Accountant abilitiesand knowledge from the perspective of high school students
DOI:
https://doi.org/10.5965/2764747112222023047Keywords:
accounting professional, ability, knowledge, factor analysisAbstract
Objective: The abilities and knowledge of accounting professionals are crucial aspects for career consolidation, since the profession has gradually changed due to the adoption of international accounting standards and market dynamics. Thus, this study aimed at identifying the abilities and knowledge that high school students consider necessary for accountants' performance in the labor market. Method: The study is characterized as descriptive, with a quantitative approach to the problem. For data collection, high school students from the municipality of Três Lagoas, state of Mato Grosso do Sul, Brazil, were surveyed by the application of a structured questionnaire, to measure accountants' abilities and knowledge necessary for the exercise of the profession. Data were organized in Excel spreadsheets, using the Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) software for descriptive and factor analysis. Results: The set of variables presented in the research explained 60.91% of the abilities and knowledge that respondents judged necessary for the performance of accountants. Contributions: The gathering, identification and classification of the factors from the perspective of high school students allowed us to understand their perception of the accounting profession.
Downloads
References
Alves, P. M.,Silva, R. M.,Santos, S. S.,Rocha Neto, I. V.,Pinheiro, D. R. O.,Costa, J. E. S.,& Leal, E. A.(2017).Habilidade e competências requeridas pelo mercado de trabalho para o profissional de contabilidade em Minas Gerais. Revista Brasileira de Contabilidade em Minas Gerais,5(10),14-28.https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/8376.
Azevedo, R. F. L.(2010).Percepção pública sobre os contadores:bemou mal na foto?[Dissertação de Mestrado,Universidade de São Paulo].
Cardoso, R. L.,Mendonça Neto, O. R.,& Oyadomari, J. C. (2010). Os estudos internacionais de competências e os conhecimentos, habilidades e atitudes do contador gerencial brasileiro: análises e reflexões. Brazillian Business Review, 7(3), 91-113. http://www.spell.org.br/documentos/ver/7818/os-estudos-internacionais-de-competencias-e-os-conhecimentos--habilidades-e-atitudes-do-contador-gerencial-brasileiro--%20analises-e-reflexos/i/pt-br.
Cardoso, R. L.,Riccio, E. L.,& Albuquerque, L. G. (2009). Competências do contador: um estudo sobre a existência de uma estrutura de interdependência. Rausp: Revista de Administração, 44(4), 365-379. http://www.spell.org.br/documentos/ver/4428/competencias-do-contador--um-estudo-sobre-a-existencia-de-uma-estrutura-de-interdependencia/i/pt-br.
Castro, C. C. T.(2012).As competências do contadorsob a perspectiva dos alunos formandos do curso de Ciências Contábeis da UFSC[Monografia de Graduação,Universidade Federal de Santa Catarina].
Conselho Internacional de Padrões de Educação Contábil (2014). Padrão Internacional de Educação Contábil de número 3 (IES3), de 2014. InFederação Internacional de Contadores. Dispõe sobre as habilidades profissionais a serem desenvolvidas ao longo da carreira do contador(x-x). http://www.ifac.org/system/files/publications/files/IAESB-IES-3-28Revised%29_0.pdf.
Creswell, J. W.(2010).O projeto de pesquisa. Porto Alegre: Artmed.
Dimnik, T.,&Felton, S.(2006).Accountant stereotypes in movies distributed in North America in the twentieth century. Accounting, Organizations and Society, 31(2), 129-155. https://doi.org/10.1016/j.aos.2004.10.001.
Hair, F. J.,Black, W. C.,Babin, B.,Anderson, R. E.,& Tathan, R. L. (2009). Análise multivariada de dados.Porto Alegre: Bookman.
Leal, E. A.,Miranda, G. J.,Araújo, T. S.,&Borges, L. F. M.(2014).Estereótipos na Profissão Contábil: a opinião de estudantes e do público externo no triângulo mineiro. Contabilidade, Gestão e Governança, 17(1), 134-153. http://www.spell.org.br/documentos/ver/31901/estereotipos-na-profissao-contabil--a-opiniao-de-estudantes-e-do-publico-externo-no-triangulo-mineiro/i/pt-br.
Leal, E. A.,Soares, M. A.,& Sousa, E. G. (2008). Perspectivas dos formandos do curso de ciências contábeis e as exigências do mercado de trabalho.Revista Contemporânea de Contabilidade, 5(10), 147-159. http://www.spell.org.br/documentos/ver/35380/perspectivas-dos-formandos-do-curso-de-ciencias-contabeis-e-as-exigencias-do-mercado-de-trabalho-/i/pt-br.
Lemes, D. F.,& Miranda, G. J.(2014).Habilidades profissionais do contador preconizadas pela IFAC: um estudo com profissionais da região do triângulo mineiro.Advances in Scientific and Applied Accounting, 7(2),293-316. http://www.spell.org.br/documentos/ver/32120/habilidades-profissionais-do-contador-preconizadas-pela-ifac--um-estudo-com-profissionais-da-regiao-do-triangulo-mineiro/i/pt-br.
Marin, T. I. S.,Lima, S. J.,& Nova, S. P. C. C. (2014). Formação do contador: oque o mercado quer, é o que ele tem? um estudo sobre o perfil profissional dos alunos de Ciências Contábeis da FEA-USP.Contabilidade Vista & Revista, 25(2),59-83. http://www.spell.org.br/documentos/ver/35248/formacao-do-contador-----o-que-o-mercado-quer--e-o-que-ele-tem--um-estudo-sobre-o-perfil-profissional-dos-alunos-de-ciencias-contabeis-da-fea-usp/i/pt-br.
Marôco, J. (2010). Análise de equações estruturais. Perô Pinheiro: ReportNumber.
Martins, J. V.,Martins, Z. B.,& Morais, M. L. S.(2020).Atributos e habilidades do profissional contábil e a importância de seus serviços para a tomada de decisão empresarial.Revista Mineira de Contabilidade,20(1),5-18. https://doi.org/10.21714/2446-9114RMC2019v20n1t01.
Miranda, V. L.,&Faria, J. A.(2016).Caricaturas e estereótipos do contador: como a imagem do profissional de contabilidade vem sendo veiculada em um jornal de grande circulaçãono Brasil?RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economia, 15(3), 1087-1116. http://www.spell.org.br/documentos/ver/42911/caricaturas-e-estereotipos-do-contador--como-a-imagem-do-profissional-de-contabilidade-vem-sendo-veiculada-em-um-jornal-de-grande-circulacao-no-brasil-/i/pt-br.
Nunes, I. V.,Silva, T. D.,Miranda, G. J., &Leal, E. A.(2014).A percepção dos estudantes de Ensino Médiosobre as responsabilidades de um contador. Universo Contábil, 10(4), 144-161. https://proxy.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/4213.
Ott, E.,Cunha, J. V. A.,Cornacchione Júnior, E. B.,&Luca, M. M. M. (2011). Relevância dos conhecimentos, habilidades e métodos instrucionais na perspectiva de estudantes e profissionais da área contábil: estudo comparativo internacional.Contabilidade & Finanças,22(57), 338-356. https://doi.org/10.1590/S1519-70772011000300007.
Pagnoncelli, L. C. (2016). Habilidades e competênciasdo contador: percepção de profissionais, docentes e acadêmicos[Monografia de Graduação,Universidade Tecnológica Federal do Paraná].
Pires, C. B.,Ott, E.,& Damacena, C. (2009). “Guarda-livros” ou “parceiros de negócios”? uma análise do perfil profissional requerido pelo mercado de trabalho para contadores na Região Metropolitana de Porto Alegre (RMPA).Contabilidade Vista & Revista, 20(3), 157-187.http://www.spell.org.br/documentos/ver/8123/---guarda-livros----ou----parceiros-de-negocios-----uma-analise-do-perfil-profissional-requerido-pelo-mercado-de-trabalho-para-contadores-na-regiao-metropolitana-de-porto-alegre--rmpa-/i/pt-br.
Plumlee, D. H.,Kachelmeier, S. J.,Madeo, S. A.,Pratt, J. H.,& Krull, G.(2005).Report of the AAA/AAPLG ad hoc committee to assess the supply and demand for accounting Ph.D.s. New York: American Accounting Association. http://docplayer.net/8349536-Supply-and-demand-for-accounting-ph-d-s.html.
Resolução nº10, de16 de dezembro de2004.(2004).Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. Brasília. 2004. Recuperado em 1º demarçode2021,de http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12991.
Ribeiro, S.,Tisott, S. T.,Schuh, C.,Araújo, T. S.,& Francisco, A. L.(2021).Fatores constitutivos da escolha pela graduação de Ciências Contábeis. Gual:Gestão Universitária na América Latina,14(2), 165-186.https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e76165.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Silvio Paula Ribeiro, Sirlei Tonello Tisott , Ronaldo Pereira Ozuna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.