“2021: spell to be invisible”, invention, partnership and inventivity between artists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615372023e0007

Keywords:

Jota Mombaça, Michelle Mattiuzzi, Art Biennale, performance, contemporary art

Abstract

This article analyzes the performance “2021: Spell to be invisible” (2019), performed by the artists Jota Mombaça and Michelle Mattiuzzi and, later, exhibited in 2021 at the 34th Bienal of São Paulo. The interpretation will start from Mombaça's texts that reflect on the language of performance, the use of writing and the questions regarding the process of framing differences within the world of art. The argument is completed with testimonials from the artists themselves about the work and the way they understand their acting. In parallel, we bring the contribution of authors such as Michel Foucault, Judith Butler, Giorgio Agamben and Sílvio de Almeida to think about the place of racialized bodies in institutionalized environments, taking into account visibility policies and the right to opacity, a concept by Édouard Glissant that we approach the work of the artists. As final notes, we observe that the performance analyzed marks the tensions around the occupation of dissident and racialized bodies in spaces of power, which recurrently want them to be docile and controlled.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Lopes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Produtor audiovisual, mestre em Linguagens, Mídia e Arte pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Graduado em Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário FECAP. E-mail: jeanlopesvideo@gmail.com.

Tarcisio Torres Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professor pesquisador da Escola de Linguagem e Comunicação da PUC-Campinas. Docente do PPG em Linguagens, Mídia e Arte. Doutor em Artes Visuais pela Unicamp, com estágio no departamento do Estudos Culturais, Goldsmiths College, Universidade de Londres. E-mail: tarcisio.silva@puc-campinas.edu.br.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? e outros ensaios. Tradução: Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó (SC): Argos, 2009.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. (Feminismos Plurais).

BARTHES, Roland. O império dos signos. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero ¬– Feminismo e subversão da identidade. Tradução: Renato Aguiar. 16a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra. Tradução: Sergio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

FOUCAULT, Michel. O belo e o perigo. Tradução: Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

GLISSANT, Édouard. Poética da relação. Tradução: Marcela Vieira e Eduardo Jorge de Oliveira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

LEITE, Bianca. O deslocamento do corpo livre na obra das artistas Musa Michelle Mattiuzzi e Zanele Muholi. SP-Arte, Editorial, São Paulo, 07 ago. 2019. Disponível em: https://www.sp-arte.com/editorial/o-deslocamento-do-corpo-livre-na-obra-das-artistas-musa-michelle-mattiuzzi-e-zanele-muholi/. Acesso em: 10 abr. 2022

MATTIUZZI, Michelle. Michelle Mattiuzzi fala sobre a performance como ato político. [Entrevista concedida a] João Gabriel Tréz. Vida&Arte, São Paulo, 7 out. 2022. Disponível em: https://mais.opovo.com.br/jornal/vidaearte/2018/03/musa-michelle-mattiuzzi-fala-sobre-a-performance-como-ato-politico.html. Acesso em: 29 dez. 2022.

MATTIUZZI, Michelle. Merci beaucoup, blanco! Escrito experimento fotografia performance. Issuu, 9 dez. 2016. Disponível em: https://issuu.com/amilcarpacker/docs/merci_beaucoup__blanco_michelle_mat. Acesso em: 28 dez. 2022.

MIYADA, Paulo. Um verso, muitos poemas. 34ª Bienal, São Paulo, 27 fev. 2020. Disponível em: http://34.bienal.org.br/post/7462. Acesso em: 16 maio 2022.

MOMBAÇA, Jota. África nas artes. Youtube, 02 out. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vztLJfJYPYs&ab_channel=%C3%81fricanasArtes. Acesso em: 11 abr. 2022.

MOMBAÇA, Jota. Não vão nos matar agora. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MOMBAÇA, Jota. O curador suíço Hans Ulrich Obrist entrevista a artista Jota Mombaça. [Em entrevista a] Hans Ulrich Obrist. Zoom, 28 maio 2021. Disponível em: https://revistazum.com.br/radar/obrist-entrevista-jota-mombaca/. Acesso em: 10 abr. 2022.

Published

2023-10-19

How to Cite

LOPES, Jean; SILVA, Tarcisio Torres. “2021: spell to be invisible”, invention, partnership and inventivity between artists. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 37, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5965/2175234615372023e0007. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23993. Acesso em: 20 may. 2024.