The exhibition spaces and their contradictions: possibilities of dialogue with schools
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0004Keywords:
Art education, Exhibition spaces, Contemporary art, Teacher trainingAbstract
The relationship between art museums and public schools is permeated by historical challenges: On the one hand, museums have assumed a pedagogical function since their modern origins, but they have historically acted as instruments of legitimization of an elitist and hegemonic cultural vision. On the other hand, public schools face structural limitations in ensuring systematic access to artistic productions. This article aims to problematize how the connection between art teachers and exhibition spaces can broaden students' aesthetic repertoire, taking as reference data from the Research Project Contemporary Art Exhibition Spaces, Dialogues with Virtual Training Environments, and the Teacher Training Observatory in the Scope of Art Education, both linked to the Center for Arts, Fashion, and Design at UDESC. The research, grounded in historical-dialectical materialism, combined a bibliographic review, documentary analysis, and project data, articulating: a) considerations regarding the role of art museums as didactic spaces, with an emphasis on disputes during the Cold War and the role of MASP; b) the limits and challenges faced by art teachers in the face of the precariousness of teaching work and unequal access to cultural spaces; c) the results of the training course in contemporary art offered within the scope of the project, which aimed to broaden the critical and aesthetic repertoire of basic education teachers. It is concluded that the rapprochement between schools and museums depends on effective public policies, infrastructure, continuing education and the recognition of art as a formative right.
Downloads
References
ACASO, María; MEGÍAS, Clara. Art thinking: cómo el arte puede transformar la educación. Madrid: Ed. Paidós Educación, 2017.
AGAMBEN, G. Arqueologia da obra de arte. Transliteração e tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Princípios. Revista de Filosofia. Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Natal (RN): v. 20, n. 34, julho/dezembro 2013. p. 349-361.
BEMVENUTI, A. Museus e educação em museus – História, metodologias e projetos, com análises de caso: museus de arte contemporânea de São Paulo, Niterói e Rio Grande do Sul. Dissertação. Porto Alegre: UFRGS, 2004. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/49164/000835365.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=2.10>. Acesso em: 16 fev. 2025.
BRENDARIOLLI, R. Das lembranças de Suzana Rodrigues. Tópicos modernos de arte e educação. 1ª. ed. Vitória: EDUFES, 2007.
CANAS, A. T. MASP: museu laboratório. Projeto de museu para a cidade, 1947-1957. Tese – Universidade de São Paulo, São Paulo: 2010. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16136/tde-17062010-092757/fr.php:. Acesso em: 26 mar. 2025.
CAUQUELIN, A. Arte contemporânea, uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
DASARTES. O MASP se destaca na lista do Google com as instituições mais buscadas do ano. Dasartes, 12 dez. 2024. Disponível em: https://dasartes.com.br/de-arte-az/masp-se-destaca-em-lista-do-google-com-as-instituicoes-mais-buscadas-do-ano/. Acesso em: 28 mar. 2025.
FERNANDES, V. P. A formação de professores de artes visuais: impactos políticos contemporâneos. Cadernos de pesquisa em educação. Vitória - ES: PPGE/UFES, a.18, v.23, n.54, p.153, 2021.
FONSECA DA SILVA, M. C. R.; ANVERSA, Priscila. Ação educativa em espaços culturais: perspectivas sócio-históricas em debate. Cadernos CEDES. Impresso. UNICAMP: v. 42, p. 61-72, 2022.
FONSECA DA SILVA, M. C. R. Formação inclusiva para museus de Santa Catarina: um percurso de variadas possibilidades. Florianópolis: Editora da UDESC, 1. ed., v.1, 2022.
FONSECA DA SILVA, M. C. R.; GONDIM, J. P. (Orgs.). As condições de trabalho do professor de arte: um estudo do Observatório no Âmbito do Ensino de Arte. Florianópolis: Editora AAESC, 2023.
FONSECA DA SILVA, M. C. R.; OLIVEIRA, V. L.; PERINI, J. A. Professores de artes visuais e a pandemia da Covid-19. Momento – Diálogos em educação, v. 30, p. 99-122, 2021.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
HILLESHEIM, G. B. D. Mercado de arte e sua interface com o trabalho docente: estratégias do capitalismo cultural. Tese - Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Florianópolis, 2018. Disponível em https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000046/00004644.pdf . Acesso em 12 mar. 2025.
LUKÁCS, G. Estética: a peculiaridade do estético. São Paulo: Ed. Boitempo, vol.1, 2023.
MASP. Relatório anual de atividades MASP 2023. Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, São Paulo: 2024. Disponível em https://assets.masp.org.br/uploads/about-governance-items/Kt7DXsUv3CGjwQduMn53dX219fvs6OOK.pdf#page=48.08 . Acesso em: 19 mar. 2025
OLIVEIRA, V. L. Arte e formação humana? Limites do ensino de arte em contexto de expropriação docente. In: FONSECA DA SILVA, M. C. R.; GONDIM, J. P. (Orgs.). As condições de trabalho do professor de arte: um estudo do Observatório no Âmbito do Ensino de Arte. Florianópolis: Editora AAESC, 2023. p. 152-164.
PISANI, D. O trianon do MAM ao MASP: arquitetura e política em São Paulo (1946-1968). São Paulo: Ed.34, 2019.
RIDENTI, M. O segredo das senhoras americanas: intelectuais, internacionalização e financiamento na Guerra Fria cultural. São Paulo: Editora Unesp, 2022.
SILVA, M. H. G.; ALAMBERT JUNIOR, F. C. A política externa estadunidense e os museus de arte moderna de São Paulo. In: ASSUMPÇÃO, A. L. et al. Patrimônios e imaginários. São Carlos: IAU/USP, 2024. Disponível em: https://ppgsa.s3.sa-east-1.amazonaws.com/61474a2b0867bc7f3a95d2610cccda42.pdf#page=239. Acesso em: 15 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Cristina Silva, Janaina Enck, Micheline Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo