Insurgent practices and hybrid poetics in Becoming a little bird
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267932023014Keywords:
art and science, nature, modes of existenceAbstract
This article seeks to weave relations between art and science to insubordinate other insurgent practices relationship between art and science. We are challenged to think about other modes of knowledge production through the concept “the modes of existence” coined by the philosopher Etienne Souriau. Challenged to give other existences (visibilities) to the relationships between birds and planes, children create a hybrid nature through drawings and prototypes. Thus, they break the dichotomy and dualism so present in the concepts of culture and nature and invent another way of understanding the world in which they are inserted, making the act of learning an investigative, fun, and creative exercise.
Downloads
References
ANDRADE, E. C. P. & ROMAGUERA, A. Sonhar-te e(m) vidas. (Des)narr-ar... RUA, [online], 17(1), 2011. Disponível em: http://www.labeurb.unicamp.br/ ruateste/pages/home/lerArtigo.rua?pdf=1&id=101. Acesso em 26.05.2023.
BARROS, Manoel de. Tratado geral das grandezas do ínfimo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
BERGSON, H. (1964). A evolução criadora (A. C. Monteiro, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Editora Delta, 2005.
BORGES, Jorge Luis. GUERRERO, Margarita. Manual de Zoologia Fantástica. México: Fondo de Cultura Económica,1998.
BROWN. Elizabeth Anne Brown. Número de aves nas cidades aumentou após ‘lockdowns’ do início da pandemia, 2021. National geographic Brasil. Disponível em: https://www.nationalgeographicbrasil.com/animais/2021/10/numero-de-aves-nas-cidades-aumentou-apos-lockdowns-do-inicio-da-pandemia. Acesso em 26.06.2023.
CASCUDO, Luis da Câmara. Lendas Brasileiras para Jovens. São Paulo: Global. 2 ed., 2006.
CORRÊA, Walmor. Apunts sobre la impossibilitat de la imatge del món. Curadoria: Quim Bonastre e Glória Jove. (catálogo impresso) Exposição realizada na sala gótica da lei de Lleida de 20 de setembro a 1 de dezembro de 2019.
DELEUZE, G; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Ana Lucia de Oliveira. Rio de Janeiro: Ed.34, vol. 3, 1995.
DEWEY, John. Vida e Educação. 6. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.
DUBREUCQ, Francine. Jean-Ovide Decroly. Trad. de Carlos Alberto V. Coelha, Jason F. Mafra, Lutgardes C. Freire e Denise H. Mafra. Coleção Educadores. Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana. Recife – PE, 2010.
GUATTARI, F. As três ecologias. 16. ed. São Paulo: Papirus, 1997.
KILPATRICK, Willian Heard. Educação para uma civilização em mudança. 5. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.
KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, Walter Omar (org.). Lugares da Infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2007.
LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: n-1 edições, 2017.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
MANNING, Erin. Proposições para um movimento menor. Moringa Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 11-24, jun./dez. 2019. Acesso em: 26.04.2022.
O’SULLIVAN, S. Art encounters Deleuze and Guattari: Thought beyond representation. London: Palgrave Macmillan. 2006.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre. Sulina. 2009.
RODRIGUES, Rodrigo Reis. Devir-pássaro (oficina). ClimaCom – Diálogos do Antropoceno [online], Campinas, ano. 5, n. 12. Ago. 2018. Disponível em http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/?p=9621. Acesso em 27.04.2023.
SÁEZ Castán, J. y MURUGARREN, M. Animalario universal del professor Revillod. Almanaque ilustrado de la fauna mundial. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.
SILVA, AA e JOVÈ, G. Conexões entre arte, ciências e educação: experimentando o conceito de museu imaginário. Revista Palíndromo, v. 11, n. 25, p. 13, set.-dez.2019. Disponível em www.revistas.udesc.br. Acesso em 06.12.2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Almeida Silva, Gloria, Laura Molina Romero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.