Ensino de Arte na Pedagogia: possibilidades na formação continuada

Authors

  • Angélica D’Avila Tasquetto Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267332017039

Keywords:

teacher formation , teaching, visual art

Abstract

The objective of this work is to articulate some questions about continuing education in the visual arts for pedagogues. Here, the focus is on discussing questions about teacher education itself, including some historical aspects about how teacher training is being thought about in educational settings; to point out a little of the course of a course of continuous formation realized with teachers of the municipal network of education of the prefecture of Florianópolis / SC; as well as to propose some questions to problematize spheres of teacher training and to try other paths for the continued formation. For this purpose, some theoretical articulations are listed as a means of enhancing discussion and expanding possibilities in educational spaces in concomitance with the presentation of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica D’Avila Tasquetto, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Licenciada e Bacharel em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria.

http://lattes.cnpq.br/3514591422613415

References

ASPIS, Renata Lima. Resistências nas sociedades de controle: um ensino de filosofia e subversões. In: AMORIM, Antônio

Carlos; GALLO, Silvio; OLIVEIRA, Wenceslao Machado de. (orgs.). Conexões: Deleuze e Imagem e Pensamento e... Petrópolis: De Petrus, 2010.

CORAZZA, Sandra Mara. O docente da diferença. Revista Periferia/FEBF. Uerj, vol.1, nº 1, 2008. Disponível em http://www.febf.uerj.br/periferia/index_files/Page892.html Similar. Acesso em 12 de fevereiro de 2017.

DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2009

GALLO, Silvio. Deleuze e a Educação. - 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013

GALLO, Silvio. As múltiplas dimensões do aprender. Congresso de Educação Básica: Aprendizagem e Currículo. Florianópolis, 2012.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, Arte e Invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

LEITE, César Donizetti Pereira. Infância, Experiência e Tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

TADEU, Tomaz. A filosofia de Deleuze e o Currículo. Goiânia: Núcleo Editorial da FAV, 2004.

VEIGA-NETO. Algumas raízes da Pedagogia moderna. In: ZORZO, Cacilda; SILVA, Lauraci D. & POLENZ, Tamara (org.). Pedagogia em conexão. Canoas: Editora da ULBRA, 2004. p. 65-83. ISBN: 85-7528-104-6.

Published

2018-02-22

How to Cite

TASQUETTO, Angélica D’Avila. Ensino de Arte na Pedagogia: possibilidades na formação continuada. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 3, 2018. DOI: 10.5965/24471267332017039. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/12040. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática

Most read articles by the same author(s)