Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0208

Keywords:

Hijikata Tatsumi, Jacques Lacan, writting, jouissance, body

Abstract

This article proposes an analogy between the dance, gestures and writing of Hijikata Tatsumi – Japanese artist, creator of butoh between the 1950s and 1980s – and writing as approached by the French psychoanalyst Jacques Lacan, especially his notion of jouissance, linked to a specific approach of the notion of the body. To this end, we focused mainly on the way Hijikata created butoh, as well as on his notation system, called buto-fu, bringing him closer to psychoanalytic theory, notably to what Lacan approached, with Japanese calligraphy, as what we call jouissance writing. In this article, we deal with the concepts involved, making use of Lacanian metaphors and illustrations, such as the litoral, taking Hijikata as the guide and practical anchor for the theory that was configured as the object of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thereza De Felice, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Doutora em Psicologia clínica: psicanálise, clínica e cultura Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Psicanalista. Psicanalista.

Marcus André Vieira, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

Doutor em Psicanálise - Université de Paris VIII. Professor adjunto da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Psicanalista.

References

ANDRADE, Cleyton. Lacan chinês: Poesia, ideograma e caligrafia chinesa de uma psicanálise. Maceió: Edufal, 2015.

BAIOCCHI, Maura. Butoh: dança veredas d’alma. São Paulo: Palas Athena, 1995.

BASSOLS, Miquel. Lituratierra. Cuadernos del INES, Venezuela, n.9, Nueva Escuela Lacaniana, 2015.

DE FELICE SOUZA, Thereza. Gestos litorais: considerações sobre letra, Lacan e Pina Bausch. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

CARVALHO, Rodrigo Lyra. O sujeito suposto saber e a tirania da transparência. 2017. 180 fls. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Psicanálise, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Editora Perspectiva, 2019.

FRANT, Adriana. Linhas de errância / traços de vida nos cadernos de Tatsumi Hijikata. In: XV Encontro ABRALIC, 2016. Anais eletrônicos do XV Encontro ABRALIC, Rio de Janeiro, 2016, p. 5467-5476.

LACAN, Jacques. (1957). A instância da letra no inconsciente ou a razão desde Freud. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

LACAN, Jacques. (1958). A significação do falo. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

LACAN, Jacques. (1959-60). O Seminário, Livro 7: a ética da psicanálise. Rio de janeiro, Jorge Zahar Ed., 2008.

LACAN, Jacques. (1960). Subversão do sujeito e dialética do desejo no inconsciente freudiano. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

LACAN, Jacques. (1964). O Seminário, Livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.

LACAN, Jacques. (1971). Lituraterra. In: Outros Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2003.

LACAN, Jacques. (1972-73). O Seminário, Livro 20: mais, ainda. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.

LACAN, Jacques. (1975-76). O Seminário, Livro 23: o sinthoma. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007.

LAURENT, Éric. A Carta Roubada e o voo sobre a letra. Correio, São Paulo, n. 65: EBP, 2010.

MILLER, Jacques-Alain. Os seis paradigmas do gozo. Opção Lacaniana Online, São Paulo, n.7, EBP, 2012. Disponível em: http://opcaolacaniana.com.br/pdf/numero_7/Os_seis_paradigmas_do_gozo.pdf. Acesso em: 13 dez. 2022.

MORISHITA, Takashi. Hijikata Tatsumi’s notational butoh: an innovational method for butoh creation. Tóquio: Keio University Art Center, 2015.

REGNAULT, François. Em torno do vazio: a arte à luz da psicanálise. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2001.

UNO, Kuniichi. Hijikata Tatsumi: pensar um corpo esgotado. São Paulo: N-1 edições, 2018.

VIEIRA, Marcus André. A escrita do silêncio (voz e letra em uma análise). Rio de Janeiro: Subversos, 2018a.

VIEIRA, Marcus André. Do objeto à letra. In: VIEIRA, Marcus André; DE FELICE, Thereza. (Org.) A arte da escrita cega: Jacques Lacan e a letra. Rio de Janeiro: Subversos, 2018b.

VIEIRA, Marcus André; DE FELICE, Thereza. (Org.) A arte da escrita cega: Jacques Lacan e a letra. Rio de Janeiro: Subversos, 2018.

Published

2023-09-19

How to Cite

DE FELICE, Thereza; VIEIRA, Marcus André. Practiced words, feet in the mud: Hijikata Tatsumi and Jacques Lacan. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0208. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23039. Acesso em: 18 may. 2024.