The exhibition spaces and their contradictions: possibilities of dialogue with schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0004

Keywords:

Art education, Exhibition spaces, Contemporary art, Teacher training

Abstract

The relationship between art museums and public schools is permeated by historical challenges: On the one hand, museums have assumed a pedagogical function since their modern origins, but they have historically acted as instruments of legitimization of an elitist and hegemonic cultural vision. On the other hand, public schools face structural limitations in ensuring systematic access to artistic productions. This article aims to problematize how the connection between art teachers and exhibition spaces can broaden students' aesthetic repertoire, taking as reference data from the Research Project Contemporary Art Exhibition Spaces, Dialogues with Virtual Training Environments, and the Teacher Training Observatory in the Scope of Art Education, both linked to the Center for Arts, Fashion, and Design at UDESC. The research, grounded in historical-dialectical materialism, combined a bibliographic review, documentary analysis, and project data, articulating: a) considerations regarding the role of art museums as didactic spaces, with an emphasis on disputes during the Cold War and the role of MASP; b) the limits and challenges faced by art teachers in the face of the precariousness of teaching work and unequal access to cultural spaces; c) the results of the training course in contemporary art offered within the scope of the project, which aimed to broaden the critical and aesthetic repertoire of basic education teachers. It is concluded that the rapprochement between schools and museums depends on effective public policies, infrastructure, continuing education and the recognition of art as a formative right.

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Author Biographies

Maria Cristina Silva, UDESC

Departamento de Artes Visuais - CEART - PPGAV - UDESC

Janaina Enck, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

xx

Micheline Raquel de Barros, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda em Educação da UDESC - FAED (2024). Professora do Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC- Campus Canoinhas (2016). Autora do livro "Vera Sabino: Intuição e Arte" pela Editora Letras Contemporânea.(2011) .Coordenadora do Núcleo de Cultura e Arte - NuCA e do Núcleo de Educação a Distância - NEaD do campus Canoinhas (2017-2022).Professora do Curso de Especialização Lato Sensu Educação e Diversidade - IFSC. (2019-atual) Membro do Grupo de Pesquisa IDD - Identidade e Desenvolvimento CNPQ. Membro do Conselho Municipal de Cultura de Canoinhas (2017-2021l). Possui Mestrado em Educação e Cultura (2006), com dissertação na área de Historia da Arte em Santa Catarina, é especialista em Linguagem Plástica Contemporânea(2001) e graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas (1997), UDESC. Trabalhou na rede municipal de Ensino de Florianópolis como coordenadora da área de Artes VIsuais. Foi professora colaboradora no Centro de Artes CEART UDESC (2001e 2013) e professora colaboradora do Centro de Educação a Distância CEAD UDESC (2002 a 2008 e 2012). Autora do Caderno pedagógico EAD Arte e Desenvolvimento Infantil. Foi Presidente da Associação dos Arte-Educadores de Santa Catarina - AAESC 2008-2009 e representou os Arte-educadores no Conselho Estadual de Cultura CEC entre 2008 e 2009. Criou a carteira do Arte educador que identifica o profissional, professor de Artes, de qualquer linguagem a entrar com descontos em eventos culturais (2009). Atualmente é representante da AAESC na FAEB - Federação de Arte-Educadores do Brasil e coordena o grupo de arte-educadores do IFSC

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Published

2025-10-10

How to Cite

SILVA, Maria Cristina; ENCK, Janaina; DE BARROS, Micheline Raquel. The exhibition spaces and their contradictions: possibilities of dialogue with schools . Palíndromo, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 1–23, 2025. DOI: 10.5965/2175234617422025e0004. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/27369. Acesso em: 13 oct. 2025.