Two doors to landscapes of the end of the world in the contemporary scene of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0204

Keywords:

Brazilian theater, Theater from Ceará, Anthropocene, Cheerful pessimism, Landscape

Abstract

This article discusses some aspects associated with the idea of ​​the end of the world to approach the landscapes created by two contemporary stagings produced in the state of Ceará. The shows Pra Frente o Pior (2016) by Inquieta CIA – colective direction and Paraíso (2019) by Teatro Máquina – directed by Fran Teixeira are approached in the light of propositions by authors such as Déborah Danowski and Eduardo Viveiros de Castro (2017), Ailton Krenak (2020), Eleonora Fabião (2013), Alexandre Dal Farra Martins (2018), among others. The reflective journey undertaken configures two doors, associated with the notions of Anthropocene and cheerful pessimism, as possible contributions to the analysis of scenic creations interested in the poetic articulations of the end.

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Author Biographies

Ivanildo Silva Lima Filho, Instituto Federal do Ceará

Mestrando do programa de Mestrado profissional em Artes pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE).  Licenciatura em Teatro pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Francis Wilker de Carvalho, Federal University of Ceará

Doutorado em Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Artes Cênicas pela USP. Especialização em Direção Teatral pela Faculdade de Artes Dulcina de Moraes. Graduação em Educação artística pela Universidade de Brasília (UnB). Professor adjunto do curso de licenciatura em Teatro e do Programa de Pós-graduação em Artes do Instituto de Cultura e Arte da Universidade Federal do Ceará. Professor colaborador do Mestrado Profissional em Artes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

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Published

2023-07-24

How to Cite

LIMA FILHO, Ivanildo Silva; CARVALHO, Francis Wilker de. Two doors to landscapes of the end of the world in the contemporary scene of Ceará. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, p. 1–26, 2023. DOI: 10.5965/1414573102472023e0204. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23032. Acesso em: 18 may. 2024.