Unentangling gender stereotypes in visual culture: the short film Purl (2019) and dissent from Toxic Masculinity
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267922023011Keywords:
cultural studies, masculinity, education, visual culture , childhoodsAbstract
From their first days of life, even as babies, the subjects live in physical and symbolic spaces traversed by images of different types of media, which, in addition to decorating and theming environments, end up perpetuating paradigms. Such artifacts tend to be equally efficient at presenting and characterizing children based on the gender they are assigned: either a girl or a boy. In this text, in particular, we are concerned with an artifact that, instead of reinforcing gender stereotypes, naturalizing them, puts them in check. We refer, in this case, to the animation Purl (2019): a short film produced by the company Pixar and directed and written by Kristen Lester, and which thematizes the notion of toxic masculinity. In what ways that toxic masculinity and other issues related to gender relations are presented in the short film Purl (2019)? To respond to this research problem, this article aims to reflect on artifacts of children’s visual culture that lend dissidence to gender stereotypes. The theoretical foundation supports two Cultural Studies and Visual Culture Studies, in interfaces with the Masculinities Studies, giving emphasis to Education and more specifically to the Teaching of Visual Arts. Structurally, the discussion was organized in two moments. First, we highlight concepts from two Studies on Masculinities and explain, methodologically, the extraction of screenshots from Purl (2019), and after that, we share the analysis, confronting and/or approximating images of the short footage with reflections from the previously mentioned field of research. In the analysis, we contemplate 27 screenshots taken from the short footage. Sublinha-se, finally, the need for dissident experiences of Ensino de Arte that sublinhem the pedagogical and political character of visual culture straightened out children.
Downloads
References
BALISCEI, João Paulo. Não se nasce azul ou rosa, torna-se: Cultura Visual, gênero e infância. Salvador: Devires, 2021.
BALISCEI, João Paulo. “Parabéns, é uma criança”: Cultura Visual (heteroterrorizante) nos Chás de Revelação. In: BALISCEI, João Paulo (org.). É de menina ou menino? Imagens de gêneros, sexualidades e educação. Curitiba: Editora Bagai, 2022, p.18-31.
BALISCEI, João Paulo; CALSA, Geiva Carolina; MARQUES GODINHO, Ana Caroline. Conflitos com o “lápis cor de pele”: A série Polvo, de Adriana Varejão e o Multiculturalismo no ensino de Arte. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 1, p. 38-57, 2 jan. 2017. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/7551>. Acesso em 23 de fev. 2023.
BALISCEI, João Paulo; MAIO, Eliane; CALSA, Geiva Carolina. Um ovo azul e outro rosa: pedagogia Kinder e a construção visual dos gêneros e das infâncias. Visualidades, Goiânia, v. 14, n.1, p. 284-315, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.36655. Acesso em: 4 de julho de 2021>. Acesso em 23 de fev. 2023.
BALISCEI, João Paulo; VAGLIATI, Ana Carla. Cultura visual, gênero e embalagens de jogos de ciência: (Como) meninas brincam de ciência? Série-Estudos, Campo Grande, v. 26, n. 57, p. 185–208, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1505>. Acesso em 23 de fev. 2023
BENTO, Berenice. Homem não tece a dor: queixas e perplexidades masculinas. Natal, RN: EDUFRN, 2015.
BORRE, Luciana. As Imagens que invadem as salas de aula: reflexões sobre cultura visual / Luciana Borre - Aparecida, SP; Idéias Et Letras, 2010.
CASTELEIRA, Rodrigo Pedro Casteleira. Anunciamos, Senhor(a), o vosso gênero. In: BALISCEI, João Paulo (org.). É de menina ou menino? Imagens de gêneros, sexualidades e educação. Curitiba: Editora Bagai, 2022, p. 80-87.
CAVALIERI, Cláudia Helena; FERNANDES, Reynaldo Fernandes. Diferenciais de salários por gênero e cor: uma comparação entre regiões metropolitanas brasileiras. Editora 34, São Paulo, v. 8, n.1, p. 158-175. 1998.
CONNELL, Raewyn. Políticas da masculinidade. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v.20, n.2, p.185-206, 1995.
CONNELL, Raewyn. La organización social de la masculinidad. In: Masculinidad/es: poder y crisis. Isis internacional, Chile, p. 31-48. 1997.
CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. São Paulo: nVersos, 2016.
CUNHA, Susana Rangel Vieira. Infância e cultura visual. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 31., out. 2008, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 2008.
GOBBI, Marcia Aparecida. Lápis Vermelho é de mulherzinha. Vinte anos depois... In: FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA, Ana Lúcia Goulart de (org.). Creche e feminismo. Desafios atuais para uma educação descolonizadora. Leitura Crítica: Campinas, 2014. p. 137-161.
NERI, Marcelo Cortês; CARVALHO, Alexandre Pinto de; SILVA, Denise Britz. Diferenciais de salários por raça e gênero: aplicação dos procedimentos de Oaxaca e Heckman em pesquisas amostrais complexas. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2006 (Ensaios Econômicos, 638).
PAIM, Marina Bastos. Os corpos gordos merecem vividos. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n.1. 2019.
PAOLETTI, Jo B. Pink and Blue: telling the boys from the girls in America. Bloomington: Indiana University Press, 2012.
PURL. Direção: Kristen Lester. Produção: Gillian Libbert-Duncan. Estados Unidos: Pixar Animation Studios, Walt Disney Pictures, 2019. 1 vídeo (8 min). Publicado pelo canal Pixar. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=B6uuIHpFkuo. Acesso em: 21 jun. 2021.
ROMERO, Jéssica Fiorini; BALISCEI, João Paulo. “As Incríveis”: Educação, Cultura Visual, sexualidade e caracterização das personagens mulheres de “Os Incríveis” (2004, 2018). Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v.9, p.380-404, 2021. Disponível em: <https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1gnHHOSGHyap9ytNJGeBFU8OklxkvaeGj>. Acesso em: 2 de maio de 2022.
SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos. Dispositivo de diferenciação masculino/feminino: do corpo molar ao corpo molecular – algumas implicações ao ensino de Biologia. 2010. (Apresentação de Trabalho/Conferência ou palestra).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 João Paulo Baliscei, Maria Vitória Neri Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.