões das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: Garcia, RL, organizadora. Diálogos cotidianos. Petrópolis/RJ: DP et Alii/FAPERJ; 2010. p.67-82.
ALVES, Daniele. ROCHA, Luisa. Jardins Históricos da Chácara da Hera: Um espaço de relações e experiências. In: 3º Colóquio Ibero-Americano Paisagem Cultural, Patrimônio e Projeto. Belo Horizonte, 2014. Disponível em <http://www.forumpatrimonio.com.br/paisagem2014/artigos/pdf/184.pdf>. Acesso em: 10 out. 2015.
AUGÉ, Marc. O Antropólogo e o mundo global. Petrópolis, Editora Vozes, 2014.
BARROS, M. Memórias Inventadas: a Infância. São Paulo: Planeta, 2003.BARROS, M. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 1996.
BERJMAN, Sonia. De los jardines históricos a los paisajes culturales: la labor de ICOMOS. In: SIMPÓSIO ARQUEOLOGIA NA PAISAGEM: UM OLHAR SOBRE OS JARDINS HISTÓRICOS, 2, 2011, Rio de Janeiro. Caderno de Resumos... Rio de Janeiro: EBA/UFRJ, 2011. Disponível em:<http://www.eba.ufrj.br/historiadopaisagismo/images/arquivos/arqueologia_na_paisagem_2011.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2013.
BESSE, Jean-Marc. Ver a Terra. São Paulo, Perspectiva, 2014.
BRANQUINHO, F.T.B. O poder das ervas nos saberes popular e científico. Rio de Janeiro: MAUAD X; 2007.
BRANQUINHO, F.T.B., LACERDA, F.K.D., COSTA, R.P.N. Fazendo pesquisas sobre ceramistas fluminenses e pensando a educação para a democracia do ponto de vista de teoria ator-rede. In: Anais do VII Seminário Internacional –As Redes Educativas e as Tecnologias: transformações e subversões na atualidade, Rio de Janeiro, 2013.
BOFF, Leonardo. Opção Terra: a solução para Terra não cai do céu. Rio de Janeiro: Record, 2009.
CALLON, M. Agir dans um monde incertain, recherche confinee et recherche de plein air; 2003.
CAPRA, F. A Botânica de Leonardo da Vinci: um ensaio sobre as ciências das qualidades. São Paulo: Cultrix, 2011.
CAUQUELIN, Anne. A Invenção da Paisagem. São Paulo, Martins Fontes, 2007.
CONDURU, R. Nego Esculturas da terra. Ministério da Cultura. Fundação Nacional de Arte. Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular. 1998.
DANOWSKY, Débora e VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há um mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis, Instituto Socioambiental, 2015.
DERRIDA, Jacques. Posições. Belo Horizonte, 2001.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos Vaga-lumes. Belo Horizonte, Ed. UFMG, 2014.DOURADO, Guilherme Mazza. A Belle Époque dos Jardins. São Paulo, SENAC, 2011.CURY, Isabelle (Org.). Cartas Patrimoniais. Brasília: IPHAN, 2000.
FRADE, Isabela. Arte Ambiental: Formas Relacionais na Modelagem dos Lugares. Revista Palíndromo, v. 4, n. 8, 2012. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3452>.Acesso em: 30 nov. 2015.
FRADE, Isabela. O CÍRCULO -Ativando a produção plástica feminina na Via UERJ/Mangueira. In ANAIS IXX ANPAP. Cachoeira, UFCA, 2010.
GROYS, Boris. Art Power. Cambridge, The MIT Press, 2008.
HARAWAY, D.J. The companion species manifesto: dogs, people and significant otherness. Chicago: III Bristol Paradigm, University Presses Marketing; 2003.
HARLAN, Volker. A Planta como arquétipo da Teoria da Plasticidade. in Beuys, Joseph. A Revolução somos nós. São Paulo, SESC, 2010.
LATOUR, B. Reagregando osocial: uma contribuição à teoria ator-rede. Salvador: Edufba; 2012.
LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34; 1994.
LEVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. Campinas, SP: Papirus, 1989.
MATURANA, Humberto e VERDEN-ZOLLER, Gerda. Amar e Brincar –Fundamentos esquecidos do humano. São Paulo: Palas Atenas, 2009.
MOL, A. The body multiple: ontology in medical practice. Duham and London: Duke University Press; 2005.
NOGUEIRA, M.A.L. Almanaque: toda oficina da vida. Recife: Fundação de Cultura da Cidade do Recife; 2008.
PANZINI, Franco. Projetar a natureza. São Paulo, SENAC, 2013.
SARAMAGO, J. A caverna. São Paulo: Companhia das Letras; 2000.
STENGERS, Isabelle. Une autre science est possible!Empêcheurs de penser en rond/La Découverte, 2013.
MOL, A. The body multiple: ontology in medical practice. Duham andLondon: Duke University Press; 2005.
NOGUEIRA, M.A.L. Almanaque: toda oficina da vida. Recife: Fundação deCultura da Cidade do Recife; 2008.
PANZINI, Franco. Projetar a natureza. São Paulo, SENAC, 2013.
SARAMAGO, J. A caverna. São Paulo: Companhia das Letras; 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.