Step-interviews: an artist's book in displacements through the city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615372023e0013

Keywords:

walking interview, ethnography, education, art, transdisciplinarity

Abstract

This article revisits the method of step-interviews, which gave rise to the artist book Cidade Passo, years after its publication, proposing a re-reading that shifts the work from its initial approach to ethnography towards the notion of education of attention. In developing this analysis, I relate the step-interviews to the image of "string figures" proposed by Donna Haraway to think collaborative systems among living beings and the notion of the footpath as design and architectural object, based on the reflections of Jacques and Careri. Finally, I rewrite one of the experiences made in the context of the book production in São Paulo, and propose a dialogue of this with a new trail, made in 2020, this time in Salvador, using a mode of writing in first person that identifies with the notion of "f(r)iccional academic writing".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vânia Medeiros Moreira, University of São Paulo

Pós-doutoranda em artes pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro – UERJ. Membro do grupo de pesquisa Motim – Mito, rito e cartografias feministas nas artes. Lattes: https://lattes.cnpq.br/2467395476705784. E-mail: vanymedeiros@gmail.com.

References

ALMEIDA, Sónia Vespeira. Antropologia e práticas artísticas em Portugal. Cadernos de Antropologia, v. 1, p. 73-83, 2013. DOI: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.493

HARAWAY, Donna. Staying with the trouble. Making Kin in the Chthulucene. Duke University Press. Durham and London, 2016. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

INGOLD, Tim. Antropologia e/ como educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

INGOLD, Tim. Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da antropologia. Educação, v. 39, n. 3, p. 404-411, 22 dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21690

INGOLD, Tim. Lines. A brief history. Routledge: New York, 2007.HARAWAY, Donna.

LYRA, Luciana de Fatima Rocha Pereira. Escrita acadêmica performática... Escrita F(r)iccional: Pureza e perigo. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020. DOI: https://doi.org/10.5965/14145731023820200033

CARERI, Francesco. Walkscapes. O caminhar como prática estética. São Paulo: Editora G. Gili, 2013.

JACQUES, P.B. Elogio aos Errantes. Salvador: EDUFBA, 2012. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523208707

MOREIRA, Vânia Medeiros. Cidade passo: conversações entre arte, design e etnografia. 2017. Dissertação (Mestrado em Design e Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. doi:10.11606/D.16.2018.tde-09062017-104457. Acesso em: 2020-10-20. DOI: https://doi.org/10.11606/D.16.2018.tde-09062017-104457

EVANS, James; JONES, Phill. The walking interview: Methodology, mobility and place. In Applied Geography, n. 31, p. 849 - 858, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2010.09.005

FOSTER, Hal. O retorno do real: A vanguarda no final do século XX. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

Published

2023-11-20

How to Cite

MOREIRA, Vânia Medeiros. Step-interviews: an artist’s book in displacements through the city. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 37, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5965/2175234615372023e0013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041. Acesso em: 4 nov. 2025.