Decolonial curatorial practices in dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614342022115

Keywords:

Curatorship, Art History , Exhibition, Activism , Decoloniality

Abstract

This paper seeks to reflect about curatorial procedures resulting from recent discussions and revisions in the history of art, as well as in museum collections. In order to contextualize the reflections on these practices, the theoretical basis establishes discussions with authors such as Ivan Muñiz-Reed, Lucy Lippard, Tomislav Šola, among others. It analyzes interviews carried out by the authors of this paper with Brazilian curators Carollina Lauriano, Igor Simões, Luciara Ribeiro and Pollyana Quintella, considering a decolonial turn in progress. Different practices and approaches are presented in which curatorship and theoretical research assume activist positions and recover the names and works by historically discriminated and rejected artists. When studying different strategies and perspectives, a panorama of possibilities is outlined in which we can analyze what has already been done, recognize what is under construction and project futures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ananda Carvalho, Federal University of Espírito Santo

Ananda Carvalho é curadora e professora adjunta no Departamento de Artes
Visuais da Universidade Federal do Espírito Santo e Doutora em Comunicação e Semiótica
pela PUC-SP (Bolsa CNPq). Sua área de pesquisa concentra-se na arte contemporânea com
ênfase em curadoria, histórias e processos de criação de exposições. É coordenadora da
Plataforma de Curadoria [que engloba as atividades do projeto de extensão Processos de
Criação em Curadoria (UFES) e do grupo de pesquisa Curadoria e Arte Contemporânea
(CNPq/UFES)], da Galeria de Arte Espaço Universitário (GAEU-UFES) e coordenou a Galeria de Arte e Pesquisa (GAP-UFES) durante 2020 e 2021.

Larissa Megre Wanderley Cordeiro, Federal University of Espírito Santo

Graduanda da Licenciatura em Artes Visuais na UFES, foi bolsista de iniciação científica pela CNPq (2020/21) e FAPES (2019/20) com pesquisa nas áreas de Curadoria e História da Arte. Integrante do projeto de extensão "Processos de Criação em Curadoria" e do grupo de pesquisa “Curadoria e Arte Contemporânea” na UFES. Atualmente é bolsista no programa de extensão da Galeria de Arte e Pesquisa (GAP-UFES).

References

ANJOS, Moacir. Por uma curadoria menor. In: Contraditório: arte, globalização e pertencimento. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.

COCOTLE, Brenda Caro. Nós prometemos descolonizar o museu: uma revisão crítica da política museal contemporânea. In: MASP e AFTER All (org.). Arte e Descolonização. 2019, São Paulo: MASP. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-X87a1s0ahKuQghS3VJ4D.pdf. Acesso em 11 jun. 2021.

ELEISON, Keyna. Uma conversa com Keyna Eleison. Entrevista com Keyna Eleison. Entrevistadora: Marina Dias Teixeira. Publicada em 25 jun. 2021. SP-ARTE 365, 2021. Disponível em: https://www.sp-arte.com/editorial/uma-conversa-com-keyna-eleison/. Acesso em 11 jul. 2021.

LAURIANO, Carollina. Questionário sobre práticas coloniais e curadoria. Entrevista com Carollina Lauriano. Entrevistadora: Larissa Megre Wanderley Cordeiro. 14 abr. 2021.

LIPPARD, Lucy Rowland. O que queremos dizer? Como queremos dizê-lo?. IN: DUARTE, Luisa (org.). 21a Bienal de Arte Contemporânea Sesc_Videobrasil: Comunidades Imaginadas: Leituras. São Paulo: SESC, 2019.

MUÑIZ-REED, Ivan. Pensamentos sobre práticas decoloniais no giro decolonial. In: Arte e Descolonização. 2019, São Paulo. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-oaZHEcCANVB14Q4TP69c.pdf. Acesso em 11 jun. 2021.

QUINTELLA, Pollyana. Questionário sobre práticas coloniais e curadoria. Entrevista com Pollyana Quintella. Entrevistadora: Larissa Megre Wanderley Cordeiro. 02 jan. 2021.

RIBEIRO, Luciara. Questionário sobre práticas coloniais e curadoria. Entrevista com Luciara Ribeiro. Entrevistadora: Larissa Megre Wanderley Cordeiro. 21 abr. 2021.

RUEDA, Ana Sol González. Decolonial Exhibition Making: Mafavuke’s Trial and Other Plant Stories. IN: SOARES, Bruno Brulon. Descolonizando a Museologia. Paris: ICOM/ICOFOM, 2020.

SIMÕES, Igor. Questionário sobre práticas coloniais e curadoria. Entrevista com Igor Simões. Entrevistadora: Larissa Megre Wanderley Cordeiro. 02 mar. 2021.

SIMÕES, Igor Moraes. Montagem fílmica e exposição: vozes negras no cubo branco da arte brasileira. Tese (Doutorado em Artes Visuais) - UFRGS. Porto Alegre, 2019.

ŠOLA, Tomislav Sladojevic. Eternity does not live here anymore: a glossary of museum sins. Zagreb: [s.n.], 2012. 312 p.

SOUZA, Luciana. Museus no tempo do agora: colonialismo, imperialismo e tecnologia digital. IN: SOARES, Bruno Brulon. Descolonizando a Museologia. Paris: ICOM/ICOFOM, 2020.

Published

2022-09-01

How to Cite

CARVALHO, Ananda; CORDEIRO, Larissa Megre Wanderley. Decolonial curatorial practices in dialogue. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 115–138, 2022. DOI: 10.5965/2175234614342022115. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21673. Acesso em: 19 may. 2024.