Self-regulation, motivation and quality of life of accounting students in remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2764747111212022021

Keywords:

accounting sciences students, remote learning, self-regulation, self-regulated learning strategies, Covid-19, motivation, quality of life

Abstract

Objective: To analyze how the use of self-regulated learning practices, the level of motivation in learning, and quality of life are correlated. Method: A quantitative and descriptive research was conducted by applying a questionnaire to 217 accounting undergraduates enrolled in four higher education institutions (HEIs) at Paraná. Results: Students reported feeling little motivated to study during remote education due to COVID-19 and experiencing relatively high levels of negative feelings (such as bad mood, anxiety, and/or depression). As for self-regulated learning strategies, “self-evaluation” and “self-consequence” were, respectively, the most and least used. Statistical correlations showed that student motivation is strongly correlated with quality-of-life factors such as “ability” and “concentration” to study, and these, in turn, were the items most correlated with self-regulated learning strategies. Contributions: These results highlight the importance of increasingly stimulating autonomous learning by using teaching approaches that promote motivation, reducing the levels of negative feelings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nágila Giovanna Silva Vilela, College of Business Administration and Economic Sciences, FACEC, Brazil.

Graduated in Business Administration at the Federal Institute of Minas Gerais, IFMG, Brazil.

Has a Master’s degree in Business Administration from the Paraná Federal University, UFPR, Brazil.

PhD in Business Administration from the University of São Paulo, USP, Brazil.

Professor and coordinator of the Administration undergraduate course at the Minas Gerais Federal University,

UFMG, Brazil.

Beatriz Negrelli da Silva, College of Business Administration and Economic Sciences, FACEC, Brazil.

Has a Master’s degree in Accounting Sciences from the Maringá State University, UEM, Brazil.

Specialist in Higher Education Teaching: Educational Technologies and Innovations from the Maringá Higher Education Center, UNICESUMAR, Brazil.

Specialist in Auditing, Accounting, and Accounting Expertise from the Center for Higher Education of Maringá, UNICESUMAR, Brazil.

Graduated in Accounting Sciences at the Maringá State University, UEM, Brazil.

Professor and Course Coordinator at Faculdade de Administração e Ciências Econômicas Ltda, FACEC, Brazil.

References

Aguiar, J. H. S., & Silva, A. C. R. (2017). Aprendizado autorregulado em contabilidade: uma análise comparativa entre discentes de modalidade presencial e a distância. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 16(48), 7-23.

Aguiar, J. H. S., Silva, A. C. R., & Silva, T. B. J. (2014). Aprendizagem autorregulada (SRL) no ensino à distância de contabilidade de custos. In Anais do XXI Congresso Brasileiro de Custos-ABC, 1-14.

Aguiar, J. H. S., Silva, A. C. R., & Soares, P. A. (2018). Análise demográfica e acadêmica da autorregulação da aprendizagem de estudantes de ciências contábeis de IES em Salvador. In Anais do XII Congresso AnpCont. https://www.anpcont.org.br/pdf/2018_EPC394.pdf

Arruda, E. P. (2020). Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede – Revista de Educação a Distância, 7(1), 257-275. https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.621

Becker, M. H. (2016). Autorregulação da aprendizagem em matemática: uma experiência com alunos de ensino médio [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório UnB. http://dx.doi.org/10.26512/2016.07.D.21630

Borba, P. L. O., Bassi, B. G. C., Pereira, B. P., Vasters, G. P., Correia, R. L., & Barreiro, R. G. (2020). Desafios ‘práticos e reflexivos’ para os cursos de graduação em terapia ocupacional em tempos de pandemia. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(3), 1103-1115. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoEN2110

Boruchovitch, E. (2008). A motivação para aprender de estudantes em cursos de formação de professores. Educação, 31(1), 30-38.

Catunda, M. A., & Ruiz, V. M. (2008). Qualidade de vida de universitários. Pensamento Plural, 2(1), 22-31.

Cerchiari, E. A. N. (2004). Saúde mental e qualidade de vida em estudantes universitários [Tese de Doutorado não publicada]. Universidade Estadual de Campinas.

Engelmann, E. (2010). A motivação de alunos dos cursos de artes de uma universidade pública do norte do Paraná. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina]. Biblioteca Digital Universidade Estadual de Londrina. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000158187

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4a ed.). Atlas.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., & Bond, A. (2020). As diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, 2(4), 1-12.

Lima Filho, R. N., Lima, G. A. S. F., & Bruni, A. L. (2015). Aprendizagem autorregulada em contabilidade: diagnósticos, dimensões e explicações. Brazilian Business Review, 12(1), 38-56. http://dx.doi.org/10.15728/bbr.2015.12.1.2

Maehr, M. L., & Meyer, H. A. (1997). Understanding motivation and schooling: Where we've been, where we are, and where we need to go. Educational Psychology Review, 9(4), 371-409. http://dx.doi.org/10.1023/A:1024750807365

Moreira, J. A., Henriques, S., & Barros, D. M. V. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 3(34), 351-364. https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123

Novak, E., Kozjak, S. K., & Perić, T. Š. (2021, maio). Overview of university accounting education practices during the COVID-19 pandemic in Europe. In 2021 IEEE Technology & Engineering Management Conference-Europe (TEMSCON-EUR) (pp. 1-7). IEEE.

Perassinoto, M. G. M., Boruchovitch, E., & Bzuneck, J. A. (2013). Estratégias de aprendizagem e motivação para aprender de alunos do Ensino Fundamental. Avaliação Psicológica, 12(3), 351-359.

Pereira, A. T. (2014). Métodos quantitativos aplicados à contabilidade. Intersaberes.

Pintrich, P. R. (1999). The Role of Motivation in Promoting and Sustaining Self-Regulated Learning. International Journal of Educational Research, 31(6), 459-470. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4

Raupp, F. M., & Beuren, I. M. (2003). Metodologia da pesquisa aplicável às ciências sociais. In Beuren, I. M. (Coord.), Como elaborar trabalho monográficos em contabilidade: teoria e prática (pp. 76-96). Atlas.

Reis, C. F., Miranda, G. J., & Freitas, S. C. (2017). Ansiedade e desempenho acadêmico: um estudo com alunos de ciências contábeis. Advances in Scientific and Applied Accounting, 10(3), 319-333.

Richardson, R. J. (2012). Pesquisa social: métodos e técnicas (3a ed.). Atlas.

Santos Junior, S. D. D., & Costa, F. J. (2014). Mensuração e escalas de verificação: uma análise comparativa das escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT – Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, 15, 1-16.

Santos Junior, V. B., & Monteiro, J. C. S. (2020). Educação e Covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, 2(24), 1-15.

Santos, L. A. F., Gaspari, S. S. L. C., & Marques, M. D. S. (2016). Pesquisa bibliométrica sobre os métodos de ensino em contabilidade. Caderno de Administração, 24(2), 60-71.

Schiff, M., Zasiekina, L., Pat-Horenczyk, R., & Benbenishty, R. (2021). COVID-related functional difficulties and concerns among university students during COVID-19 pandemic: a binational perspective. Journal of Community Health, 46(4), 667-675. https://doi.org/10.1007%2Fs10900-020-00930-9

Silva, T. B. J., Haag, S., Biavatti, V. T., & Lay, L. A. (2016). Estratégias de aprendizagem autorregulada em contabilidade: um estudo em duas instituições privadas do ensino superior catarinense. Revista Mineira de Contabilidade, 17(3), 5-15.

Silva, T. B. J., Lay, L. A., Hein, N., Biavatti, V. T., & Zonatto, V. C. S. (2017). As estratégias de aprendizagem autorregulada (SRL) no ensino EAD de contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 11(1), 90-109. https://doi.org/10.17524/repec.v11i1.1412

Silva, T. B. J., Sallaberry, J. D., Freitas, M. M., & Flach, L. (2020). As características dos discentes de Ciências Contábeis e as estratégias metacognitivas de aprendizagem autorregulada. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, 9(18), 1-17. https://doi.org/10.5902/2318133842375

Tarbone, D. G., Ferreira, J. L. N., & Pavão, J. A. (2018). Percepção dos discentes do curso de administração sobre fatores internos da instituição, qualidade de vida e desempenho acadêmico. REA – Revista Eletrônica de Administração, 17(2), 200-215.

Teodorescu, D., Aivaz, K. A., & Amalfi, A. (2022). Factors Affecting Motivation in Online Courses During the COVID-19 Pandemic: The Experiences of Students at a Romanian Public University. European Journal of Higher Education, 12(3), 332-349. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1972024

Valente, G. S. C., Moraes, É. B., Sanchez, M. C. O., Souza, D. F., & Pacheco, M. C. M. D. (2020). O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, 9(9), e843998153-e843998153. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8153

Zimmerman, B. J., & Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628. https://doi.org/10.3102/00028312023004614

Published

2022-12-06

How to Cite

Vilela, N. G. S., & Silva, B. N. da. (2022). Self-regulation, motivation and quality of life of accounting students in remote education. Revista Brasileira De Contabilidade E Gestão, 11(21), 021–037. https://doi.org/10.5965/2764747111212022021

Issue

Section

Articles