Public engagement and spatial agency in the scenography of Baile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0202

Keywords:

scenography, engagement, participation

Abstract

Based on the analysis of the processes of conception, production and realization of the scenario of the play Baile, a graduation production for the students of the Teatro Universitário da UFMG, directed by Thálita Motta, this article intends to discuss how the scenography and the forms of space appropriation collaborate with the different ways of promoting the engagement of the reception in the artistic work, increasing the possibilities of relationship between the scene and the public. As a theoretical contribution, the contemporary discussion on Immersive Theater is mobilized, a way of proposing contemporary theater based on the production of experiences, as well as some previous staging proposals guided by the investigation of spatialities as relevant devices for visuality from the scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiano Cezarino Rodrigues, Federal University of Minas Gerais

Doutorado em Arquitetura pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestrado em Arquitetura pela UFMG. Aperfeiçoamento em Engenharia Ambiental Aplicado pelo Instituto de Educação Tecnológica (IETEC). Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela UFMG. Professor Adjunto do Departamento de Projetos da Escola de Arquitetura da UFMG. 

References

ALSTON, Adam. Audience Participation and Neoliberal Value: Risk, agency and responsibility in immersive theatre. Performance Research, v. 18, n. 2, p. 128-138, 2013.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BISHOP, Claire. Antagonism and Relational Aesthetics. October Magazine, Cambridge, n. 110, p. 51-79, Fall 2004.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Trad. Fiama Pais Brandão. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.

FERRER, Maria Clara. Olhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio Araújo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-24, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200014. Acesso em: 2 jun. 2023.

GROOT NIBBELINK, Liesbeth. ‘Radical Intimacy: Ontroerend Goed Meets the Emancipated Spectator’, Contemporary Theatre Review, v. 22, n. 3, p. 412-420, 2012.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. 4. ed. São Paulo: Civilização Brasileira, 1992.

MACHON, Josephine. Immersive Theatres: Intimacy and Immediacy in Contemporary Performance. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2013. Print.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. The Emancipated Spectator. London: Verso, 2009.

RODRIGUES, Cristiano Cezarino. Cenografia: um outro modo de experimentar e praticar. 2013.

f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

RODRIGUES, Cristiano Cezarino. Espaço do jogo: espaço cênico teatro contemporâneo. 2008. 123 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

SCHECHNER, Richard. 6 Axioms for Environmental Theatre. The Drama Review, v. 12, n. 3, p. 41-64, 1968.

WHITE, Gareth. On Immersive Theatre. Theater Research International, v. 37, n. 3, p. 221- 235, 2012.

WORTHEN, W. B. “‘The Written Troubles of the Brain’: ‘Sleep No More’ and the Space of Character.” Theatre Journal, v. 64, n. 1, p. 79-97, 2012. Available at: http://www.jstor.org/stable/41411277. Accessed on: 1 Apr. 2023.

Published

2023-09-19

How to Cite

RODRIGUES, Cristiano Cezarino. Public engagement and spatial agency in the scenography of Baile. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0202. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23874. Acesso em: 18 may. 2024.