Os signos simbólicos-mágicos de Rubem Valentim: sua presença e significação na tradição Nagô e Encantaria do Ilé Asè Aféfé T’Oyá
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267712021034Keywords:
afriacan art , encantaria , nagô , orixás , Rubem ValentimAbstract
Rubem Valentim's emblems and objects move between art and religion, composing a symbolic-magical repertoire in geometric aesthetic works that dialogue with Afro-Brazilian religiosity. Impregnated by popular syncretism, the artist in his displacements composes a collection of symbols rooted in the primitive, prospecting themes that are debated in contemporary art. The experiences and meanings of candomblé are observed in the Nago ritualistics and encantaria (in English can be defined as supernatural entities, spirits) in an interview with the priest of the Ilê Asè Aféfé t'Oyá temple. This qualitative research goes through the works of Rubem Valentim establishing relationships with the practices of the temple and literature, presenting the existence and the meaning of tradition and encantaria in a temple located in the city of Chapecó, Santa Catarina. With unique characteristics, full of signs and meanings, the temples are spaces of preservation, re-signification, and resistance of culture, allowing ethnic survival and the continuity of the mythical African universe. Because of their transcendent force and energy, they are configured as spaces of permanent struggle against racism, discrimination, and intolerance. The art inside the temple’s space carries identities and connects subjectivities.
Downloads
References
ANJOS, Melissa S. dos. (Re) conhecendo os símbolos do candomblé em busca da (re) construção da África perdida. Revista África e Africanidades, ano 1, nº 1, p. 1-13, 2008.
BERKENBROCK, Volney J. A experiência dos orixás: um estudo sobre a experiência religiosa no Candomblé. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
CHAVES, Marcelo Mendes. Reprodução dos trabalhos. In: PEDROSA, Adriano; OLIVA, Fernando. Rubem Valentim: construções afro-atlânticas. São Paulo: MASP, 2018, p.154 -268.
DIAS, João F. “Chuta que é macumba”: o percurso histórico-legal da perseguição às religiões afro-brasileiras. Sankofa. Revista de História da África e de Estudos da Diáspora Africana, Ano XII, Nº XXII, p.39-62, 2019.
EVANGELISTA, Daniele F. Fundando um axé: reflexões sobre o processo de construção de um terreiro de candomblé. Religião e Sociedade, v. 35, n.1, p. 63-85, 2015.
FERRETI, Mundicarmo. Encantados e encantarias no folclore brasileiro. VI Seminário de Ações Integradas em Folclore. São Paulo, 2008. 6p.
FONTELES, Bené; BARJA, Wagner. Manifesto ainda que tardio. In: PEDROSA, Adriano. OLIVA, Fernando. Rubem Valentim: construções afro-atlânticas. São Paulo: MASP, 2018, p. 132-134.
FONTELES, Bené; BARJA, Wagner. Rubem Valentim: Artista da luz. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2001, p. 23 (catálogo de exposição).
GULLAR, Ferreira. Arte Contemporânea Brasileira. 1. ed. São Paulo: Lazuli, 2012.
GUIMARÃES, Ana. C. V. Alegorias, requebros, memória e construção dos lugares do carnaval carioca. 2007. Dissertação (Mestrado em Geografia), IGEO, UERJ, Rio de Janeiro, 2007.p.1-127.
KILEUY, Odé; OXAGUIÃ, Vera de. O candomblé bem explicado. Rio de Janeiro. Pallas, 2009
MARTINS, Alessandra R.; SANTOS JUNIOR, Wilson R. O Projeto Ruas de Histórias Negras e a representação da matriz africana em Campinas: a disputa do território urbano – um estudo de caso. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 68, p. 32-39, 2017.
MESLIN, Michel. Fundamentos de Antropologia Religiosa: a experiência humana do divino. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
MORAIS, Dyonathan de. Dyonathan de Morais: depoimento [jul. 2020]. Entrevistadora:
Leticia Gabrieli Paz. Chapecó, 2020. 1 arquivo.mp3 (40 min)
OPIPARI, Carmen. O candomblé: imagens em movimento. São Paulo: Edusp. 2009.
PEDROSA, Adriano; OLIVA, Fernando. Rubem Valentim: construções afro-atlânticas. São Paulo: MASP, 2018.
PRANDI, Reginaldo. Exu, de mensageiro a diabo. Sincretismo católico e demonização do orixá Exu. Revista USP, n. 50, p. 46-63, 2001.
PRANDI, Reginaldo. Herdeiras do axé. São Paulo: Hucitec, 1996.
ROCHA, Damião; SOARES FILHO, Valtuir. Ritualistica umbandista, candomblecista, terecozeira, da encantaria e pajelança amazônica e as casas/terreiros de Palmas. Revista Humanidades e Inovação, v.7, n.15, p. 240-249, 2020.
RUBEM VALENTIM: Construções afro-atlânticas. Curadoria de Fernando Oliva. Organização editorial Adriano Pedrosa e Fernando Oliva. São Paulo: MASP, 2018, 288p. [catálogo].
SANTOS, Roberto A. M. dos. Heranças africanas na produção plástica de Rubem Valentim. Faculdades Metropolitanas Unidas São Paulo, 2015, 11p.
SOUZA, Charline de. Deixa a Pombagira trabalhar! Nas encruzilhadas, caminhos e descaminhos de gênero. Florianópolis: Editora tribo da Ilha, 2019.
SILVA, Antonio V. da. Reflexos da Cultura Iorubá na arte e nos artistas brasileiros. Afro-Ásia, n. 14. Bahia, 1983. Disponível: http://dx.doi.org/10.9771/aa.v0i14.20827. Acesso: 07/05/2020.
VIEIRA, Cristiane A. Origem e deslocamentos: a trajetória de Rubem Valentim. ANPUH BRASIL. 30° Seminário Nacional de História. Recife-PR, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leticia Gabrieli Paz, Marinilse Netto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.