The perception of accounting students about the competences of the accountant
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316419010152021001Keywords:
Competencies, Accounting Professional, Graduation, Accounting SciencesAbstract
This study aimed to analyze the perception accounting students about the competences of the accountant. According to the methodology, this research is classified as quantitative, in relation to the approach, descriptive, as to the objectives and with regard to the procedures, it is a survey research. As a data collection instrument, a questionnaire was applied, based on research by Faotto and Jung (2018), Wollinger, Martins and Marinho (2018), Moura and Lima Filho (2019) and Silva et al. (2020), containing 11 (eleven) closed questions, validated by professors in the area and applied electronically in the period between August and September 2020. The population of this article was 335 students enrolled in 2020/2 in accounting of the community university in Santa Catarina, resulting in a sample of 111 respondents, representing 33.13% of the population. The collected data were tabulated using Google Forms® and descriptive statistics were used as a data analysis technique, according to the distribution of relative frequency. As main results, it can be observed that the perception of students about the competences of the accountant is in line with the provisions of Resolution CNE/CES 10, of December 16, 2004, which established the national curriculum guidelines for the accounting course. It was also found that the accounting course prepares its students adequately, demonstrating which skills and competencies they should develop and improve, with the aim of becoming accountants able to work in the labor market for the benefit of society as a whole.
Downloads
References
ADAM, C.; CUNHA, P. R.; BOFF, M. L. Competências do contador na perspectiva da tríade universidade, acadêmico e mercado de trabalho. Revista de Contabilidade da UFBA, v. 12, n. 3, p. 221-245, 2018.
ALVES, P. M.; SILVA, R. M.; SANTOS, S. S.; ROCHA NETO, I. V.; PINHEIRO, D. R. O.; COSTA, J. E. S.; LEAL, E. A. Habilidades e competências requeridas pelo mercado de trabalho para o profissional de contabilidade em Minas Gerais. Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaí, v. 5, n. 8, p. 14-28, 2016.
ARAUJO, M. R.; PUREZA, M. L. B. O. H.; SILVA, C. A. T. Lei nº 6.404/76: Uma análise dos principais avanços proporcionados à contabilidade no Brasil. Revista de Gestão e Contabilidade da UFPI, v. 2, n. 2, p. 17-32, 2016.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. Institui as diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf. Acesso em: 13 nov. 2020.
COSENZA, J. P.; GOMES, R. C.; DEVILLART, D. G. C. Habilidades e competências inerentes ao profissional da contabilidade no atual mercado de trabalho brasileiro. Revista Brasileira de Contabilidade, v. 214, n. 1, p. 32-57, 2015.
FAOTTO, C. L. F.; JUNG, C. F. Perfil e tendências profissionais no âmbito nacional e internacional: Um estudo acerca da percepção de acadêmicos de um curso de Ciências Contábeis do Vale do Paranhana – RS. Revista Eletrônica do Curso de Ciências Contábeis, v. 7, n. 1, p. 171-199, 2018.
GALVÃO, N. Percepção dos estudantes do ensino médio acerca do profissional contábil. Revista Evidenciação Contábil & Finanças, v. 4, n. 2, p. 40-53, 2016.
GOMES, J. K. O.; WALTER, S. A.; SOUTES, D. O. A institucionalização da imagem da profissão contábil: Percepção de gestores de micro e pequenas empresas. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 16, n. 40, p. 126-147, 2019.
MADRUGA, S. R.; COLOSSI, N.; BIAZUS, C. A. Funções e competências gerenciais do contador. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, v. 9, n. 2, p. 182-191, 2016.
MARCHALEK, A. L.; BERTOLLO, D. L.; CASTILHOS, N. C.; CAMARGO, M. E. Perfil do contador na atualidade: Um estudo exploratório na região metropolitana da Serra Gaúcha. In: MOSTRA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, PÓS-GRADUAÇÃO, PESQUISA E EXTENSÃO, 16, 2016, Caxias do Sul/RS. Anais [...]. Caxias do Sul: UCS, 2016.
MOURA, M. M. S. G.; LIMA FILHO, R. N. A percepção dos alunos do curso de Ciências Contábeis quanto a sua formação acadêmica em relação ao mercado de trabalho. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 1, p. 386-415, 2019.
OLIVEIRA, B.; BENETTI, J. E. Importância do profissional da contabilidade na gestão de micro e pequenas empresas localizadas em Chapecó/SC. Revista Científica Tecnológica, v. 5, n. 2, p. 178-196, 2016.
OLIVEIRA, M. Q.; PIZANNI, M. A.; FARIA, J. A. A interdisciplinaridade na formação do contador e sua contribuição para o desenvolvimento de competências no âmbito organizacional. Revista de Estudos Contábeis, v. 6, n. 11, p. 23-45, 2017.
PARSONS, S.; DAVIDOWITZ, B.; MAUGHAN, P. Developing professional competence in accounting graduates: An action research study. South African Journal of Accounting Research, v. 1, n. 1, p. 161-181, 2020.
PEREIRA, J. T. O papel do contador no processo de desenvolvimento e crescimento brasileiro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 1, n. 4, p. 674-686, 2017.
REIS, A. O.; SEDIYAMA, G. A. S.; MOREIRA, V. S.; MOREIRA, C. C. Perfil do profissional contábil: Habilidades, competências e imagem simbólica. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 12, n. 25, p. 95-116, 2015.
SILVA, M.; SILVA, A. P. F. Perfil dos profissionais de contabilidade demandado pelo mercado de trabalho no Brasil. Revista Eletrônica de Ciências, v. 11, n. 1, p. 183-203, 2018.
SILVA, P. R. A.; NASCIMENTO, Í. C. S.; MIRANDA, M. C.; MELO, G. C. V.; SILVA, S. L. P. A contabilidade como ferramenta de auxílio às finanças pessoais: Perspectiva dos discentes de Ciências Contábeis. Revista Gestão e Organizações, v. 5, n. 2, p. 89-114, 2020.
SILVA, R. A. C. História da escola brasileira de contabilidade até o surgimento da primeira doutrina contábil positiva. In: CONGRESSO DOS TÉCNICOS OFICIAIS DE CONTAS, 5, 2015, Lisboa/Portugal. Anais [...]. Lisboa: OTOC, 2015.
SILVEIRA, J. S.; KAMIMURA, A. M.; GOMES, D. C. M.; SLOMSKI, V. G. Competências profissionais requeridas e exigidas no exame de certificação da profissão contábil. Revista Liceu On-Line, v. 9, n. 1, p. 109-133, 2019.
SOUZA, M. F.; PINTO, L. G.; BORGES, A. F. S.; SANTOS, I. D. M.; SOUZA, A. V. N. Um estudo sobre a importância do profissional de contabilidade para o crescimento de pequenas empresas. In: CONGRESSO DE GESTÃO, NEGÓCIOS E TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO, 2, 2018, Aracaju/SE. Anais [...]. Aracaju: UNIT, 2018.
WOLLINGER, H.; MARTINS, Z. B.; MARINHO, S. V. Relação entre estilos de aprendizagem e a percepção das competências adquiridas: Um estudo com discentes do curso de graduação em Ciências Contábeis. In: ENCONTRO DA ANPAD, 42, 2018, Curitiba/PR. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPAD, 2018.
YANTO, H.; FAM, S. F.; BAROROH, N.; JATI, K. W. Graduates' accounting competencies in global business: Perceptions of indonesian practitioners and academics. Academy of Accounting and Financial Studies Journal, v. 22, n. 3, p. 1-17, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gustavo Santos Delfino, Victor Amaral Floriano, Carlos Eduardo Araújo da Silva, Zilton Bartolomeu Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.