Under noise: sonic clues, wanderings, detours and obstacles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616402024e0003

Keywords:

Contemporary art, Sound Art, 1980s art, Bioconceptualism, artist-etc

Abstract

In this text, I present various moments of the the unfolding of my artistic practice, in a journey that begins in the 1980s and extends to the current period. It highlights the importance of conceptual elaboration as one of the working tools of contemporary artists, when conducted in close proximity to the material formulations at play and the formal solutions adopted. At each moment, we try to emphasize the presence of sound layers, whose activation is always significant and relevant within the ongoing actions. The artistic actions are taken as ‘noisy’, always implying a variety of sonic solutions and different ways of listening.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Roclaw  Basbaum, Univeridade Federal Fluminense - UFF

Professor Titular-Livre do Departamento de Arte da Universidade Federal Fluminense; pesquisador do PPGCA-UFF e do PPGARTES-UERJ. Artista, pesquisador e escritor, participa regularmente de exposições e projetos desde 1981. Atua a partir da investigação da arte como dispositivo de relação e articulação entre experiência sensória, sociabilidade e linguagem. Publicou Diagrams, 1994 – ongoing (Errant Bodies Press, 2016). Autor de Manual do artista-etc (Azougue, 2013) e Além da pureza visual (Zouk, 2006). Organizou a coletânea Arte Contemporânea Brasileira - texturas, dicções, ficções, estratégias (2a Ed. Circuito / Hedra, 2021). Professor Visitante da Universidade de Chicago (2013). 

References

BASBAUM, Ricardo. Considerações Críticas sobre a Nova Pintura e Alguns Aspectos de sua Emergência no Brasil, particularmente no Rio de Janeiro. Monografia de Especialização em História da Arte e Arquitetura no Brasil, PUC-RJ, orientação de Fernando Cocchiarale, 1988a.

BASBAUM, Ricardo. Pintura dos Anos 80: Algumas Observações. Gávea, nº 6, Rio de Janeiro, 1988b.

BASBAUM, Ricardo. I love etc-artists, in HOFFMANN, Jens (Org.), The next Documenta should be curated by an artist. Frankfurt, Revolver Books, 2004.

BASBAUM, Ricardo. Amo os artistas-etc, in MOURA, Rodrigo (Org.). Políticas Institucionais, Práticas Curatoriais, Belo Horizonte, Museu de Arte da Pampulha, 2005.

BASBAUM, Ricardo. Projeto NBP: algumas pistas de um programa em processo, in FRANCA, Patrícia e NAZARIO, Luiz (Orgs.). Concepções contemporâneas da arte. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2006a.

BASBAUM, Ricardo. Migração das palavras para a imagem, in Além da Pureza Visual, Porto Alegre, Zouk, 2006b, p.29, p.32.

BASBAUM, Ricardo (Org.). Dossiê A Moreninha. 2009. Disponível em: https://rbtxt.files.wordpress.com/2010/01/dossie_moreninha.pdf. Acesso 25/04/2024.

BASBAUM, Ricardo. Hermenêutica do Artista, programa de curso. PPGARTES-UERJ, 2012.

BASBAUM, Ricardo. Manual do artista-etc. Rio de Janeiro, Azougue, 2013.

BASBAUM, Ricardo. emails (25_bienal_SP2_x2.pdf). Periódico Permanente, v. 3, n. 5, 2014.

http://www.forumpermanente.org/revista/numero5/textos/emails-ricardo-basbaum. Acesso em 02/05/2024.

BASBAUM, Ricardo. Anotações de preparação do projeto subhidroinfraentre. Manuscrito, não publicado, 2021.

BASBAUM, Ricardo. Tropicalismo, depois: da geleia adversa à adversa geleia, in SALGADO, Cristina e ARAUJO, Inês de (Orgs.). OSREVNI INVERSO, Rio de Janeiro, NAU Editora [e-book], 2022, pp.217-237.

CAESAR, Rodolfo. Som não é uma coisa em si, e sim o transporte de coisas que vazam, Revista Música, v. 20 n. 1, Universidade de São Paulo,

CAIAFA, Janice. Movimento Punk na Cidade - A Invasão dos Bandos Sub. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor, 1985.

DACOSTA, Alexandre e BASBAUM, Ricardo. Filipeta Manifesto. Panfleto de distribuição aberta, tiragem ilimitada, 1984.

DELEUZE, Gilles. Post-scriptum sur les sociétés de contrôle, Pourparlers. Paris, Minuit, 1990, pp. 240-247.

FRANCA, Patrícia e NAZARIO, Luiz (Orgs.). Concepções contemporâneas da arte. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2006.

HOFFMANN, Jens (Org.), The next Documenta should be curated by an artist. Frankfurt, Revolver Books, 2004.

HOLMES, Brian. Investigações extradisciplinares – Para uma nova crítica das instituições, Concinnitas, ano 9, vol 1, nº 12, julho 2008.

LAZZARATO, Maurizio e NEGRI, Antonio. Trabalho Imaterial: formas de vida e produção de subjetividade. Rio de Janeiro, DP&A, 2001, pp. 25-33.

LYOTARD, Jean-François. Libidinal Economy. Bloomington, Indiana University Press, 1993, pp. 248-249.

MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória, Letras, nº 26, Língua e Literatura: Limites e Fronteiras, PPGL-UFSM, junho 2003.

MOURA, Rodrigo (Org.). Políticas Institucionais, Práticas Curatoriais, Belo Horizonte, Museu de Arte da Pampulha, 2005.

ONG, Walter. Orality and literacy: the technologizing of the word. Nova York, Routledge, 2002.

QUINDERÉ, Natália, REINALDIM, Ivair e MOSQUEIRA, Bernardo. Visorama, a entrevista. Rio de Janeiro, Concinnitas, v.20, n.36, dezembro de

, pp. 60-98. https://www.e-publicacoes.uerj.br/concinnitas/article/view/47955. Acesso em: 25/04/2024.

SALGADO, Cristina e ARAUJO, Inês de (Orgs.). OSREVNI-INVERSO, Rio de Janeiro, NAU Editora [e-book], 2022.

SANTOS, Joaquim Ferreira dos. Eles querem aparecer. Jornal do Brasil, 09/11/1984.

SEARA, Izabel Christine, NUNES, Vanessa Gonzaga e LAZZAROTTO-VOLCÃO, Cristiane. Fonética e Fonologia do português brasileiro. São Paulo, Contexto, 2015, p. 45.

TORRES, Fernanda Lopes e SILVA, Martha Telles Machado da. Carlos Zilio (Entrevista), in O Papel da Crítica na Formação de um Pensamento Contemporâneo na Década de 1970, NAU Editora, 2023, p. 184.

VELHO, Gilberto. Individualismo e Cultura. Rio de Janeiro, Zahar, 1981.

Published

2025-03-07

How to Cite

BASBAUM, Ricardo Roclaw . Under noise: sonic clues, wanderings, detours and obstacles. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 40, p. 1–37, 2025. DOI: 10.5965/2175234616402024e0003. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/26330. Acesso em: 4 sep. 2025.