The pleasure of the voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0206

Keywords:

voice, pleasure, work, astonishment, contemporary vocality

Abstract

The text develops a reflection within the scope of the relations between voice and experience, discussing the pleasure of the voice, in confrontation with fear and voice work. Along the way, in which the pleasure of the voice leads to pleasure in the theater, the author essays dialogues with the writer Roland Barthes (The pleasure of the text) and theatrical artists, such as Cicely Berry (Voice and the Actor), Isabel Setti (The body of the word it is not fixed, it lets itself be touched by time and its spaces) and Bertolt Brecht (Small Organon for the Theatre). It is an itinerary to meet the pleasure of the voice that vibrates, cuts, historicizes and astonishes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Batista Dal Farra Martins, University of São Paulo

Livre-docência pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado pela Universidade de Barcelona – Espanha. Doutorado em Engenharia Civil pela USP. Mestrado em Engenharia Civil pela USP. Graduação em Matemático pela Universidade de Taubaté (UNITAU). Professor Associado pesquisador livre-docente sênior do Departamento de Artes Cênicas (ECA-USP) e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC). Músico, encenador, ator e cantor, professor e pesquisador.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009, p. 55-76.

ANDRADE, Oswald de. Manifesto Antropófago e Outros Textos. São Paulo: Penguin-Companhia, 2017.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.

ARTAUD, Antonin. Um atletismo afetivo. In: O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006, p. 151-160.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BERRY, Cicely. Voice and the Actor. Londres: Harrap, 1973.

BETZ, Albrecht. Hanns Eisler Political Musician. London: Cambridge, 1982.

BRECHT, Bertolt. Breviario de estética teatral. Trad. Raúl Sciarreta. Buenos Aires: La Rosa Blindada, 1963a.

BRECHT, Bertolt. Petit Organon pour le Théâtre. In: Écrits sur le Théâtre. Trad. Jean Tailleur, Gérald Eudeline e Serge Lamare. Paris: L’Arche, 1963b.

BRECHT, Bertolt. Pequeno Organon para o Teatro. In: Estudos para uma arte dramática não-aristotélica. Trad. Fiama Hasse Paia Brandão. Lisboa: Portugália, 1964.

BRECHT, Bertolt. Um exemplo: a descrição da primeira representação da peça “A Mãe”. In: Estudos sobre Teatro. Trad. Fiama Hasse Paia Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978, p. 33-36.

CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais. Belo Horizonte, UFMG, 2011.

EISLER, Hanns e BUNGE, Hans. Brecht, Music and Culture. Hanns Eisler in conversation with Hans Bunge. London: Bloomsbury, 2014.

FERRARI, Emanuele. Gisele Bretlet e Wagner. In: GONTIJO, Clóvis Salgado e ZILLE, José Antonio Baêta (org.). Os filósofos e seus repertórios – Série Diálogos com o Som. Belo Horizonte: Editora UEMG, Volume 5, p. 127-150, 2019.

I CHING. O livro das mutações. Trad. WILHELM, Richard (chinês para alemão); MUTZENBECHER, Alayde e PINTO, Gustavo (alemão para português). São Paulo: Editora Pensamento, 1982.

LARROSA, Jorge. Herido de realidad y en busca de realidad. Notas sobre los lenguajes de la experiencia. In: DOMINGO, José Contreras y FERRÉ, Núria Pérez de Lara (org.). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata, 2010, p. 87-116.

LINKLATER, Kristin. Freeing the natural voice. New York: Drama Book Specialists, 1976.

MANDELSTAM, Osip. A Era. In: CAMPOS, Augusto e Haroldo; SCHNAIDERMAN, Boris (organização e tradução). Poesia russa moderna. São Paulo: Perspectiva, 2001. p.210.

MARTINS, José Batista Dal Farra. O ser aprendiz. São Paulo: Giostri, 2020a.

MARTINS, José Batista Dal Farra. Palavra Muda. Sobre poéticas para vozes em Estado de Sítio. São Paulo: Giostri, 2020b.

MARTINS, José Batista Dal Farra. Três fragmentos de ressonância. Porto Alegre: VI Reunião Científica da ABRACE, 2011.

MEYERHOLD. O Amor de Três Laranjas – a revista do Dr. Dapertutto. S. Petesburgo: Livro 1, 1914.

PARDO, José Luis. La Intimidad. Valencia: Pre-Textos, 2004.

PESSOA, Fernando. Poesias. Lisboa: Ática, 1955.

QUILICI, Cassiano. Notas sobre a “Arte como Veículo” e o Ofício Alquímico do Performer. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 164-175, 2013.

ROSA, João Guimarães. Manuelzão e Miguilim. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

SCHWARZ, Roberto. O bate-boca das classes. In: BRECHT, Bertolt. A Santa Joana dos Matadouros. São Paulo: Cosac Naify, 2009, p. 7-13.

SETTI, Isabel. O corpo da palavra não é fixo deixa-se tocar pelo tempo e seus espaços. Sala Preta, São Paulo, nº 7, p. 25-32, 2007.

SHAKESPEARE, William. Cymbeline. In: The complete works of William Shakespeare. London: The Hamlyn Publishing Group, 1975.

STANISLAVSKI, Constantin. A Construção da Personagem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

VALENTE, Assis e MAIA, Durval. Alegria. In: PACHECO, Claudia [SIMÕES, Maria]. CD Boca. São Paulo: Abacarô, 1996.

ZARATIN, Terezinha. Comunicação verbal, Educação vocal. O Teatro – Fonte e Apoio. São Paulo: Paulus, 2010.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Editora da PUC, 2000.

Published

2023-09-19

How to Cite

MARTINS, José Batista Dal Farra. The pleasure of the voice. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0206. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23878. Acesso em: 18 may. 2024.