"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614342022162

Keywords:

photography, memory, temporalities, landscape, disaster

Abstract

This article analyzes the disaster occurred in Córrego do Feijão (Brumadinho-MG) from the visual work When Time Lasts a Ton, by the artists Bárbara Lissa and Maria Vaz, who compose the duo Paisagens Móveis. Emphasizing the importance of reconstructing the events and traumas of the past so that it is possible to build other futures, the work makes visible, through an experimental photographic process, the ghosts of this place devastated by the mining greed, covered by mud and by an atmosphere taken by the ore dust daily spread by the trains. Through the act of making visible the remains of the event it is possible to have, even if symbolically, a farewell.

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Author Biographies

Bárbara Lissa de Campos, Federal University of Minas Gerais

Artista-pesquisadora, mestranda em artes pela EBA/ UFMG, graduada em Artes Plásticas pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2019) e graduada em Letras (licenciatura do português) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Em 2016 co-fundou o Duo Paisagens Móveis; seus projetos perpassam a imagem fotográfica e em movimento, tratando de temas como memória, esquecimento, ficção e autoficção poética

Maria Figueiredo Vaz, Federal University of Minas Gerais

Mestranda no programa de pós-graduação em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (conceito 6), na linha de pesquisa "Artes Visuais", sob a orientação da Profª Drª Patrícia Azevedo. Graduada em Artes Plásticas pela UEMG (Guignard). Desenvolve sua pesquisa e trabalhos dentro das artes buscando uma criação híbrida, a partir principalmente da fotografia e do arquivo por meio experimentações entre imagem e palavra, processos artesanais, analógico e digital e apropriação de imagens para tratar a temática da memória, suas lacunas, e os limites entre ficção, documental e imaginário. Possui experiência em pesquisa e docência (cursos de fotografia) e como artista visual e fotógrafa.

Rachel Cecília de Oliveira, Federal University of Minas Gerais

Rachel Cecília de Oliveira is Adjunct Professor of the School of Fine Arts at the Federal University of Minas Gerias – UFMG/Brazil and a collaborator in the Post-graduation Program in Arts at the State University of Minas Gerias – UEMG/Brazil. She was editor of the ArteFilosofia journal (UFOP), served on the board of the Brazilian Association of Aesthetics - ABRE - for two terms and was a visiting professor at the Université Paris I - Pantheon-Sorbonne . She works on the intersections between philosophy, theory and history of the arts with emphasis on decolonial thinking. Works as critic and curator.

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Links

https://mg.cut.org.br/noticias/crime-da-vale-em-brumadinho-dois-anos-de-falta-de-transparencia-e-impunidade-79ed

https://mab.org.br/2022/01/25/nota-bacia-do-paraopeba-3-anos-do-crime-da-vale-em-brumadinho-e-a-luta-por-justica-continua/

https://www.jornaldocomercio.com/_conteudo/2015/12/politica/469953-apagamento-da-memoria-se-perpetua-no-brasil-afirma-seligmann-silva.html

https://veja.abril.com.br/economia/36-barragens-estao-em-nivel-de-alerta-29-sao-da-vale/

Vídeos

Tempo Partido, 2021. duo Paisagens Móveis

Published

2022-09-01

How to Cite

CAMPOS, Bárbara Lissa de; VAZ, Maria Figueiredo; OLIVEIRA, Rachel Cecília de. "Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 162–187, 2022. DOI: 10.5965/2175234614342022162. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22231. Acesso em: 18 may. 2024.