The torn page: revisiting John Dewey’s pragmatic experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671112025023

Keywords:

Aesthetic Experience, Reflective Thinking, Having an Experience

Abstract

This article aims to revisit ideas from the philosopher John Dewey and suggest ways to reflect on the concept of experience for the Teaching of Visual Arts. The first section presents the influences of Dewey’s thought, recovering some approaches to experience and aesthetics in the history of philosophy to contextualize and highlight Dewey. The second section addresses mutual resonances of reflective thought and aesthetic experience. The third section disseminates the reflection of the report of a postgraduate class in visual arts, which had as its proposal to tear pages from a book and read them randomly. This proposition is described and substantiated as an aesthetic experience that enables interest, association and continuity in a teaching and learning process, or art as experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hélida Costa Coelho, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, linha de pesquisa Ensino das Artes Visuais, na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). E-mail: helidacostacoelho@gmail.com. 

Pedro Henrique Villi Cavallari, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, linha de pesquisa Ensino das Artes Visuais, na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Realizou período sanduíche (CNPq-SWE) na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa (FBAUL) em 2023. E-mail: ph.cavallari@yahoo.com. 

Jociele Lampert, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora Titular na Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente Professora Investigadora Visitante na FBAUL/CIEBA/ULISBOA. Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009). Atua no Mestrado e Doutorado em Artes Visuais PPGAV/UDESC. 

References

ALEXANDER, T. M. Dewey’s Philosophy of Art and Aesthetic Experience. Artizein: Arts and Teaching Journal: Vol. 2: Iss. 1, Article 9, 2016. Disponível em: https://opensiuc.lib.siu.edu/atj/vol2/iss1/9. Acesso em: 20 abr. 2025.

ARISTÓTELES. Metafísica. Tradução de Edson Bini. Bauru: EDIPRO, 2006.

BAUMGARTEN, A. G. Estética: a lógica da arte e do poema. Trad. Miriam Sutter Medeiros. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

BARRANCO, M. C. Experiência estética. Enciclopédia da Sociedade Espanhola de Filosofia Analítica, Universidade de Múrcia, 2020. Disponível em: http://www.sefaweb.es/experiencia-estetica/. Acesso em: 24 mar. 2025.

CAMPEOTTO, F. La estética de John Dewey y la historia del arte: teoría y praxis. 2021. 440f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Universidade Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina, 2021.

CASTRO, Sixto J. Filosofía del arte: El arte pensado. México, Herder, 2018.

CAVALLARI, P. H. V. Estúdio de pintura como campo da experiência estética. 2021. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2021. Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000090/000090ae.pdf. Acesso em: 22 abr. 2025.

CAVALLARI, P.H.; LAMPERT, J. Das Conversações Sobre o Ensino de Pintura. In: COSTA, Fábio José Rodrigues; SILVA, Larissa Rachel Gomes. (Org.). A Construção e a Poiésis do(da) Pesquisador(a) em Arte/Educação. 1ed.Curitiba, Paraná: CRV, 2024, v. 1, p. 35-49.

CUNHA, A. G. Dicionário etimológico da língua portuguesa [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

CUNHA, M. V. da; RIBEIRO, A. P.; RASSI, N. A presença de Aristóteles no livro “Como pensamos” de John Dewey. Educação em Revista. Belo Horizonte. n. 46. p. 83-107. dez. 2007.

CUNHA, M. V. da. Crítica e contexto: acerca do auditório de John Dewey. Revista Educação e Cultura Contemporânea, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 165–178, 2019. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/6598. Acesso em: 22 abr. 2025.

DEWEY, J. Arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro, São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. Nova tradução e notas de Haydée Camargo Campos. 4ª ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

DEWEY, J. The complete works. The Delphi Classics Catalogue (epub). ISBN: 9781801701884. Hastings, East Sussex, United Kingdom: Delphi Publishing Ltd, 2024.

GREENFELD, Harold. The Devil and Dr. Barnes: portrait of an American art collector. New York: Viking, 1987.

HUME, D. Investigação acerca do Entendimento Humano. Col. Os Pensadores. São Paulo: Abril, 1973.

KANT, I. Crítica da razão pura. 3. ed. Trad. Manuela Pinto dos Santos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994.

RUOPPA, R. John Dewey’s Theory of Aesthetic Experience: bridging the gap between arts and sciences. Open Philosophy, 2(1), 59-74, 2019. https://doi.org/10.1515/opphil-2019-0007. Disponível em: https://www.degruyterbrill.com/journal/key/opphil/2/1/html. Acesso em: 07 mai. 2025.

SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e como representação. São Paulo: UNESP, 2005.

VEBLEN, T. Kant e a Crítica do Juízo. Tradução Flávio Rocha de Deus, Occursus - Revista de Filosofia, [S. l.], v. 6, n. 2 - Jul./Dez., p. 320–333, 2024. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/Occursus/article/view/10377. Acesso em: 24 mar. 2025.

WESTBROOK, Robert. John Dewey (epub). ISBN: 9788570195586. Recife: Editora Massangana, 2010.

Published

2025-06-04

How to Cite

COELHO, Hélida Costa; CAVALLARI, Pedro Henrique Villi; LAMPERT, Jociele. The torn page: revisiting John Dewey’s pragmatic experience. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 023–038, 2025. DOI: 10.5965/244712671112025023. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/27200. Acesso em: 22 oct. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>